Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Wij zijn maandag 21 mei gesloten ivm Pinksteren.

Muzikant/componist

Marzio Scholten

Twitter Website

Hoe kom je aan optredens? Hoe zet je jouw muziek in de markt? Hoe profileer je jezelf? Wil je als professioneel muzikant je hoofd boven water houden, dan zal je ook het zakelijke deel van het muzikantenbestaan moeten beheersen. Als mentor kan ik jou helpen om alles op een rijtje te
zetten, zodat je als een moderne muzikant en cultureel ondernemer de touwtjes van jouw carrière stevig in handen krijgt.

Al sinds het verschijnen van zijn debuutalbum in 2008 wordt Marzio Scholten (1982) beschouwd als één van de meest toonaangevende gitaristen en componisten die ons land rijk is. Inmiddels, zes lovend ontvangen albums en talloze optredens in binnen- en buitenland verder, wordt hij gezien als een
bijzondere, vaste waarde in het Nederlandse muzieklandschap. Als gastdocent werkte Scholten voor diverse conservatoria, waar hij naast gitaar- en ensemblelessen ook de lezing “Music Business” geeft. Tevens heeft hij een bloeiende lespraktijk aan huis.

(Bovenstaande video: een interview met Marzio Scholten tijdens Vrije Geluiden - VPRO)

 

 Scholten is hét voorbeeld van een succesvolle Do-It- Yourself-muzikant. Alles doet hij zelf; van boekingen tot contractonderhandelingen en van tourorganisatie tot het bedenken van marketingstrategieën rondom albumreleases. Hij is naast muzikaal leider van zijn eigen projecten ook zakelijk leider. De Volkskrant
noemde hem mede door zijn ondernemende houding een “voorbeeld voor zijn generatie”.

Marzio Scholten: “Als muzikant zou je het liefst al je tijd aan je muziek willen besteden, maar er komt meer bij kijken. Er moet immers ook brood op de plank komen. De zakelijke kant van het muzikantenbestaan
blijft helaas vaak onderbelicht, desalniettemin zijn deze randzaken van essentieel belang.

Hoe kom je aan optredens? Hoeveel kan je vragen? Hoe zet je jouw muziek in de markt? Hoe profileer je jezelf? Wil je als professioneel muzikant je hoofd boven water houden, dan zul je ook je eigen manager, productiemedewerker, boeker, PR-medewerker en social media-strateeg moeten zijn. Het besef dat deze randzaken veel aandacht nodig hebben, kan teleurstellend zijn, misschien zie je door de bomen het bos zelfs niet meer.

Aan het begin van mijn carrière was er gelukkig iemand bij wie ik voor advies terecht kon. Iemand die het allemaal al meegemaakt had en die al mijn vragen op artistiek en zakelijk gebied kon beantwoorden. Deze persoon is in mijn loopbaan regelmatig bepalend geweest voor de keuzes die ik gemaakt heb.

Als mentor kan ik jou helpen om alles op een rijtje te zetten, zodat je als een moderne muzikant en cultureel ondernemer de touwtjes van jouw carrière stevig in handen krijgt.”

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht