Skip naar content
Skip naar content

Hoe wil ik online en offline combineren?

Kunstenaar / creatieve maker
  • Laatste update: 25 september 2023

Hybride ondernemen betekent dat je fysieke en digitale activiteiten combineert. Met als doel je product, project, marketing, pr en financiën te versterken.

Hybride ondernemen kan op verschillende manieren. Of je nu een digitaal product wilt ontwikkelen of een betere online zichtbaarheid nastreeft: belangrijk is dat je een vorm van hybride ondernemerschap kiest die past bij jou en je manier van werken. Deze kennisgids helpt je daarbij.

Wat is hybride ondernemen?

Met hybride ondernemen bedoelen we een mix van online en offline activiteiten, aanbod, klantcontacten en verdienmodellen. Door een goede combinatie van online en offline activiteiten sta je sterker. Niet alleen op artistiek en creatief vlak, maar ook op het gebied van organisatie, marketing en financiën.

Verschillende manieren om online en offline te combineren

Hybride ondernemen is geen of/of-situatie. Offline en online kunnen elkaar juist aanvullen en versterken. Dat kan op verschillende manieren en in verschillende combinaties. Je kunt toewerken naar een digitaal eindproduct. Maar je kunt je digitale middelen ook inzetten om de zichtbaarheid van je (offline) product te vergroten en om online tickets te verkopen. Denk aan je website, Facebook, Instagram en TikTok of verkoopkanalen zoals Etsy. Digital marketing en digital storytelling zijn belangrijke kernbegrippen als je bouwt aan betrokkenheid bij bestaand of nieuw publiek. Hoe combineer jij online- en offline-activiteiten? Breng ze in kaart met stap 1 van ons stappenplan hybride ondernemen.

Zoek de balans die bij je past

Je hebt besloten werk te maken van je hybride ondernemerschap. Maar wat ga je doen? Wat je ook kiest, belangrijk is dat je er energie en plezier van krijgt. Kies een combinatie van online en offline activiteiten die bij jou en je werk passen. Zo blijft het leuk! En neem in je overwegingen om hybride te ondernemen niet alleen het financiële aspect mee. Kijk ook naar je product, de zichtbaarheid en de impact die je wilt maken. Zo wordt het zinvol! In stap 2 van ons stappenplan hybride ondernemen denk je na over jouw ideale combinatie van online- en offline-activiteiten.

Inkomsten verwerven met hybride ondernemen

Veel zelfstandige makers worstelen met de vraag hoe ze online inkomsten kunnen verwerven. Het publiek is vaak nog niet gewend om te betalen voor digitale evenementen en livestreams. En veel makers weten nog niet of ze geld kunnen vragen voor digitale diensten, en zo ja: wat dan een goede prijs is. Een standaardoplossing is er niet. Elke situatie, elke beroepspraktijk en elke maker vraagt om eigen afwegingen en een advies op maat.

Houd de ontwikkelingen in je discipline en buiten de cultuur- en creatieve sector goed in de gaten. Lees wat beroepsverenigingen, brancheorganisaties en vakbonden erover schrijven. En bedenk dat sectoren zoals onderwijs, journalistiek en educatie de digitaliseringsslag al eerder hebben gemaakt. Hier kun je wellicht iets aan hebben voor je eigen verdienmodel.

Zelf aan de slag: hoe ga jij online en offline combineren?

De kans is groot dat je allang hybride onderneemt, in meer of mindere mate. Ga verder met de afrondende stap 3 van het stappenplan. Mocht je nog niet aan de slag zijn gegaan met deze oefening, dan kun je alle stappen in één keer doorlopen. Succes!

Heb je een plan voor de inzet van digitale technologie om je publieksbereik te verbeteren of het contact met je publiek te versterken? Cultuurloket DigitALL ondersteunt culturele organisaties door het delen van expertise in combinatie met een ontwikkel- of projectbijdrage.

Vragen?

Het zoeken naar de juiste balans in hybride ondernemerschap of het oppakken van nieuwe financieringsmogelijkheden kan lastig zijn. Kom je er niet helemaal uit of wil je er graag met iemand over sparren? Boek dan een vrijblijvend oriëntatiegesprek.

Mede mogelijk gemaakt door het Europees Sociaal Fonds

Lees er meer over