Eerst denken, dan doen
Je website kritisch bekijken is meer dan alleen nieuw werk toevoegen of iets doen aan het ontwerp van je site. Werken aan je website is ook: uitzoomen van de dagelijkse realiteit. Begin met nadenken waar je als kunstenaar of creatief voor staat. Wat is de rode draad in je werk? Hoe vertel je daarover en voor wie is je werk nog meer van betekenis. Pas dan kun je gaan nadenken over hoe je je werk in de markt wil zetten. Online zichtbaarheid door middel van je website is geen doel op zich. Weet je niet waar je moet beginnen? Doe eerst eens een oefening om de rode draad in je werk te ontdekken. Of haal inspiratie uit het interview met Diana Wempe, die haar website verbeterde met hulp van communicatie- en marketingdeskundige Eline Levering.
Aan de slag: zo verbeter je je website
Als kunstenaar is het belangrijk dat je naar buiten treedt en publiek bereikt. Een goede website helpt daarbij. Een plek waar jouw publiek, opdrachtgevers, galeriehouders of fondsen kunnen vinden wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. Eline Levering van Kunst in de Kijker deelt haar gouden tips voor een betere website. In aflevering 3 van de podcast ‘Hoe ik kunstenaar blijf’ vertelt ze hoe je jouw verhaal de wereld in brengt en legt ze uit wat een website en een supermarkt met elkaar gemeen hebben. Vind je het lastig om aan de slag te gaan? Vraag feedback aan collega-kunstenaars of anderen uit je netwerk.
Je hoeft het allemaal niet alleen te doen. Maak een afspraak met een deskundige. Een echt goede websitebouwer neemt ook de tijd je te adviseren. Kijk welke websites je goed vindt en zoek op wie ’m gebouwd heeft. Of vraag aan collega’s met wie zij werken.
Je website onderhouden
Je bent tevreden over je website, nu is het zaak om hem regelmatig te onderhouden. Schrik niet: dat betekent niet dat je elk jaar een compleet nieuwe site moet maken. Juist niet! Als je goed hebt nagedacht over jouw verhaal, wat je te bieden hebt en voor wie dat interessant is, is je website best lang houdbaar. Wat je wél kunt doen: overwegen om prijzen te noemen op je website. Je website zoekmachinevriendelijk maken, zodat je beter online gevonden wordt. Of onze tips lezen om je website toegankelijker, gebruiksvriendelijker én beter vindbaar te maken.
Je website verbeteren is een investering. Van jouw uren, maar als je het echt grondig wilt aanpakken ook financieel. Via het Mondriaan Fonds kun je financiële ondersteuning krijgen voor het bouwen of aanpassen van je website. De helft van het benodigde bedrag leen je rentevrij; de andere helft krijg je als bijdrage.
Tot slot
Een goede website begint met nadenken over wie je bent, wat je doelen zijn en hoe je die kunt verwezenlijken. Ook een goed verhaal over je werk is een belangrijke voorwaarde. Meer hierover vind je in de kennisgids ‘Hoe vertel ik over mijn werk?'
Deze kennisgids is mede tot stand gekomen dankzij communicatie- en marketingdeskundige Eline Levering van het bedrijf Kunst in de Kijker. In het leerprogramma Route Ondernemerschap verzorgt zij het onderdeel ‘website verbeteren’.
Je bent altijd welkom om je werk en website te bespreken. Boek vrijblijvend een oriëntatiegesprek in.
-
Bel Krista Heijster
020 530 59 66 -
Stuur een e-mail naar Krista Heijster krista@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Krista Heijster