Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Expert marketing

Barbara Houben

Werkgebied

Marketing

Huidige functie

Partner bij Marketing Queens

Ik kijk altijd eerst goed naar de situatie en de beoogde doelstelling. Hoe kun je de doelstelling bereiken en welke activiteiten zijn daarvoor nodig. Ik werk met hoofd, hart en handen; op strategisch, tactisch en operationeel niveau en kijk altijd door de ogen van de klant.

Met welk soort vragen of vraagstukken kunt je bij mij terecht?

Je kunt bij mij terecht met marketingvraagstukken. Bijvoorbeeld welke doelgroepen zijn belangrijk en met welke boodschap kun je die op welk moment het beste bereiken.

Wat is mijn manier van werken als expert?

Ik kijk altijd eerst goed naar de situatie en de beoogde doelstelling. Hoe duidelijker we dat voor ogen hebben, hoe beter het traject daarna loopt. Hoe kun je de doelstelling bereiken en welke activiteiten zijn daarvoor nodig. Ik werk met hoofd, hart en handen; op strategisch, tactisch en operationeel niveau en kijk altijd door de ogen van de klant.

Mijn belangrijkste werkervaring in het bedrijfsleven

Ik heb ruim 20 jaar ervaring op marketinggebied binnen grote bedrijven in veelal de zakelijke dienstverlening. Bedrijven zoals KPN, NS, Agis, Randstad, T-Mobile en VNU Media. Binnen marketing heb ik met name gewerkt op het gebied van life cycles, klantcontactstrategie, customer experience, customer journeys en CRM. Ik werk nu ruim 8 jaar vanuit Marketing Queens (www.marketing-queens.nl) waar we gezamenlijk meerdere marketing disciplines vertegenwoordigen. Afhankelijk van het vraagstuk kan ik eventueel andere Queens met specifieke expertise vragen mee te werken.

Waarom doe ik mee aan het Expertprogramma van Cultuur+Ondernemen?

Er zijn verschillende redenen waarom ik meedoe aan het Expertprogramma. Allereerst draag ik de cultuursector een warm hart toe en op deze manier kan ik daar een klein steentje aan bijdragen. Daarnaast vind ik het ook erg leuk om de kennis die ik in het bedrijfsleven heb opgedaan (waar mogelijk) toe te passen in de cultuursector. Dat is niet altijd even makkelijk maar wel heel uitdagend. In het verleden heb ik onder andere meegewerkt aan marketingplannen voor een jeugdtheater en ben ik mentor geweest bij het maken van strategische marketingplannen voor verschillende culturele instellingen vanuit Thinking Big/Bureau Promotie Podiumkunsten. Met veel plezier!

Welke kunstvormen spreken mij het meest aan en waarom?

Ik heb een brede interesse in bijvoorbeeld jeugdtheater, muziek, cabaret, musea, dans en film. Ik vind het ook heel leuk om met mijn kinderen culturele activiteiten te ondernemen. 

Bekijk hier met welke experts wij nog meer samenwerken, lees alles over ons expertprogramma of neem contact op met Martine voor vragen of aanmelden.

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht