Skip naar content
Skip naar content

Bijeenkomst Slagkracht 2024 - Zakelijk leiders op toer

t/m
  • 13:00 tot 16:00
  • Groningen, Amsterdam en Rotterdam
  • € 350,- excl. btw
  • 9 deelnemers
  • Startend zakelijk verantwoordelijken

In dit onderdeel van het programma Slagkracht bieden we een selecte groep startend zakelijk leiders de kans om op locatie in gesprek te gaan met drie gerenommeerd zakelijk verantwoordelijken van uiteenlopende culturele- en creatieve organisaties. Op drie momenten in het najaar krijg je een kijkje in de keuken, ga je in een klein gezelschap in gesprek met een ervaren zakelijk verantwoordelijke en dompel je je onder in de thema’s waar diegene zich mee bezig houdt.

Wat zijn de drijfveren van deze leider? Hoe zorgt die voor een goede werk/privébalans? Wat doet de zakelijk leider om zijn team mee te krijgen? Wat zijn de aandachtspunten om een goed duo te zijn met een artistiek leider? In Zakelijk Leiders op toer gaan we in gesprek met zakelijk leiders die jou inspireren in jouw leiderschap, handvatten geven in het praktisch leiden van jouw organisatie en jou helpen om je te positioneren in het veld. Je staat stil om met collega’s in gesprek te gaan over jouw vak en te leren van een ervaren vakgenoot, op unieke wijze.

Stap regelmatig uit je dagelijkse bezigheden. En zoek een sparringpartner, binnen je organisatie of daarbuiten. Zakelijk leiders op toer kan ik iederéén aanraden, niet alleen zakelijk verantwoordelijken. Zo’n kijkje in de keuken is verrijkend voor je organisatie.

Lola Jansen, studio manager Studio Sabine Marcelis

Wat gaan we doen?

Op drie momenten in het najaar van 2024 gaan we in een groep van 9 zakelijk verantwoordelijken langs bij drie gerenommeerde zakelijk leiders. We starten met een rondleiding (1 uur) en gaan dan in gesprek (2 uur) met de zakelijk leider.

Je meld je aan voor het gehele programma, dat betekent dat je bij alledrie bezoeken aanwezig kunt zijn.

  • Donderdag 19 september | 13.00 - 16.00 | Harmen van der Hoek (theatergezelschap NITE en dansgezelschap Club Guy & Roni) | Groningen
  • Donderdag 10 oktober | 13.00 - 16.00 | Irene Ford (Rembrandthuis) | Amsterdam
  • Donderdag 7 november | 13.00 - 16.00 | Cobie de Vos (LantarenVenster) | Rotterdam

Wie kan zich aanmelden?

Bevlogen professionals die zich bezighouden met de zakelijke kant van een culturele of creatieve organisatie, die relatief startend zijn (1-5 jaar werkervaring in de zakelijke kant van de culturele sector) en zich willen ontwikkelen. De culturele of creatieve sector kan zijn: film, theater, tv, architectuur, fotografie, festivals, muziek, beeldende kunst, media, games, design.

Wat levert het op?

  • Netwerkverbreding door ontmoeting met peers en gerenommeerde zakelijk leiders.
  • Uitwisseling op thema’s die van belang zijn voor zakelijk verantwoordelijken.
  • Inspiratie en nieuwe inzichten op de rol als zakelijk verantwoordelijken.
  • Visiegesprekken met collega’s.

Benieuwd naar ervaringen van voorgaande deelnemers? Wij belden met ze om te horen welke lessen zij hebben opgedaan.

Bij wie gaan we op bezoek?

Tijdens het programma ga je langs bij de volgende zakelijk verantwoordelijken:

Harmen van der Hoek

Harmen van der Hoek (1982) is zakelijk directeur-bestuurder bij het interdisciplinaire huis van theatergezelschap NITE en dansgezelschap Club Guy & Roni in Groningen. Daarnaast is hij als toezichthouder actief bij het Drents Museum en als bestuurslid bij de Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK).

Harmen Foto door MARTIJN HALIE 1284x1281
Fotograaf Martijn Halie

Irene Ford

Irene Ford (1980) is zakelijk leider van Museum Rembrandthuis in Amsterdam. Ze is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering met daarin de portefeuilles Financiën, Gebouwbeheer, Publiekszaken, Techniek, ICT, Veiligheid en Personeel & Organisatie.
Irene Ford was hiervoor zakelijk leider bij o.a. Aslan Muziekcentrum en jeugdfilm- en mediafestival Cinekid te Amsterdam. Irene Ford is een generalist in alle aspecten van bedrijfsvoering waarvoor ze bij Filmtheater Kriterion haar talent ontdekte. Momenteel is ze ook lid van de Raad van Toezicht (Audit Commitee) van het Landelijk Kennisinstituut voor Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). Ze woont in Amsterdam met haar partner en kinderen.

Foto Irene Ford 1535x1535

Cobie de Vos

Cobie de Vos is sinds 1 september 2023 directeur-bestuurder bij LanterenVenster in Rotterdam, na een interim periode van acht maanden.
Tot mei 2022 was zij directeur-bestuur van Het huis Utrecht en werkte zij op freelance basis voor DePlaatsmaker. In beide functies heeft zij (mee)gebouwd aan stevige organisaties voor de culturele sector. Van mei 2022 tot en met december 2023 werkte zij op freelance basis achtereenvolgend als interim zakelijk directeur bij SPRING Performing Arts festival, interim projectleider dePlaatsmaker, adviseur podium Casa Cadanza Lansingerland, directeur a.i. Cultuur Innovatie Fonds Utrecht en adviseur huisvesting Theaterschool Utrecht.
Zij is op dit moment voorzitter van de commissie ontwikkelinstellingen bij de Raad voor Cultuur. Kortom, een rot in het vak.

20200922 Cobie de Vos

Wat kan je verwachten van deze zakelijk leiders?

  • Harmen van der Hoek: Club Guy & Roni wordt geroemd om hun innovativiteit en actualiteit. Ze hebben vele samenwerkingspartners en inclusiviteit en diversiteit is integraal onderdeel van hun organisatie. Hoe bewerkstelligen zij dat? En hoe kan je als zakelijk leider de rust bewaren/vooruit kijken, als er zo actueel op de inhoud wordt gewerkt?
  • Irene Ford: zij heeft een lange carrière als zakelijk verantwoordelijke in de culturele sector. Hoe is zij doorgegroeid tot waar ze nu is? Ze kent verschillende disciplines, wat is de algemene deler, welke vaardigheden kan je ontwikkelen? Welke lessen kan ze delen die ze heeft opgedaan bij die verschillende organisaties.
  • Cobie van der Vos: zij staat bekend als een teamspeler die verbindingen legt tussen mensen en belangen. En met visie aan de slag gaat. Hoe doet ze dat en hoe neemt ze iedereen mee in het proces van ontwikkeling?

Waar bestaan de kosten uit?

De kosten voor het programma zijn € 350,- exclusief btw. Hierin zit inbegrepen:

  • Drie bezoeken aan creatieve- en culturele organisaties in select gezelschap o.l.v. een procesbegeleider.

  • Een kosteloos oriëntatiegesprek als follow-up van jouw programmadag. Tijdens dit gesprek kan je persoonlijk advies krijgen van een medewerker van Cultuur+Ondernemen mocht je dieper op een situatie in willen gaan, of wanneer er vragen overblijven.

Reiskosten zijn niet inbegrepen.

Voor het financieren van dit programma willen je wijzen op de regeling van Werktuig PPO, een regeling van Platform Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst (ACCT). Via deze regeling kan je een derde van de kosten terugvragen aangezien het gaat om het ontwikkelen van jouw vaardigheden in jouw professionele ontwikkeling. Dit is vrij makkelijk aan te vragen op www.werktuigppo.nl.

Hoe werkt de aanmelding en selectie?

Je kunt je tot uiterlijk 15 juli 2024 aanmelden voor dit programma. Er is beperkt plek voor dit programma, daarom selecteren we de deelnemers. We letten in de selectie op de samenstelling van de groep en motivatie van de deelnemers. Zorg ervoor dat je in de aanmelding je motivatie duidelijk toelicht. In de tweede week van juli hoor je of geselecteerd bent.

Heb je vragen over het programma? Neem dan contact op met Karen de Meester.

Wat kan je nog meer uit dit ontwikkelprogramma halen?

Slagkracht is het programma waar je als zakelijk verantwoordelijke handvatten krijgt aangereikt om je te ontwikkelen en te professionaliseren binnen de zakelijke kant van de culturele en creatieve sector. Met Slagkracht bieden we een online en offline platform waar je maandelijks aan een programma kunt deelnemen over uiteenlopende onderwerpen, waarmee je een stevige basis legt in je vak.