Publicatie Digitaal verdienmodel
Een verdienmodel gaat over meer dan alleen geld verdienen. Een verdienmodel dat uitgaat van aanbod, bereik, impact én verdienvermogen zorgt ervoor dat je een zo groot en breed mogelijk publiek op een betekenisvolle manier bereikt én dat je dit op een economisch duurzame manier kunt doen.
Dit is in het volgende digitale verdienmodel goed te zien, dat ontwikkeld is binnen het traject Digitaal DNA 1. Je kunt hier het model downloaden.
Waar wil je het accent leggen? Dat hangt af van de vraag wat je doel is:
- Wil je je aanbod vergroten? Maak dan een verbinding tussen je bestaande (offline) aanbod en je nieuwe (online) aanbod, bijvoorbeeld door het bieden van aanvullende diensten en/of producten.
- Wil je liever groter bereik? Richt je dan op plekken waar je online publiek zich bevindt of waar je online nieuw publiek kunt aantreffen. Het aanboren van digitale kanalen kan hierbij helpen.
- Of wil je meer impact? Denk dan aan het organiseren van lessen of een training online. Of maak werk van je online-recensies en publieksbeoordelingen. Ook hier kunnen socialmediakanalen een belangrijke rol spelen.
- Of toch meer inkomsten? Dan is je digitale verdienmodel gericht op een combinatie van opbrengsten uit je offline en online aanbod. En misschien zijn er extra financieringsmogelijkheden, juist voor digitale innovatie. Steek eens je licht op bij de Culturele Financieringswijzer.
- Heb je meer dan één doel? Kijk dan goed hoe het ene doel het andere kan versterken. Onderzoek eens hoe je twee vliegen in één klap kan slaan: meer inkomsten door digitaal aanbod, bijvoorbeeld, of grotere impact doordat je nieuw publiek bereikt. Op deze manier word je verdienmodel alleen maar steviger en toekomstbestendiger.
-
Stuur een e-mail naar Susanne Moed susanne@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Susanne Moed
Mede mogelijk gemaakt door het Europees Sociaal Fonds
Lees er meer over