Overzicht Versterk je onafhankelijke positie met deze tools!
Een sterke, onafhankelijke positie van kunstenaars is belangrijk. In de praktijk komt daar veel bij kijken om dat voor elkaar te krijgen. We helpen je op weg. In deze tools begeleiden experts je stap voor stap bij thema’s die voor jouw beroepspraktijk relevant zijn: van zichtbaarheid en netwerkopbouw tot mentale gezondheid en het omgaan met uitstelgedrag.
Ontdek tools die voor jou relevant zijn:
Het geheim van een inspirerend verkoopgesprek: omarm het kopersbezwaar!
Gesprekken voeren met potentiële kopers kan voor kunstenaars voelen als een noodzakelijk kwaad. Ongemak, teleurstelling en afwijzing liggen op de loer. Maar er bestaan technieken die gesprekken leuker, gemakkelijker, constructiever en inspirerender maken. Het geheim? Verbindend communiceren. Trainer Simon Groen, gespecialiseerd in gespreksvaardigheden, laat zien hoe je met eenvoudige oefeningen je verkoopgesprekken een nieuwe wending kan geven.
Benieuwd naar de tool? Bekijk het volledige artikel hier.
Uitstelgedrag? Een persoonlijke gebruiksaanwijzing biedt uitkomst
Eerst nog even schoonmaken, een rondje maken langs sociale media, nog een koffie, een serie kijken… en de dag is alweer bijna voorbij. Misschien beter morgen beginnen. Klinkt bekend? Uit onderzoek blijkt dat 95% van de mensen wel eens last heeft van procrastinatination, oftewel uitstelgedrag. Voor kunstenaars kan het ‘nog niet weten’ een essentieel onderdeel vormen van het artistieke proces: creatieve ideeën hebben tijd nodig om te rijpen. Maar het kan ook verlammend werken om taken steeds maar voor je uit te schuiven. Als gecertificeerd procrastination coach helpt Angela van Son mensen inzicht te krijgen in de triggers en oorzaken van hun uitstelgedrag. Aan de hand daarvan kun je je eigen ‘gebruiksaanwijzing’ opstellen.
Benieuwd naar de tool? Bekijk het volledige artikel hier.
Een mecenas of crowdfunding? Zo haal je met succes geld op voor je kunst
Het klinkt te mooi om waar te zijn: een mecenas, oftewel een welgestelde gever die je als kunstenaar ondersteunt met geld, materialen of een atelier. Toch hoef je geen Leonardo da Vinci te heten om op deze manier support te vinden voor je werk. Er zijn tal van manieren om je artistieke autonomie te behouden terwijl je steun aanneemt van een of meerdere donateurs. Experts Helleke van den Braber (hoogleraar Mecenaatstudies, Universiteit Utrecht) en Marjolein Marzacu (projectmedewerker Leve het Geven, voordekunst) delen hun inzichten over de kunst van het vragen.
Benieuwd naar de volledige tool? Bekijk hem hier.
Hoe steekt de kunstmarkt in elkaar én hoe kan je erop in spelen?
Traditioneel gezien is de galerie de belangrijkste plek voor de verkoop van kunst. Maar er komt steeds meer ruimte voor andere manieren om een markt voor je werk te creëren. Als je de mechanismen van de kunstmarkt begrijpt, kun je de kansen vergroten om je werk te verkopen.
Olav Velthuis is hoogleraar Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en doet onderzoek naar het functioneren van kunstmarkten: van verkoopprijzen tot privémusea. Hij deelt zijn belangrijkste inzichten, waarbij hij abstracte begrippen combineert met praktische tips om meteen toe te passen in je eigen praktijk.
Benieuwd naar de volledige tool? Bekijk hem hier.
Vijf stappen voor een succesvolle presentatie
Als je een idee maar lang genoeg laat rijpen in de beslotenheid van je atelier, komt er vanzelf een dag dat het af is: helemaal volmaakt, perfect, kant en klaar om de wereld stormenderhand te veroveren. Toch? Nou nee, dat is inderdaad te mooi om waar te zijn. Hoe geef je nou een presentatie die de essentie van je werk overbrengt, en – heel belangrijk – blijft hangen in het hoofd van je luisteraar? Expert Marlies Leupen ontwikkelde de methode ‘B hungry & get fed’, die in vijf stappen houvast biedt om je ideeën effectief en succesvol te presenteren.
Benieuwd naar de volledige tool? Bekijk hem hier.
Zo zet je je creatieve kracht in voor maatschappelijke vraagstukken
Op de kunstacademie leer je mislukking te omarmen, toeval toe te laten of een zoektocht te beginnen terwijl je geen idee hebt waar je naar zoekt. Kortom: hoe te denken als een kunstenaar. Deze manier van denken blijkt ook waardevol bij het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Zo worden makers steeds vaker betrokken door overheden. Met deze vijf stappen kun je je repertoire inzetten om verandering teweeg te brengen. Tabo Goudswaard is kunstenaar, onderzoeker en sociaal ontwerper. Samen met Jetske van Oosten schreef hij het boek Maakkracht, waarin hij laat zien hoe je problemen in vijf stappen aan kan pakken als een maker, en zo de aanzet kan geven tot duurzame verandering. Met deze vijf stappen kun je je repertoire inzetten om verandering teweeg te brengen.
Benieuwd naar de volledige tool? Bekijk hem hier.
Zo bouw je relaties op met verzamelaars
Kunstenaars, ontwerpers, fotografen, musici en podiumkunstenaars, voor elke discipline geldt: de wereld verandert. We zijn minder afhankelijk van galeries, traditionele vertegenwoordigers, labels. Het voordeel daarvan is dat we zelf meer roer in eigen hand kunnen nemen. Hoe kun je je werk aan de man brengen, zonder daarbij je authenticiteit te verliezen? Als oprichter van Young Collectors Circle weet Nienke van der Wal als geen ander wat verzamelaars beweegt. Onder het motto ‘saving the art world, one artwork at a time’ inspireert ze een nieuwe generatie kunstverzamelaars: niet alleen om hun eigen leven te verrijken, maar ook om de kunstsector duurzaam te ondersteunen.
Benieuwd naar de volledige tool? Bekijk hem hier.
Hoe je samenwerking constructief inricht
Als je als kunstenaar nieuw werk wilt ontwikkelen, kan het interessant zijn om de mogelijkheden van een samenwerking te onderzoeken. Met het onderwijs bijvoorbeeld, met de overheid of met het bedrijfsleven. Maar hoe vind je partijen die qua belangen aansluiten bij jouw werk? Hoe kun je het beste kansen herkennen en benutten? En hoe hou je een samenwerking blijvend relevant?
Matthijs ten Berge is als hoofd van het Art&Society Office van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten expert in het verbinden van kunstenaars en creatieven aan innovatieprojecten.
Benieuwd naar de volledige tool? Bekijk hem hier.
Hoe kun je effectief sparren met gelijkgestemden
Een peer group is een groep van gelijkgestemden die regelmatig bij elkaar komen om een gedeeld onderwerp te bespreken. Zo’n groep functioneert op basis van gelijkwaardigheid – er is geen voorzitter, geen hiërarchie. Het gezamenlijke doel is om te groeien: op professioneel maar ook op persoonlijk vlak. Een peer group kan een waardevolle tool zijn voor kunstenaars. Zo kun je kennis en ervaring uitwisselen, vraagstukken voorleggen, je werk bespreken, elkaars netwerk aanspreken en elkaar inspireren.
Wat zijn de ingrediënten voor een succesvolle peer group? Jared Hiwat is onderwijsleider, zanger en consultant bij sociaal innovatiebureau IZI Solutions. Hij heeft veel ervaring met peer groups en deelt de belangrijkste do’s en dont’s.
Benieuwd naar de volledige tool? Bekijk hem hier.
Hoe word je het beste online gevonden?
Kunstverzamelaars, opdrachtgevers en curatoren zoeken regelmatig online naar kunst. Een goede website kan je dus veel opleveren. Maar dan is het wel belangrijk dat je site goed vindbaar is.
Met behulp van SEO, dat staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie, kun je ervoor zorgen dat je site hoog in de zoekresultaten komt te staan. In zes stappen kun je je vindbaarheid aanzienlijk verbeteren, zo laat Rutger Steenbergen van SEO Zwolle zien.
Benieuwd naar de volledige tool? Bekijk hem hier.
Hoe bouw ik een relatie op met een mecenas?
Bij het woord ‘mecenas’ denk je wellicht aan de familie de Medici of aan de Guggenheims: rijke mensen die door het ondersteunen van kunst hun naam hebben weten te vereeuwigen. Het mecenaat – privépersonen die kunstenaars ondersteunen – bestaat al eeuwen en kan ook vandaag de dag een manier zijn om je kunstenaarschap te verstevigen. In ruil voor die steun verwacht de mecenas wel het een en ander terug: het is goed om je daar bewust van te zijn, voor je zo’n relatie aangaat.
Prof. dr. Helleke van den Braber doet als hoogleraar Mecenaatstudies aan de Universiteit Utrecht onderzoek naar geefrelaties tussen kunstenaars en weldoeners. Samen met onderzoeker Maaike van Leendert vertelt ze over de kansen én de valkuilen van het vragen.
Benieuwd naar de volledige tool? Bekijk hem hier.
Werken aan een blij brein? Zo zorg je voor de juiste (her)bedrading
Een werk mislukt, een project verloopt totaal anders dan verwacht of die mooie expo gaat aan je neus voorbij. Shit happens. De manier waarop je hier vervolgens mee omgaat, wordt bepaald door de bedrading van ons brein. Denkbeeldige kabels in het hoofd die deels tijdens de kindertijd en vanuit genen zijn gelegd. Het goede nieuws is dat die bedrading continu vernieuwt en dat je daar invloed op kunt uitoefenen. Provocatief systeemtherapeut en coach Jeroen Stek geeft tips voor een blij brein.
Benieuwd naar de volledige tool? Bekijk hem hier.
Kansen creëren via LinkedIn als kunstenaar doe je met dit stappenplan
Hoe autonoom je ook werkt: een netwerk om je heen als kunstenaar is fijn. Bijvoorbeeld omdat dit zorgt voor interessante samenwerkingen, een prettige sparringpartner, verkoop van werk, nieuwe opdrachten, financiering of plek op gerenommeerde exposities. LinkedIn is een goed medium om online aan zo’n relevant netwerk te timmeren. Dit stappenplan helpt je op weg.
Je tikt een sollicitatiebrief, maakt een portfolio, en hup: je voegt er nog je cv aan toe. LinkedIn is toch ongeveer zoiets als dat: een online opsomming van je leer- en carrièrepad? Met die gedachte doe je LinkedIn volgens trainer Brendy Batenburg grovelijk tekort. En daarmee ook jezelf. Want dit sociale medium biedt, als je het goed inzet, een kanaal waar je veel aan kunt hebben. Je haalt er inspiratie uit én je bouwt er aan een web van interessante partijen om je heen. En ja, dat kan óók nog eens heel leuk zijn.
Maar hoe pak je dat nu aan? Bekijk hier de volledige tool.
Succesvol ondernemen? Raak in het hart met jouw verhaal
Harley Davidson verkoopt geen motors. Nee, dit merk verkoopt ultieme vrijheid. Het is een gedeelde waarde waarmee ze succesvol fans én kopers om zich heen verzamelen. Voor kunstenaars of creatieve makers werkt het net zo. Vind de rode draad in je verhaal, dat wat je drijft en waarmee je mensen regelrecht in het hart raakt. Zo zorg je voor scherpte bij jezelf en verzamel je de juiste doelgroep om je heen.
Eva Kaldenbach, trainer bij en eigenaar van De Verhalenmakerij, legt in 3 stappen uit hoe tot een bezield verhaal komt. Bekijk de tool.
Deze tools zijn ontwikkeld naar aanleiding van de reeks bijeenkomsten 'Artist Meetings'. Artist Meetings 2023 is een initiatief van Art is A Guaranty en Cultuur+Ondernemen. En werd mede mogelijk gemaakt door CBK Rotterdam.
-
Stuur een e-mail naar Faye Holdert faye@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Faye Holdert