Skip naar content
Skip naar content

Handleiding Hoe word je het beste online gevonden?

  • Stappenplan om je website optimaal vindbaar te maken
  • Kunstenaars en creatieve ondernemers

Kunstverzamelaars, opdrachtgevers en curatoren zoeken regelmatig online naar kunst. Een goede website kan je dus veel opleveren. Maar dan is het wel belangrijk dat je site goed vindbaar is.

Met behulp van SEO, dat staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie, kun je ervoor zorgen dat je site hoog in de zoekresultaten komt te staan. In zes stappen kun je je vindbaarheid aanzienlijk verbeteren, zo laat Rutger Steenbergen van SEO Zwolle zien.

Waarom is SEO belangrijk?

Een hoge plek in de zoekresultaten is belangrijk omdat het meeste verkeer van websites via zoekmachines komt. Meer dan 90% van de internetgebruikers zoekt met Google. De meeste mensen klikken op de bovenste paar resultaten: het eerste resultaat krijgt 30% clicks, het derde 10%, en daarna loopt het snel af.

Je site komt hoger te staan naarmate die relevantie en autoriteit heeft. Relevantie bereik je door zoektermen op te nemen in de teksten op je website. Autoriteit krijg je wanneer andere websites naar die van jou linken.

Start met checklist

Ga, voordat je begint, na wat je te bieden hebt. Vind je dat lastig, probeer dat de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat heb je te bieden?
  • Wat kunnen mensen ermee doen?
  • Waarom is het uniek?
  • Waarom zouden mensen het bij jou uitkomen?
  • Waarom (om tentoon te stellen, te verkopen of waarom nog meer)?

Aan de slag

Je kan aan de slag met deze zes stappen om je website optimaal vindbaar te maken:

    1. Bepaal je zoektermen

    Als je weet welke zoektermen een potentieel geïnteresseerd publiek gebruikt, kun je daar op inspelen door precies die woorden ook in de teksten op je website te gebruiken. Als je in Google begint met typen, wordt de zoekopdracht automatisch aangevuld met populaire zoeksuggesties. Zoeken mensen bijvoorbeeld veel op ‘bronzen beeld voor in de tuin’? Vermeld dan in je tekst dat je bronzen beelden ook geschikt zijn voor in de tuin. Verder helpt het om specifiek te zijn. Met algemene woorden zoals ‘home’, ‘nieuws’ of ‘over mij’ heb je veel concurrentie. Zoekmachines weten je beter te vinden als je iets schrijft over je materialen, je onderwerpen, je stijl en je opdrachtgevers. Je kunt je ook onderscheiden door het vermelden van een plaatsnaam. Zijn er specifieke termen waar mensen bijzonder veel op zoeken? Overweeg dan om een pagina aan je website toe te voegen over dit onderwerp (bijvoorbeeld: ‘Hoe wordt een bronzen beeld gegoten’).

    2. Deel je site in

    Zoekmachines halen hun informatie voornamelijk uit tekst. Zorg er dus voor dat je landingspagina niet enkel afbeeldingen en een menu bevat, maar ook tekst over je werk. Geef afbeeldingen en documenten altijd een inhoudelijke bestandsnaam (dus niet afb 4 of def. versie) – ook die lezen zoekmachines. Geef afbeeldingen onderschriften waarin je niet alleen de titel noemt, maar ook informatie als het type werk, materiaal, afmetingen en jaartal.

    Zoekmachines geven extra gewicht aan tussenkopjes en links. Als je interne links gebruikt (naar pagina’s binnen je eigen website), blijven bezoekers langer op site. Zorg ervoor dat die links relevante woorden zijn, dus niet: ‘klik hier voor info over brons gieten’, maar: ‘zie ook info over brons gieten’. Vul altijd een onderwerp en een korte omschrijving van je website in: dat kan aan de ‘achterkant’ van je site.

    3. Optimaliseer content

    Met een Google SERP Snippet tool kun je zien hoe je website wordt ‘gelezen’ door Google (SERP staat voor Search Engine Result Page). Tekst is het belangrijkst: zorg dus dat de titel, omschrijving en URL op orde zijn. Gebruik in al je teksten de belangrijkste zoekwoorden die je hebt geïdentificeerd: in lopende tekst maar dus ook als titels, tussenkopjes, omschrijvingen van afbeeldingen en losse pagina’s. Een tweetalige site is een goede optie: een Nederlands publiek zoekt vooral op Nederlandse termen, maar in het Engels heb je een groter bereik. Kies voor aparte pagina’s in plaats van één tweetalige pagina: meer pagina’s betekent een grotere vindbaarheid.

    Kijk ook eens hoe goed je werk te vinden is via Google afbeeldingen. Zoekmachines zijn (nog) niet zo goed in het lezen van beeld, dus probeer bij je afbeeldingen zoveel mogelijk tekst te plaatsen. Vaak kun je een alt-tekst invullen: een omschrijving van het beeld.

    Onderzoek wijst uit dat mensen zo’n 5 ‘contactmomenten’ nodig hebben voordat ze je gaan benaderen. Vandaar dat links naar social media goed werken: bezoekers brengen vaak niet zoveel tijd door op je website, maar als je ze volgen op social media komen ze regelmatig in aanraking met je werk. Om dezelfde reden kun je ze uitnodigen om lid te worden van je nieuwsbrief.

    Wil je checken of je nog iets kunt optimaliseren aan de vindbaarheid van je site? Steenbergen stelde een checklist samen.

    4. Maak (nieuwe) content

    Als de techniek en de structuur van je website op orde zijn, is het zaak om interessante content toe te voegen: inhoud die je site aantrekkelijk maakt voor bezoekers. Veel kunstenaars kiezen ervoor om content (nieuwtjes, foto’s uit het atelier) via social media te delen. Hiervoor geldt: wees liever goed actief op enkele kanalen, dan dat je heel veel kanalen half gebruikt. Op social media kun je je vindbaarheid vergroten met behulp van hashtags, beschrijvingen, links en ondertitels. Bedenk wel dat je bent overgeleverd aan de algoritmes van de platformen die je gebruikt. Binnen enkele dagen zal je content volledig ‘ondergesneeuwd’ zijn. Daarom is het handig om ook content op je eigen website te zetten: daar heb je zelf de controle.

    Vind je het lastig om content te ontwikkelen? Inspiratie kun je vinden in categorieën zoals technisch, informatief, educatief of actueel. Deel bijvoorbeeld iets over je werkwijze of grijp een relevant nieuwsbericht aan om iets over je werk te vertellen.

    5. Verdien links

    Hoe meer autoriteit je website heeft, hoe hoger deze scoort bij zoekmachines. Je bouwt autoriteit op wanneer andere websites naar jouw URL linken. Hoe meer autoriteit die pagina’s hebben, des te meer gewicht ze in de schaal leggen. Vraag dus aan galeries, opdrachtgevers, journalisten en musea met wie je werkt om een link naar je werk te plaatsen. Ook hier is waardevolle content belangrijk: wanneer je een mooi en informatief artikel over brons gieten op je website hebt staan, zullen mensen er vanzelf naar gaan linken. Interne links tellen ook mee.

    Je kunt besluiten om foto’s van je werk aan te bieden als beeldmateriaal voor influencers en journalisten, in ruil voor een link. Ook naar onderzoeken wordt vaak gelinkt, als verwijzing naar bronmateriaal. Ten slotte kun je reviews schrijven met een link naar je eigen website.

    6. Meet resultaat

    Er zijn verschillende tools om te meten of je zoekmachineoptimalisatie het gewenste resultaat oplevert. Google Analytics is een van de bekendste. Via deze dienst kun je het verkeer naar je website in kaart brengen. Je ziet bijvoorbeeld via welke zoektermen bezoekers op je website belanden, waar ze vandaan komen, en hoe lang ze blijven. Met behulp van Google Search Console kun je precies bijhouden hoe je site presteert. Ook ontdek je zo eenvoudig wat de verbeterpunten zijn.

    Met behulp van bovenstaande tips kun je de vindbaarheid van je website flink verbeteren, en zo een groter publiek in contact brengen met je werk. Zorg er wel voor dat je er niet in doorslaat: vergeet niet dat je je website uiteindelijk maakt voor bezoekers, niet voor zoekmachines.

    Dit stappenplan is geschreven naar aanleiding van een online bijeenkomst over SEO. Deze bijeenkomst was onderdeel van de reeks Artist Meetings: Tools. Tijdens deze bijeenkomsten onderzochten kunstenaars samen met experts hoe ze hun onafhankelijke maatschappelijke en economische positie konden verstevigen en uitbreiden. Centraal stond de uitwisseling van kennis, inzichten en een reeks concrete tools.

    Artist meetings: Tools is een initiatief van Art is A Guaranty en Cultuur+Ondernemen, in samenwerking met CBK Rotterdam.

    Artist Meetings Tools
    Artist Meetings Tools
    Logo Art is a guaranty
    Art is a guaranty
    Logo CBK Rotterdam
    CBK Rotterdam

    Mede mogelijk gemaakt door het Europees Sociaal Fonds

    Lees er meer over