Dossier Strategie in Beeld - Directeuren en zakelijk leiders over strategische keuzes
Samen met publiek in gesprek met directeuren en zakelijk leiders in de cultuursector: dat is de essentie van de bijeenkomsten- en videoreeks Strategie in Beeld.
Mede mogelijk gemaakt door het Europees Sociaal Fonds
Lees er meer overHoe gaan zij om met uitdagingen en benutten zij kansen om hun missie verder te ontwikkelen? Op deze pagina vind je alle verslagen, artikelen, interviews en video's op een plek verzameld.
De video's
Omdat publieksbijeenkomsten helaas niet kunnen, voeren we op dit moment video-interviews met zakelijk leiders en directeuren.
- Sjarel Ex (Museum Boijmans van Beuningen) "Voor het eerst is de collectie in zekere zin in staat zijn eigen opbrengsten te genereren."
- Job Noordhof (Het Concertgebouw) "Tachtig procent van onze programmering is het klassieke repertoire. Het is natuurlijk de uitdaging om het publiek daarvoor gemixter te laten zijn, om dat publiek diverser te laten worden."
- Deirdre Carasso (Bibliotheek Utrecht): "Bibliotheken zijn heel bescheiden in aard en hebben een heel natuurlijk verzorgingsgebied, dus we zijn helemaal niet gewend om zo hard te schreeuwen. .... Dus ik denk dat we veel brutaler mogen zijn. Weet je dat wij de grootste ledenclub van Utrecht zijn? Dat zeiden we tot voor kort niet zo hard."
- Michiel Nannen (Toneelgroep Oostpool): "Het is onacceptabel als we niet onze maatschappij representeren in deze sector ... Dat betekent dat we ook echt de mensen die we willen bereiken opzoeken op de plek waar ze zijn en de formules en de aanpak laten aansluiten op hun belevingswereld."
- Wouter van Ransbeek (Internationaal Theater Amsterdam): "Het is een heel interessante zoektocht hoe je een theaterervaring die sterk leeft van de relatie tussen publiek en acteurs, kan vertalen in een medium dat veel toegankelijker is en geen beperking in geografie heeft"
- Jan Teeuwisse (voormalig directeur van Beelden aan Zee): "Die verwarming op de hoogste stand, die kennen we niet. Dus we weten niet beter dan dat we onze eigen salarissen moeten verdienen."
De bijeenkomsten
- Jan van der Putten, directeur Verkadefabriek, en Michiel Buchel, directeur NEMO Science Museum, over de overweging en impact van verandering van businessmodel in een organisatie: Wat we kunnen leren van Disneyland en HEMA
- Edwin van Huis, algemeen directeur Naturalis, over het zoeken van geld buiten de overheid : "Met een goed beeld van je maatschappelijke waarde maak je betere keuzes"
- Marc Altink, voormalig directeur Metropole Orkest, over de relevantie hervinden en redding van het orkest: "Loop langs het randje van de afgrond"
- Adriaan Dönszelmann, zakelijk directeur Van Gogh Museum, over de learnings van de Van Gogh Experience: "Wie relevant wil blijven, moet zijn nek uitsteken"
De columns
Daarnaast schrijft Boris Franssen columns over strategie in de cultuur:
- Over heilige huisjes en nieuwe tempels: hoe benutten we de coronacrisis als katalysator voor transformatie?
- Over tegenslag en hoop: 'Hallo publiek, we zijn er nog'
- Over de blockbusterdiscussie: groeiverslaving, afgedreven van de missie of... ?
Wil je nog meer weten over strategie en aanverwante onderwerpen als ondernemerschap en professionele ontwikkeling? Zie dan ook onze reeks Zakelijk Bekeken.
-
Stuur een e-mail naar Karen de Meester karen@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Karen de Meester