Skip naar content
Skip naar content

Verdieping Vijf tips voor het verbeteren van je website als kunstenaar

Als kunstenaar is het belangrijk dat je naar buiten treedt en publiek bereikt. Een goede website helpt daarbij. Natuurlijk: smaken verschillen en niet iedere website dient hetzelfde doel. Toch zijn er een aantal gouden tips die je bij het maken of verbeteren van elke website in gedachten kunt houden.

Eline Levering


Als communicatiedeskundige heeft Eline Levering van Kunst in de Kijker honderden websites van kunstenaars voorbij zien komen. Zo leerde ze precies wat wel en wat niet werkt. Nu geeft ze kunstenaars en culturele organisaties advies en training over zichtbaarheid en het verbeteren van hun website. Dit zijn haar tips.

1. Show, don’t tell

Stel je voor dat de tekstbordjes in musea groter zouden zijn dan de schilderijen. Die tekst zou alle aandacht trekken, terwijl je als maker juist het werk zelf centraal wil stellen. Toch zie je op veel websites van kunstenaars vooral lappen tekst. En na het lezen weet je vaak nog steeds niet helemaal wat iemand doet. Zonde. Als kunstenaar wil je immers juist een gevoel overbrengen, laten zien wat je maakt en waarom dat waardevol is. Wacht dus nog even met het opsommen van de kale feiten en open je website met een sterk beeld of mooie video die de bezoeker meteen een idee geeft van waar je mee bezig bent. Ja, dat kan ook als regisseur, auteur of dichter. Denk aan een video waarin je uit eigen werk voordraagt, een kort gedicht of een compilatie van een voorstelling. Een goed voorbeeld hiervan is de website van Iris van Herpen, die steevast haar nieuwe modecollectie showt. Ook Jakob de Jonge laat meteen veel van zijn werk zien.

Wees vooral creatief en bedenk dat kunst nooit losstaat van zijn omgeving. Door je werk in context te tonen, geef je je publiek meer informatie. Denk aan mooie foto’s van jezelf in actie, video’s waarin je bezoekers rondleidt door je atelier of jouw beeld of schilderij in een galerie of op locatie. Zo komt je werk tot leven. Een voorbeeld hiervan is de website van Natasja Bennink. Je kunt zelfs nog verder gaan en de context aanpassen aan je publiek. Als je veel werk verkoopt aan mensen die van moderne interieurs houden, zal een foto van een schilderij in een strak en minimalistisch huis zeker aanspreken.

Verzamel goed beeldmateriaal. Een mooie portretfoto, een beeld van een expositie of van het moment dat een klant werk bij je komt ophalen. Hoe meer beeldmateriaal, hoe makkelijker om jouw werk in de juiste context te tonen.

2. Vergeet de tekst niet

Je hebt bezoekers je website ingetrokken met een sterk en aansprekend beeld. Daarna is het zaak de aandacht vast te houden en meer informatie te geven. Pakkende webteksten zijn daarbij cruciaal. Probeer je te verplaatsen in jouw websitebezoeker, die misschien zelfs een potentiële klant of opdrachtgever is. Wat zou die willen weten? Een goede webtekst is niet te ingewikkeld, maakt nieuwsgierig en beantwoordt alle vragen die een bezoeker kan hebben.

Tagline of pay-off

Begin met het bedenken van een sterke tagline. Dat is een korte tekst die in één oogopslag duidelijk maakt wie je bent en wat je doet. Je kunt natuurlijk simpelweg vermelden dat je ‘schilder en illustrator’ bent, maar de beste taglines geven net wat meer informatie. Denk aan: ’Kunstcoaching voor vrouwen’. ‘Tekenworkshops voor kinderen en volwassen’. Of ’3D-schilderijen gemaakt van ijzer’. Eventueel kun je een pay-off gebruiken: een korte zin of slogan die nog meer kleur en persoonlijkheid toevoegt. Sommige pay-offs zijn zo bekend dat je meteen weet waar het over gaat. Waar denk je bijvoorbeeld aan bij ‘… geeft je vleugels’. Voorbeelden van een tagline of pay-off: ‘Verbeeldt wat er toe doet’ van illustrator Renée van den Kerkhof, ‘Poetic ceramics’ van Judith Bloedjes of ‘Fictief magazine’ van Papieren helden.

Call to action

Sluit elke webtekst af met een duidelijke call to action. Bezoekers hebben soms een duwtje in de juiste richting nodig. Als je ze ergens toe uitnodigt, zijn ze sneller geneigd door te klikken. Zorg dat je call to action eruit springt. Maak er een aparte knop van, maak de tekst dikgedrukt of zet ’m tussen witregels. Mogelijke voorbeelden:

  • Koop nu mijn werk.
  • Abonneer je op mijn nieuwsbrief
  • Lees hier meer over mijn werkwijze
  • Bekijk hier mijn prijzen

Schrijf bondig en vermijd ingewikkelde en vage termen. In plaats van ‘tekenen is mijn passie’ kun je bijvoorbeeld zeggen ‘elke ochtend pak ik als eerste mijn schetsboek’.

Vermijd clichés. Zoals ‘mijn werk gaat een dialoog aan’ of ‘reflecteert op’.

Schrijf actief en in de ik-vorm.
‘Ik exposeer regelmatig’ werkt beter dan ‘Hij was regelmatig te zien bij’.

Wees specifiek.
Schrijf beeldend en gebruik concrete voorbeelden.
‘Mijn werk staat in de hal van het KPN-hoofdkantoor’ in plaats van ‘Ik werk voor grote bedrijven’.

Witruimte en tussenkoppen.
Bij grote lappen tekst klikken mensen snel weg. Verdeel je tekst daarom in korte alinea’s met witruimte ertussen. Gebruik korte tussenkoppen die meteen duidelijk maken waar een tekstblok over gaat.

3. Zorg voor een goede indeling en navigatie

Een website maak je voor je publiek. Niet voor jezelf. Het is dus heel belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Richt je je op potentiële kopers, fondsen, pers, galeriehouders of nieuwe opdrachtgevers? Dat maakt uit voor de indeling en navigatie van je website, maar ook voor de teksten en beelden die je gebruikt.

Richt je je op meerdere doelgroepen? Probeer helder te krijgen welke doelgroep het belangrijkst is voor jouw website en gebruik die kennis om je website zo goed mogelijk in te richten. Wil je je vooral op galeriehouders richten? Voor hen is het relevant om snel te kunnen vinden welke exposities je al hebt gehad. Voor pers is het belangrijker om snel een bio of informatie over komende projecten te zien. En kunstkopers willen vooral weten hoe en waar ze jouw kunst kunnen kopen (en wat het ongeveer kost). Zorg voor een duidelijke menustructuur, waarbij je de belangrijkste doelgroep als eerst bedient. De informatie die gericht is op andere doelgroepen laat je verderop in het menu aan bod komen. Je kunt ook direct op je homepage een onderscheid maken tussen je verschillende werkzaamheden, zoals Marc de Groot bijvoorbeeld doet.

Less is more. Streef naar maximaal zes of zeven menuknoppen.

Kies heldere menuknoppen. Mensen willen graag precies weten wat ze kunnen verwachten. Zorg dus dat de menuknoppen ook overeenkomen met de informatie die erachter hangt. Wees daarin vooral specifiek. Denk: ‘schilderijen en illustraties’ in plaats van ‘mijn werk’.

4. Laat zien wie je bent en wat je doet

Als maker wil je jouw werk centraal stellen, maar je bezoekers willen ook weten wie er achter dat werk schuilgaat. Dat doe je door op je website te laten zien wie je bent. Wees niet bang: je hoeft echt geen selfies van jezelf te plaatsen. Maar het is wel waardevol om in woord en beeld te tonen hoe jij te werk gaat. Dat brengt niet alleen je werk tot leven, maar zo neem je jouw publiek ook mee in je maakproces. Veel mensen hebben geen idee hoeveel uren er in het maken van een illustratie gaan zitten, hoe je dagenlang aan een tekst schaaft tot-ie precies goed is of dat je al je schilderijen zelf inpakt en voorziet van een persoonlijke boodschap. Door die informatie te delen, laat je zien hoeveel liefde en aandacht jij in jouw ambacht stopt. Bovendien biedt het ook inzicht in de prijs die je voor een kunstwerk vraagt. Glaskunstenaar Ruud Harberts laat bijvoorbeeld met filmpjes stap voor stap zien hoe hij glas in lood maakt.

Minder is meer. Jij bent misschien wel trots op alle exposities die je hebt gehad, maar een bezoeker heeft meer aan een selectie van de hoogtepunten. Vraag jezelf regelmatig af of alle informatie op je site nog relevant en actueel is. Licht alleen dat uit waar je het meest trots op bent om overzicht en rust te bewaren.

5. Vermeld je prijzen

Houd bij het aanbieden van je werk altijd de bezoeker van je site voor ogen. In de kunstwereld was het lange tijd niet gebruikelijk om prijzen te vermelden op je website. Sommige kunstenaars zijn er nog altijd huiverig voor. Maar tijden veranderen. Naast maker ben je ook een ondernemer die zichzelf moet kunnen bedruipen. Maak het potentiële kopers of opdrachtgevers zo makkelijk mogelijk: neem eventuele drempels weg en voorzie ze van alle informatie die ze nodig kunnen hebben. Vermeld niet alleen de prijzen op je website, maar ook wat mensen voor dat bedrag kunnen verwachten. Bied je werk in opdracht aan? Beschrijf duidelijk hoe jouw maakproces eruitziet. Verkoop je afdrukken van je werk? Maak helder uit welke formaten en lijsten zij kunnen kiezen. Kopers houden nu eenmaal van duidelijkheid. Er is echt niks mis mee om hen (en jezelf) een handje te helpen. Fotograaf Christa Romp biedt op haar website bijvoorbeeld verschillende pakketten aan. Ook schilder Jakob de Jonge is op zijn website duidelijk over de prijzen van zijn werk in opdracht.