Skip naar content
Skip naar content

Oefening Zo maak je een overzichtelijke structuur voor je website

  • Kunstenaars en creatieve makers
  • Met deze oefeningen breng je structuur aan je website.

Hoe structureer je je website? Met deze oefeningen kun je de structuur van je website voor je ogen zien groeien, en kun je gemakkelijk schuiven en experimenteren met de indeling.

Vooraf

Klap je laptop dicht of schakel je pc uit

Benodigdheden

  • Stift
  • Stapel post-its
  • Lege muur, tafel of vloer met voldoende ruimte

Voorbereiden

Heb je al nagedacht voor wie je jouw website eigenlijk maakt? Wat is jouw doel met je site en welke doelgroepen horen daarbij? Denk aan aan kunstkopers, maar ook aan potentiële opdrachtgevers, samenwerkingspartners, fondsen en subsidieverstrekkers, pers of galeries. Meestal heeft je site meerdere doelgroepen, maar is er één het voornaamste. Houd dat in gedachten.

Noteer alles

Voordat je je website (opnieuw) kunt indelen, moet je weten wat er op de site moet komen. De eerste stap is dan ook om alle onderwerpen die je op je site wilt terugzien op een post-it te schrijven. Neem voor elk onderwerp een aparte post-it. Samenvoegen komt later. Wat schrijf je dus op? Denk bijvoorbeeld aan:

  • bereikbaarheid atelier
  • je nieuwste werk
  • nieuws over exposities
  • schilderijen
  • tekeningen
  • ouder werk (archief)
  • werk in opdracht
  • prijslijst
  • inspiratie
  • artikelen over jou in de pers
  • achtergrond bij je kunstwerken
  • contactgegevens
  • foto’s uit je werkplaats
  • foto van jezelf
  • je bio
  • gewonnen prijzen
  • aanbevelingen van kopers of klanten
  • link naar je socialmedia-accounts
  • webshop
  • nieuwsbrief

Breng orde aan

Spreid alle briefjes van de vorige stap uit op de vloer, een lege muur of op de tafel. Dan ga je groepjes maken. Welke dingen horen bij elkaar? Groepeer de briefjes die bij elkaar (kunnen) horen en bedenk welke gezamenlijke noemer die kunnen hebben. Zo kunnen je contactgegevens, de bereikbaarheid van je atelier en je socialmedia-accounts wellicht samen onder ‘Contact’. Of je bio, foto van jezelf, je cv en iets over je inspiratie onder ‘Over de kunstenaar’. Sommige onderwerpen verdienen een aparte pagina, maar kun je wel ónder een andere pagina hangen. Dit wordt je submenu. Zo kunnen bijvoorbeeld ‘Etsen’, ‘Lino’s’ en ‘Houtsnedes’ het submenu worden van ‘Grafiek’. Probeer niet meer dan 7 hoofdmenuknoppen over te houden. De andere pagina’s groepeer je onder die 7 hoofditems.

Schrappen!

Denk ook na of je onderdelen kunt schrappen. Een nieuwspagina heeft alleen zin als je heel regelmatig nieuws hebt. En is het eigenlijk niet voldoende om je 5 of 10 mooiste tentoonstellingen uit te lichten, in plaats van de volledige lijst van 30 jaar geleden tot nu? Andere dingen hoeven geen eigen menuknop of pagina te hebben, maar kun je op een andere manier opnemen. Denk bijvoorbeeld aan een formulier ‘inschrijven nieuwsbrief’ op de homepage, of een link ‘download mijn cv’ op de pagina ‘Over de kunstenaar’.

Prioriteiten stellen

Wanneer je al je post-its in groepjes hebt gelegd en de overkoepelende menuknoppen hebt bedacht, is het zaak om de juiste volgorde te vinden. Zet het belangrijkste eerst in het menu en eindig met Contact.