Verdieping Waarom online zichtbaar zijn geen doel op zich is
Veel kunstenaars hebben een website omdat ze online zichtbaarder willen zijn. En natuurlijk is een website een goed idee. Relaties komen tenslotte niet vanzelf naar je toe. Maar online zichtbaar zijn is nooit een doel op zich. Je website is gewoon een van de communicatiemiddelen die je kunt gebruiken om je werk te tonen.
Je website is je etalage én je winkeltje. En net als in een echte winkel moet je nadenken over wie je klanten zijn en hoe je hun aandacht kunt trekken. Een website maak je niet voor jezelf. Daarom is het belangrijk dat je over een paar dingen goed nadenkt. Waar sta jij voor, als persoon en als kunstenaar? Wie zijn je klanten? En wat heb je hun te bieden? Als je weet wat je wilt vertellen en wie je wilt bereiken, kun je je etalage daarop aanpassen.
Welke relaties wil je aantrekken?
De eerste stap is dus: helder krijgen wie je bent en wat je wilt. Als je niet weet waar je naartoe wilt, kom je ook nergens. Denk dus na over je ambities: wat wil je bereiken met je website? En welke bezoekers wil je aantrekken? Hoe duidelijker je dat voor ogen hebt, hoe beter je je website kunt afstemmen. Vind je het lastig om te bedenken wat je wilt? Kijk dan eerst in de kennisgids Hoe benut ik mijn talent? Daar vind je praktische tips en oefeningen om je doelen scherp te krijgen.
Wat heb jij te bieden?
Weet je wat je wilt en welke relaties je wilt aantrekken? De volgende stap is: zorgen voor een goed verhaal. Een goed verhaal is een verhaal dat duidelijk is. Wat heb jij je publiek te bieden? Als mensen je niet begrijpen, kopen ze je werk ook niet. Het is dus belangrijk dat je een helder verhaal over je werk kunt vertellen. Heb je daar hulp bij nodig? Kijk dan in de kennisgids Hoe vertel ik over mijn werk?
Hoe interesseer jij klanten voor jouw werk?
Als je weet wat jij te bieden hebt, is de volgende vraag: hoe interesseer je je klanten voor jouw werk? Daarvoor moet je in de huid van je relaties kruipen. Wat vinden ze mooi, waar zijn ze naar op zoek? En hoe maak je ze duidelijk dat ze dat bij jou kunnen vinden? Dat doe je door goed te bedenken wat je op je website zet. Wat spreekt jouw klanten aan? Kies voor taalgebruik en beeld dat goed past bij jouw publiek. Sommige kunstenaars gebruiken hun website als portfolio. Maar is je oude werk nog wel relevant? Aan een plaatje op een website kun je niet zien hoe groot een werk is. Of hoe het in een ruimte tot z’n recht komt. Door je werk in een context te plaatsen, gaat het leven. Denk ook na over de woorden waarmee je je werk beschrijft. Vakjargon zal niet iedereen begrijpen. Vraag eens aan mensen die je kent of zij jouw werk willen beschrijven. Zo doe je inspiratie op voor woorden die meer aanspreken. Sowieso is het leuk om met niet-kunstenaars in gesprek te gaan. Het is vaak verrassend om te horen wat mensen in je werk zien.
Hoe onderhoud je je website?
Een website die goed in elkaar zit, kan jaren mee. Wel is het slim om af en toe na te gaan of de inhoud nog wel actueel en relevant is. En hoe zit het met de bezoekersaantallen? Welke pagina’s worden goed bekeken en welke minder? Ook kun je af en toe een klein klantenonderzoek houden. Vraag gewoon eens rond: wat zoeken mensen, en vinden ze dat (nog) bij jou? Als je dat regelmatig doet, leer je je klanten steeds beter kennen. Zo kun je je website steeds verder aanscherpen. Kijk verder veel naar de websites van anderen. Wat vind je goed, wat zou je zelf anders doen? Zo blijf je op de hoogte van wat anderen doen en kom je wellicht op nieuwe ideeën.
-
Bel Krista Heijster
020 530 59 66 -
Stuur een e-mail naar Krista Heijster krista@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Krista Heijster