Skip naar content
Skip naar content

Hoe ontwikkel ik een langetermijnstrategie voor mijn organisatie?

Culturele organisatie
  • Laatste update: 12 december 2023
  • Samensteller: Hester Terpstra

Deze kennisgids geeft je tools om een langetermijnstrategie voor je organisatie te maken. Met een goede strategie krijg je focus en richting en ben je in staat om de juiste keuzes te maken.

Weet wat er speelt

Als je je strategie (door)ontwikkelt is het goed om de culturele en creatieve sector goed te kennen en te begrijpen welke invloeden er van kracht zijn. Zo is de waarde bij commerciële activiteiten meestal gekoppeld aan financiële winst, terwijl het bij cultuur eerder gaat om immateriële waarden, zoals gemeenschapsgevoel, expressie of cultureel erfgoed. Voor je strategische overwegingen geven we je een aantal tips die je kunnen helpen om je positie als culturele organisatie te versterken. Denk aan het creëren van draagvlak of het aangaan van samenwerkingen. Verder is het verstandig om op de hoogte te zijn van trends en ontwikkelingen in de samenleving en in de sector. Door het herkennen van kansen en bedreigingen ben je wendbaarder en flexibeler. Ook zijn er tips hoe je je voordeel kunt halen uit toekomstscenario's.

Aan de slag met je strategie

Met het stappenplan kun je aan de slag met het uitwerken van je strategie. Begin bij je visie: waarom doe je wat je doet? Het is ook belangrijk om kritisch te kijken naar je organisatie, zowel intern en extern. Een van de tools die je kunt gebruiken om je organisatie te analyseren is het Business Model Canvas. Hiermee leg je verbindingen tussen de verschillende onderdelen van je bedrijf en krijg je een tool om te reflecteren. Met het ontwikkelen van een waardepropositie maak je een match tussen je aanbod en wat je publiek zoekt. Eerst verdiep je je in het publiek of de klant, dan kijk je naar het aanbod en tot slot ga je op zoek naar de juiste match tussen die twee.

Laat je inspireren

Ben je benieuwd naar ervaringsverhalen van andere zakelijk verantwoordelijken? Laat je inspireren door Deirdre Carasso, directeur/bestuurder van Bibliotheek Utrecht. Ze vertelt onder andere over de uitdagingen waar bibliotheken voor staan. Hoe blijf je aan de lange termijn denken als er altijd zoveel gebeurt op de korte termijn? Margriet Kolenbrander beantwoordt deze vraag in de digitale brievenreeks van Slagkracht. En hoe kun je als zakelijk leider innovatie en ontwikkeling stimuleren in een veranderende situatie? Ray van Santen, zakelijk leider bij De Parade geeft antwoord op deze vraag.

Vragen?

Heb je vragen? Of wil je sparren over de strategie van je organisatie? Boek dan een gratis oriëntatiegesprek met een van onze adviseurs.

Wil je andere kennisgidsen lezen? Ga dan naar deze pagina voor het overzicht.