Stap 1 Jullie visie

Waar zoek je precies geld voor, en waarom?

De organisatie waarin je werkt wil een project realiseren. Bijvoorbeeld binnen de context van het lopende programma, of juist voor een nieuw plan. Om het dekkingsplan van je begroting compleet te krijgen, ben je op zoek naar geld. Maar hoe en waar vind je dat geld? We helpen je op weg.

Gaat het om een langdurig of meerjarig project, en heeft je organisatie vooral geld nodig voor apparatuur of productiemiddelen? Bijvoorbeeld een podium, geluidsinstallatie of projectieschermen? Ga dan naar het stappenplan 'iets aanschaffen'.

Op weg naar financiering

In deze stappen vind je handige tips, video’s en verdiepende dossiers. We geven een overzicht van de relevante geldbronnen, helpen je om te bepalen wie de stakeholders zijn en laten zien hoe je een project pitcht aan mogelijke financiers. Je leest ook hoe andere culturele organisaties geld regelden voor hun projecten.

Maar eerst….

Hét startpunt van je zoektocht naar geld is een duidelijke beschrijving van het project. Of het nu gaat om een theatervoorstelling, festival, tentoonstelling, film of tournee: hoe concreter hoe beter. Als je precies weet wat het project inhoudt en voor wie het van waarde is, is het makkelijker om geschikte financiers te vinden en hen te overtuigen.

Een financier wil weten waarom het een logische stap is voor je organisatie om dit project te realiseren. Het project moet passen binnen de visie van je organisatie. Zorg er daarom voor dat je goed kunt uitleggen wat jullie visie en langetermijnstrategie is.

De visie van je organisatie

De maatschappelijke of culturele waarden van het project zijn niet altijd in geld uit te drukken. Financiers willen in deze waarden geloven, voordat ze geld geven. Het is daarom belangrijk dat je de visie van je organisatie voor dit project helder kunt uitleggen. Waarom móet dit project er komen?

Actie Beschrijf het project zo concreet mogelijk

Om een potentiële financier te overtuigen moet je tenminste de volgende punten kunnen uitleggen:

  • Wat is het project?
  • Waarom is dit een bijzonder project?
  • Wat wil je organisatie met het project bereiken?
  • Wie is de doelgroep en wat heeft deze eraan?
  • Wat motiveert jullie om dit project te realiseren?
  • Waarom zijn jullie de aangewezen organisatie om dit te doen?

Bekijk het project van verschillende kanten. Zo kun je beter zien waarom het zich onderscheidt van vergelijkbare projecten van andere organisaties. Onderzoek waarom je denkt dat jullie publiek, financiers en samenwerkingspartners het project vernieuwend of relevant gaan vinden.

Klaar voor de volgende stap?

Kun je uitleggen wat je organisatie wil doen en waarom?

Ga dan naar stap 2, en zoek uit op welke manieren je geld kunt vinden.

Heb je meer tijd nodig om uit te zoeken wat jullie visie is, of hoe het project eruit moet gaan zien? Gebruik dan stap 1 als checklist. Kom je er zelf niet uit, neem dan contact op met Cultuur+Ondernemen. We helpen je graag vooruit.