Skip naar content

Stap 3 Stakeholders bepalen

Wie hebben er belang bij jullie project?

Je weet nu welke geldbronnen voor jouw organisatie relevant zijn. Op naar de volgende stap: belanghebbenden in kaart brengen. Dat zijn de mensen of partijen die jullie project waardevol vinden, of belang hebben bij de realisatie ervan. Zij kunnen helpen om het succesvol te maken, onder andere door geld te geven of je in contact te brengen met andere geïnteresseerden.

Maak in je zoektocht naar belanghebbenden gebruik van de bestaande relaties van je organisatie. En eventueel je eigen netwerk en dat van je collega’s.

Steun van alle kanten

Behalve voor de hand liggende belanghebbenden, kan het project ook waarde hebben voor partijen waar je in eerste instantie nog niet aan had gedacht. Bijvoorbeeld een stichting die het thema van jullie evenement, tentoonstelling of voorstelling belangrijk vindt. Of misschien wil een relatie van je organisatie wel met zijn of haar bedrijf investeren in het project.

Doe onderzoek naar de belangen en drijfveren van potentiële financiers, en kijk of jullie project hierop aansluit. Zo doneren cultuurfondsen vanuit culturele waarden, terwijl een bedrijf misschien wil investeren om winst te maken. Mecenassen geven meestal geld omdat ze persoonlijk waarde hechten aan het project.

Actie Bepaal de stakeholders

Om een duidelijk beeld te krijgen van de mogelijke stakeholders, doe je een stakeholderanalyse:

  1. Stel vast wie jullie project waardevol vindt of er belang bij heeft.
  2. Verdeel deze personen of organisaties over categorieën, bijvoorbeeld de verschillende soorten belangen en waarden die ze hebben.
  3. Bekijk websites van stakeholders en zoek uit wat de mogelijkheden voor financiering zijn. Kijk ook eens naar welke projecten zij al financieren. Neem eventueel contact op voor vragen.
  4. Doe onderzoek naar de voorwaarden en regelingen van potentiële financiers om te bepalen of jullie aanvraag ertussen past.
  5. Zet de stakeholders in volgorde van meest relevant naar minder relevant in je zoektocht naar geld. Bepaal bijvoorbeeld welke stakeholders makkelijk te benaderen zijn, en welke financieel kunnen bijdragen.

Kijk ook eens naar de onderstaande tool voor je stakeholderanalyse:

Stakeholders interesseren

Nu je een lijst hebt van de meest relevante belanghebbenden, ga je per stakeholder een ‘waardepropositie’ formuleren. Deze kun je bijvoorbeeld opschrijven, maar het belangrijkste is dat je het in een gesprek kunt uitleggen aan de stakeholder. Je beschrijft namelijk waarom jullie project waardevol is, en waarom de stakeholder er belang bij heeft dat jullie het kunnen realiseren. Je maakt ook duidelijk waarom het een onderscheidend project is. Met een waardepropositie interesseer en overtuig je stakeholders.

Wat is een waardepropositie?

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Video transcript

Startpunt van iedere zoektocht naar financiering is je idee, waarvoor je uiteindelijk financiers wilt aantrekken en het speelveld zal betreden. Maar, je voelt het al aan: er zijn meerdere mensen zoals jij. Je concurreert met andere kunstenaars en instellingen die op zoek zijn naar precies hetzelfde: financiering. Dan is het belangrijk dat je jezelf en je idee, eh ja, zo goed mogelijk kan verkopen.

Belangrijk is dan bijvoorbeeld dat je goed kunt aangeven waarin jouw idee zich onderscheidt van de anderen. Dat kan zitten in hoe je bijvoorbeeld een bepaald medium of een bepaalde techniek gebruikt. Hoe zou je jouw werk binnen het werk van andere kunstenaars of creatieven plaatsen? Voeg je iets nieuws toe aan het culturele landschap, of is jouw idee om andere redenen opmerkelijk of relevant?

Een goed hulpmiddel waarmee je de bijzonderheid van jouw idee kunt bepalen, is om het eens van verschillende kanten te bekijken. Vanuit je eigen perspectief, maar ook dat van bijvoorbeeld het publiek, een afnemer of bedrijf waarmee je gaat samenwerken én financiers. Belangrijk is dat je goed onderzoek doet, en internet is daarbij een fijne vriend.

Last but not least, probeer ook je enthousiasme voor je eigen idee goed over te brengen. Jij bent immers de beste ambassadeur van jouw idee. En geef aan waarom jij en niet iemand anders de aangewezen persoon bent om het idee te realiseren. Dat wekt namelijk het oh zo noodzakelijke vertrouwen.

Meer weten over de culturele financieringsmarkt en het werven van financiering? Gebruik dan de Culturele Financieringswijzer. Daarmee kun je stapsgewijs werken aan de financiering van jouw idee en je hierbij laten inspireren door praktijkvoorbeelden van andere kunstenaars en creatieven, én gebruik maken van handige tools.

[Muziek]

Lees dit Engelse artikel van bedrijf Hubspot voor meer informatie over hoe je een waardepropositie schrijft.

Klaar voor de volgende stap?

Heb je een goed beeld van wie de stakeholders van jullie project zijn?

Ga dan naar stap 4, en bepaal hoeveel geld je organisatie precies nodig heeft voor het project.

Heb je meer tijd nodig om uit te zoeken wie jullie belanghebbenden zijn? Gebruik dan stap 3 als checklist. Kom je er zelf niet uit, neem dan contact op met Cultuur+Ondernemen. We helpen je graag vooruit.