Publicatie Lessen en opbrengsten Digitaal DNA 2

Hoe digitaal volwassen is jouw organisatie? Is er voldoende kennis en ervaring aanwezig op het gebied van digitalisering? Hanteert jouw organisatie begrippen als ‘digitale innovatie’ en ‘digitaal verdienvermogen’? Of heb je het idee dat er nog een flinke digitaliseringsslag gemaakt moet worden, en hoe dan?
Deze vragen stonden centraal in Digitaal DNA 2, het samenwerkingstraject van Cultuur+Ondernemen, DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie en New Nodes.

Inhoudsopgave

Over Digitaal DNA 2

Digitaal DNA 2 is een vervolg op Digitaal DNA 1 in 2020. In dit vervolgtraject onderzochten vier deelnemende culturele organisaties verschillende mogelijkheden om met digitale innovatie samen nieuwe verdienmodellen te ontdekken en te ontwikkelen.

De deelnemende organisaties waren Opera Zuid, Stichting Noorderkerkconcerten, theater Concordia Enschede en het Nederlands Jazz Archief. Zij onderzochten en formuleerden in digitale werksessies kansen om nieuw aanbod te maken, nieuwe doelgroepen te bereiken, impact te vergroten én om nieuwe inkomsten te verwerven.

Cultuur+Ondernemen, DEN en NewNodes willen deze inspirerende kennis en inzichten graag breder delen met andere makers en organisaties in de culturele en creatieve sector. Deze resultaten zijn zowel relevant en interessant voor organisaties die al van start zijn gegaan met digitale transformatie, als voor organisaties die nog aan het begin staan.

Interview met Stichting Noorderkerkconcerten

Hoe kun je als relatief kleine organisatie een maximale impact genereren in de online wereld? Dit om onder meer je inkomsten en bereik te vergroten. Stichting Noorderkerkconcerten ging met dit vraagstuk aan de slag. Ilonka van den Bercken, directeur van Stichting Noorderkerkconcerten, blikt terug. Zij vertelt over de opbrengst, welke lessen de stichting onderweg leerde en geeft je tips om het digitale DNA van jouw organisatie verder te ontwikkelen.

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Interview met het Nederlands Jazz Archief

Je collectie digitaliseren, hoe doe je dat als kleine organisatie? En hoe verdien je hier ook iets aan? Het Nederlands Jazz Archief ging met dit vraagstuk aan de slag. Hoe kijken zij terug op het project? Frank Jochemsen en Jan Brouwer vertellen je over de opbrengst, delen hun learnings en geven tips voor jouw eigen digitale project(en).

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Interview met Opera Zuid

Hoe bouw je een verdienmodel rondom de livestream van een operavoorstelling? Opera Zuid ging met dit vraagstuk aan de slag. Anouk van den Driest, directie assistent Opera Zuid vertelt je hoe dit is gegaan. Zij deelt haar learnings, tips en meer.

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Interview met theater Concordia Enschede

Hoe neem je als theaterpodium drempels weg bij artiesten om hybride voorstellingen te kunnen aanbieden? Concordia Enschede ging met dit vraagstuk aan de slag. Hoe kijken zij terug op dit project? Theaterprogrammeur Ellen Peters en educatiemaker Iris Binnenmars vertellen je over de opbrengst, de learnings en geven je tips om het digitale DNA van jouw organisatie te vergroten.

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Digitaal DNA is een initiatief van DEN, NewNodes en Cultuur+Ondernemen

Logo DEN
Logo New Nodes

Mede mogelijk gemaakt door het Europees Sociaal Fonds

Lees er meer over