Interview met theater Concordia Enschede - tekst
Ellen Peters, theaterprogrammeur Concordia: “Concordia wilde graag weten hoe we drempels bij artiesten wegnemen die op willen treden met livestreams. Daarvoor hebben we een marketingstrategie bedacht, en we zijn ook echt in de praktijk bezig gegaan met makers tijdens een open call om te kijken waar ze tegenaan lopen.”
Iris Binnenmars, educatiemaker Concordia: “Wij hebben twee dingen gedaan. We zijn met studenten van de HKU om de tafel gaan zitten, om zo onze drempels en de vraagstukken nog helderder te krijgen. Die vraagstukken hebben we uiteindelijk voorgelegd aan de makers waarmee we aan het werk gaan in onze open call.
Waar we eigenlijk al achter kwamen, is dat die drempels vooral gaan over het niet weten: wat ga ik straks nou doen met die digitale middelen? Hoe kan ik dat verwerken in mijn theatrale product?”
Ellen: “Wij vonden het superfijn dat we samen konden onderzoeken, dus met anderen ook vraagstukken beantwoorden. Door het onderzoek van een ander te bevragen, leer je zelf ook weer meer. Bijvoorbeeld Opera Zuid was ook bezig met livestreams. Dat proces van hen daar kan je zelf in meedenken, en zij konden ook met ons meedenken, wat heel erg waardevol was.”
Iris: “Ik vond het heel fijn dat we met meerdere mensen tegelijk aan verschillende vraagstukken werkten, en voor mijzelf om dit vraagstuk zo helder mogelijk te krijgen, dus echt in stappen te verdelen.”
Ellen: “We leerden over een confrontatiematrix, SWOT-analyse maken, maar ook hoe combineer je nou eigenlijk programmering met die marketing. Dat kunnen we meenemen in de gehele organisatie om weer verder te komen.
Het was superfijn dat we de expertise konden gebruiken van DEN, New Nodes en Cultuur+Ondernemen, want zonder hen was ik nooit bij die vakspecialisten gekomen die mij specifiek op dat vraagstuk verder konden helpen.
We hebben geleerd dat het altijd lastig is om iets nieuws uit te proberen, en dat dat ook oké is, maar dat je wel gewoon verder gaat met experimenteren, omdat je anders niks nieuws kan ontdekken. We hebben ook geleerd dat drempels eigenlijk angsten zijn voor artiesten, en die angsten moet je omzetten in vertrouwen.”
Iris: “Ik heb geleerd dat je van tevoren wel een idee kan hebben over hoe het eruitziet, maar dat dat in de praktijk heel anders kan zijn. Een voorbeeld is één digitaal concept ging vooral over interpretaties, dus door middel van emotie kan het publiek tijdens de voorstelling feedback geven. Maar in de praktijk werkte het eigenlijk zo dat we zagen dat het publiek daarmee ook de voorstelling kon regisseren, een hele andere uitwerking dus.”
Ellen: “Ja, ik heb een hele grote tip en dat is: ga het gewoon doen. Er zal altijd weerstand zijn als mensen nieuwe dingen gaan doen, dat zit in onze natuur. Er moeten mensen zijn die gaan beginnen, dus ga het ook gewoon doen.”
Iris: “De tip voor collega's is: geniet van het niet-weten. Je kan van tevoren van alles bedenken, maar het onverwachte en juist de verrassing heeft ons heel veel opgeleverd.”