Onderzoekspublicatie Resultaten Digitaal DNA 1

Hoe kunnen organisaties in de cultuursector door digitale innovatie nieuwe verdienmodellen ontdekken en ontwikkelen? Samen met DEN en New Nodes zochten wij dit verder uit. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode van januari t/m april 2020. Lees hier de belangrijkste resultaten.

1. Digitale innovatie kan bijdragen aan het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen in de cultuursector.

De cultuursector levert een belangrijke artistieke, maatschappelijke én economische bijdrage aan onze samenleving. De cultuursector vertelt verhalen over onze omgeving, laat ons met andere ogen naar onze wereld kijken en daagt onze verbeeldingskracht uit. De cultuursector is bovendien goed voor een bijdrage van 4% aan het Bruto Nationaal Product. Elke dag zijn organisaties en individuen in de sector op zoek naar manieren om hun ideeën te verwezenlijken. Er is een duidelijke noodzaak voor de ontwikkeling van verdienmodellen, waarbij het gaat om het vergroten van het aanbod, het bereik, de impact én de inkomsten. Digitalisering kan hieraan bijdragen. Dat gaat verder dan het digitaal beschikbaar maken van cultureel en artistiek aanbod. Door digitale technologie is het mogelijk om nieuw aanbod te maken, om nieuwe doelgroepen te bereiken, om de impact te vergroten én om nieuwe inkomsten te genereren. Dit vraagt om de ontwikkeling van meer digitaal DNA in de sector. De noodzaak daarvoor is door COVID-19 alleen maar groter geworden.

Verdienmodel
Een verdienmodel gaat over veel meer dan alleen over geld verdienen. Hoe zorg je ervoor dat je een zo groot en breed mogelijk publiek op een betekenisvolle manier bereikt én hoe zorg je ervoor dat je dit op een economisch duurzame manier kunt doen. Voor organisaties in de cultuursector gaat het verdienmodel over het vergroten van het aanbod, het bereik, de impact én de inkomsten. Wij hebben er in dit project bewust voor gekozen om voor de term verdienmodel een definitie te hanteren die niet alleen gaat over het vergroten van inkomsten, maar juist ook over het vergroten van aanbod, impact en inkomsten.

    2. Digitaal DNA is een initiatief voor en met de cultuursector

    Cultuur+Ondernemen, DEN en New Nodes zijn eind 2019 gestart met het initiatief Digitaal DNA. Daarin werken we samen met organisaties uit de cultuursector aan instrumenten die organisaties helpen om zelf nieuwe verdienmodellen te ontdekken en ontwikkelen, gebruikmakend van digitale technologie. In vier bijeenkomsten - deels live, deels online - hebben we met medewerkers van ruim twintig organisaties uit de sector van gedachten gewisseld over de kansen die digitale technologie biedt voor het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen en wat organisaties hier zelf in kunnen doen.


    Portret Maaike Verberk
    Maaike Verberk, algemeen directeur DEN

    "Digitale innovatie kan nieuwe verdienmodellen opleveren als de digitale mogelijkheden iets toevoegen aan de fysieke beleving van kunst door het brede publiek. Dit is niet eenvoudig en daarom waardevol om in samenwerkingsverband te onderzoeken. Want COVID-19 kan ook een blik in de toekomst zijn waar een groot deel van het publiek de voorkeur geeft aan meer keuzemogelijkheden om fysiek of juist digitaal bepaald aanbod of bepaalde verhalen te ‘ervaren’."

    Portret Maarten Kuiper
    Maarten Kuiper, partner New Nodes

    "Dat digitale innovatie kan helpen om nieuwe verdienmodellen in de cultuursector te ontwikkelen staat voor mij vast. Er is geen eenvoudig stappenplan dat leidt tot gegarandeerd succes. Innovatie met digitale technologie vraagt - net als andere vormen van innovatie - om een duidelijke visie, lef en hard werken."


    Portret Titia Haaxma
    Titia Haaxma, directeur Cultuur+Ondernemen

    "De COVID-19 crisis heeft de ogen van íedereen in de sector geopend wat betreft digitale innovatie. Maar wil je slagen, dan moet je er echt voor gaan! Met je gewicht er achter staan; tijd en geld investeren. Ik ben ontzettend benieuwd wat dat voor mooie en spannende nieuwe dingen gaat opleveren."

    3. De resultaten van het initiatief Digitaal DNA

    De bijeenkomsten en gesprekken hebben geleid tot een aantal inzichten over het digitaal DNA van de cultuursector. In een reeks artikelen delen we deze inzichten en geven we organisaties in de cultuursector concrete tips om zelf te starten met het ontdekken en ontwikkelen van digitale verdienmodellen.

    Inzicht uit Digitaal DNA

    De afgelopen weken deelden we de drie inzichten die uit het project zijn voortgekomen over het Digitaal DNA van de cultuursector.

    Lees ook de digitale uitgave met inzichten, ervaringen en lessen.

    Aanbevelingen voor organisaties in de cultuursector

    • Starten met werken aan digitale volwassenheid.
    • Start met inspiratie.
    • Organiseer de vernieuwing.
    • Leer en deel als cultuursector.

        4. We roepen organisaties in de cultuursector op om te starten met experimenten en initiatieven

        De opbrengsten van Digitaal DNA geven organisaties in de cultuursector hopelijk de inspiratie en een startpunt om zelf aan de slag te gaan met het ontdekken en ontwikkelen van digitale verdienmodellen. Hoe meer individuen en organisaties in de sector dit doen hoe sneller de sector leert en resultaten zichtbaar zijn. We roepen organisaties in de cultuursector dus op: bedenk een plan, maak tijd en ga aan de slag! Maak aanbod digitaal beschikbaar, experimenteer met verschillende manieren om publiek te bereiken en laten betalen, maken gebruik van bestaande platforms om nieuwe doelgroepen te bereiken. En deel je ervaringen!

        Deel je ervaringen
        Leren doe je niet alleen! Onderneemt jouw organisatie concrete initiatieven om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen met behulp van digitale technologie? Laat het ons weten via dit formulier. Op deze manier kunnen we initiatieven volgen, ondersteunen en delen.

        Met dank aan onze deelnemers

        • 7 Mountain Records
        • Art-Up
        • Beeld en Geluid
        • Eye Filmmuseum
        • Hanzehof
        • Het Flevolands Archief
        • Het Utrechts Archief
        • Kunstvallei
        • Nest
        • Orion innovation
        • Rijksmuseum Boerhaave
        • Stedelijk Museum Schiedam
        • Stichting Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten
        • Stichting Noorderkerkconcerten
        • Telekids Musicalschool / RTL Talent Academy
        • Teylers Museum
        • Theaterschool Utrecht
        • Ulrike Quade Company

        Digitaal DNA is een initiatief van DEN, New Nodes en Cultuur+Ondernemen

        Logo DEN
        Logo New Nodes

        Mede mogelijk gemaakt door het Europees Sociaal Fonds

        Lees er meer over
        Anna Bilker

        Anna Bilker

        Programmamanager financieren