Oefening Hoe bepaal je de waarde van je werk?
Als startend creatief ondernemer is het superlastig om de prijs van je werk te bepalen. Er bestaat dan ook geen kant-en-klare formule voor. Naast het materiaal en de uren die je erin stopt, spelen ook je positionering, de markt, de concurrentie en de kwaliteit van je werk mee. Om je op weg te helpen, delen we praktische tips en oefeningen die je helpen nadenken over je prijs. Maar check eerst de video van Elten Kiene, die zijn ideeën hierover deelt.
[Muziek]
Mijn naam is Elten, Elten Kiene, 38 jaar jong, geboren in Suriname en opgegroeid in Dordrecht. Ik woon momenteel in Rotterdam en ben schrijver, performer, spoken word artist, spoken word workshop docent, programmamaker, en professional levensgenieter.
Mijn werk gaat over durven zijn en je eigen waardes bepalen, deels over de maatschappij en hoe ik mezelf verhoud tot die maatschappij. Met waardes bedoel ik eigenwaarde. Wat vinden we leuk? Wat niet? Waar krijgen we energie van? Waar willen we graag zijn? Waarom? Als we daar niet over nadenken, dan wordt het voor ons bepaald. Met spoken word als middel kan ik dat onderzoeken. Deze vragen houden me ook elke dag bezig. Ik weet hoe het is om vast te klampen en hoe het is om los te laten en gewoon te gaan. Ik begrijp wat een patroon is en hoe ik het bij mezelf kan veranderen.
Ik ben opgegroeid met gedachten bedacht door anderen, relevant voor een andere tijd, en neem die nu soms in twijfel. Ik denk voor mezelf en handel op een manier die beter past bij mij in de huidige tijd. In 2020 won ik de Prins Bernard cultuurprijs, een onverwacht stukje erkenning dat iets bij me veranderde. Ik begon in te zien wat het waard is wat ik doe, hoe het van waarde is, en dat ik mijn eigen waarde bepaal. Dit heeft alles veranderd, vooral mijn houding.
Ik hou van leven en wil mijn leven graag zelf vormgeven. Het leven kost geld, dus het doel heiligt de middelen. Vaak kom ik op plekken waar mensen met goede intenties, maar met andere ervaringen, me vertellen wat iets waard is. Ze weten niet waar ik vandaan kom, hoeveel jaren ik dit doe. Met alle respect, als zij het niet zien, hoe kunnen zij dan mijn prijs bepalen? Hoe kunnen zij bepalen dat iets het waard is? Soms denk ik bij mezelf: weet je hoeveel tijd erin zit om dit te doen, om dit te maken? Wat het kost? Als ik dan niet mijn houding aanneem, met mijn eigen kennis en liefde, hoe kan ik dan van een ander verwachten dat ze het zien? Toen ik die prijs won, werd dat me duidelijker. Als maker of kunstenaar worstelen met geld is normaal, maar erken het en bepaal zelf je waarde. Vragen om geld verandert soms het gesprek, maar je hoeft niet meteen over geld te beginnen. Bepaal eerst voor jezelf wat het waard is en voer dan gesprekken met andere kunstenaars. Ik vind dat nog steeds lastig, maar ik vind het spel ook leuk, wat het misschien makkelijker maakt omdat ik het spel leuk vind om te spelen.
Als je aan je reis begint, moet je een portfolio opbouwen. Als je niets hebt om te laten zien, waar is je prijs dan op gebaseerd? Het is niet erg om voor een lagere prijs te werken als je er ervaring mee wint. Maar in het leven kom je op bepaalde momenten waarop je moet beslissen of je genoeg hebt gedaan en je prijs omhoog moet. Wie bepaalt dat? Als je voor een werkgever werkt, krijg je opslag op basis van ervaring. Als je eigen baas bent, moet je zelf bepalen wanneer je opslag nodig hebt.
De jeugd is inmiddels volwassen. In 2022 mocht ik een voorstelling maken op Oerol. Daar ging ik een samenwerking aan met mijn vrouw, die een art-direction achtergrond heeft, met een danser, Salva, en met een andere belangrijke schakel waarmee ik al jaren samenwerk, met Woorden worden Zinnen, DAGGER DX. Deze samenwerking verrijkte mijn persoonlijkheid op het podium en verhoogde ook mijn solo optredens. Nu zie ik de andere lagen in mijn performance, met meer beweging, muziek, en aandacht voor alle lagen in een performance. Een tip die ik zou geven is: verzamel je avonturen, blessings, foto's, teksten, en ervaringen. Check je groei.
Hoe zorg ik ervoor dat ik mezelf kan blijven ontwikkelen, of hoe kan ik mezelf blijven upgraden? Door vaak genoeg dingen te doen die ik nog niet heb gedaan. Ik ben graag verwonderd en kom graag op plekken waar ik nog niet ben geweest. Het is eng, maar daar ben ik niet meer bang voor; het hoort erbij, daar zit groei. Als we de moed kunnen opbrengen om af en toe alleen op pad te gaan, ontmoeten we nieuwe dingen, gaan we meer zien, zijn we meer verwonderd, kunnen we ontdekken en nieuwe plekken van onszelf ontdekken. Dan ben je meer losgekoppeld van meningen van anderen of veiligheid van mensen om je heen en moet je het doen met je eigen ervaring. Het kan zijn dat je aangaat op iets waar je nooit op aan zou gaan omdat iemand anders het misschien niet vond en waar je in meeging. Ik weet niet of het sense maakt, maar ik zou iedereen aanraden af en toe eens alleen op pad te gaan, alleen naar de film, alleen naar een evenement, of alleen naar een museum.
Ik ben meer dan tevreden met waar ik nu sta. Ik ben ongelofelijk dankbaar en blij. Het lijkt bijna nep, dat ik echt denk dat het uitstekend gaat. Soms als mensen me vragen hoe het gaat, twijfel ik bijna aan mezelf. Gaat het echt uitstekend? Ik word er een beetje emotioneel van, maar ik ben heel blij. [Muziek]
Bepaal je positie in het veld
Je positie en bekendheid als creatief ondernemer bepalen mede je waarde, en daarmee ook de prijs voor je werk. Ben je net begonnen of heb je al ervaring? Heb je gestudeerd aan een gerenommeerde opleiding? Prijzen gewonnen met je werk? Heb je veel volgers op social media? Heb je een goed netwerk? Word je geboekt in zalen, draaien ze je muziek, word je gevraagd door regisseurs, agenten en curatoren? Kom je door audities heen? Hoe sterker je positie, hoe meer je over het algemeen voor je werk kunt vragen. Het is goed om je bewust te zijn van jouw positie. Doe de oefening en schat in hoe jij ervoor staat.
Als je aan je reis begint, moet je een portfolio opbouwen.
Oefening 1: denk na over je positie
De waarde van je werk is afhankelijk van wie je bent, wat je kunt en wat voor ervaring je hebt. Zelfkennis is dus van belang. Schaal jezelf eens in op de volgende items (1 plusje is nog weinig en 5 plusjes is veel):
- Ervaring
- Opleiding
- Netwerk
- Opdrachten/Exposities/Boekingen
- Prijzen
- (Online)bekendheid
Wat je met de uitkomst kunt: scoor je overal heel laag, dan is je prijs lager. Maar heb je bijvoorbeeld 3 prijzen gewonnen, een fantastisch netwerk en een opleiding aan een gerenommeerde school, dan heb je meer plusjes en kan je prijs hoger zijn.
Krijg inzicht in je kosten
Inzicht in je kosten kan helpen om je prijs te bepalen. Kijk naar directe kosten, zoals materiaal, én naar indirecte kosten, zoals je tijd en atelierhuur. Denk ook aan kosten voor je website, promotie en reizen. Bepaal vervolgens een uurtarief voor jezelf. Ga bijvoorbeeld uit van het minimumloon, de cao-lonen of de uurtarieven van andere starters in de creatieve sector. Zo kom je stap voor stap dichter bij een passende prijs.
Soms denk ik bij mezelf: weet je hoeveel tijd erin zit om dit te doen, om dit te maken? Wat het kost? Als ik dan niet mijn houding aanneem, met mijn eigen kennis en liefde, hoe kan ik dan van een ander verwachten dat ze het zien?
Oefening 2: bereken je uurprijs en maak een kostenoverzicht
Uit welke onderdelen is jouw prijs opgebouwd? Weet jij wat jouw praktijk je dagelijks kost, wat je uitgeeft om een werk te maken en wat je uurprijs is? Denk er eens wat scherper over na en doe de opdrachten hieronder.
2a Wat is mijn uurprijs?
Voor sommige diensten of werkzaamheden kun je een uurprijs hanteren. In een uurprijs zijn veel kleinere posten verwerkt, zoals verzekeringen en kosten voor pensioenvoorzienings. Neem de tariefchecker van de kunstenbond eens als voorbeeld om je eigen uurprijs te kunnen berekenen.
2b Wat kost mijn kunstpraktijk?
Neem pen en papier en maak een lijst van al het geld dat je uitgeeft aan je kunstpraktijk: de huur van je studio of werkruimte, een website, gereedschappen, instrumenten, promotie. Kortom: alles wat je praktijk je maandelijks kost.
2c Wat kost mijn werk/project/voorstelling/prototype/muziekstuk/kledingstuk?
Neem een voorbeeld van wat je gemaakt hebt. Schat eens in wat het je nu eigenlijk heeft gekost aan materiaal en mankracht. Hoeveel repetitie-uren, overleg en voorbereidingsuren, materiaal of hulp van vrienden heb je ingezet om het werk helemaal af te maken en te presenteren?
Moet je een offerte maken? Gebruik het Stappenplan offerte maken van BeroepKunstenaar als hulpmiddel.
Vergelijk je prijs met andere
Onderzoek wat anderen vragen voor vergelijkbaar werk. Kijk niet (alleen) naar gevestigde namen, maar ook naar beginnend kunstenaars. Praat erover met oud-studiegenoten of andere starters die je kent. Dat kan best spannend zijn, maar waarschijnlijk zitten zij met precies dezelfde vragen. Grote kans dat ze graag ervaringen uitwisselen.
Als je het lastig vindt om de prijs van je werk te bepalen, is het handig voor jezelf te bepalen wat het waard is en als je het nog niet weet, om die gesprekken te voeren met andere kunstenaars.
Oefening 3: doe een prijsvergelijking
Vergelijk jouw prijs met wat anderen in jouw vakgebied vragen. Misschien ook leuk om je resultaten van oefening 1 erbij te pakken, dan kun je nog meer vergelijkingen maken.
Volg deze stappen:
- Onderzoek online: Kijk naar websites en prijsindicaties van andere kunstenaars of creatieven, zowel beginners als gevorderden. Je kunt ook kijken of er een cao voor jouw sector is afgesloten.
- Praat erover: Vraag collega-kunstenaars of creatieven naar hun tarieven. Praat met mensen in je atelier, studio, samenwerkingspartners of oud-studiegenoten. Maar ook op netwerkbijeenkomsten of online forums kun je het onderwerp aankaarten.
- Reflecteer op je eigen positie: Waar sta jij in vergelijking met deze kunstenaars?
Denk na over je propositie
Jouw kwaliteiten als kunstenaar zijn bijzonder én waardevol. Je werk bestaat niet alleen uit de gemaakte uren plus de materiaalkosten. Jij hebt je unieke waarde eraan toegevoegd. En daar mag best wat tegenover staan. Mensen zijn bereid daarvoor te betalen. Maar dan moet je wel zorgen dat die waarde gezien wordt. Hoe doe je dat? Denk na over wat jouw werk uniek maakt, en hoe je dat kunt overbrengen. Als jij overtuigd bent van je waarde, zullen anderen dat ook sneller zijn. En dat zie je terug in de prijs die ze willen betalen.
Mijn werk gaat over durven zijn en je eigen waardes bepalen. Met waardes bedoel ik eigenwaarde. Wat vinden we leuk? Wat niet? Waar krijgen we energie van? Waar willen we graag zijn? Waarom? Als we daar niet over nadenken, dan wordt het voor ons bepaald.
Oefening 4: formuleer een helder verhaal
Denk na over wat jouw werk uniek maakt en hoe je dat kunt overbrengen. Benoem zelf waarom je doet wat je doet (je waarom), hoe je dit op een unieke manier doet (je hoe) en wat je precies creëert (je wat). Je kunt hierbij gebruik maken van de Golden Circle van Simon Sinek.
Kijk verder dan geld
Soms verdien je minder geld voor een opdracht, maar levert het je toch veel op. Ga hier slim mee om. Als er weinig budget is, denk dan na over wat een opdrachtgever nog meer voor je kan betekenen. Positieve aanbevelingen op je social media bijvoorbeeld. Of een afspraak met een warme relatie.
Oefening 5: op zoek naar de juiste balans
Wat vind jij het belangrijkste waaraan een opdracht moet voldoen? Kijk naar je laatste drie opdrachten en beantwoord de volgende vragen:
- Wat was voor jou de belangrijkste opbrengst van elke opdracht?
- Hoe was de balans tussen wat je verdiende en wat je eruit haalde op andere vlakken?
- Als je dezelfde opdrachten nu opnieuw zou doen, zou je iets anders aanpakken?
De Handreiking Kunstenaarshonorarium wordt breed gedragen door fondsen en presentatie-instellingen zoals musea. Gebruik het rekenmodel voor je prijsafspraken rond exposities.
Doelgericht je onderhandeling ingaan
Het kan spannend zijn om over de prijs van je werk te onderhandelen. Onderhandelen betekent niet dat je je prijs altijd moet verlagen. Sta open voor de inbreng van je gesprekspartner, maar blijf ook trouw aan de waarde van je werk. Begin met een realistische inschatting. Kijk hiervoor naar wat je collega-kunstenaars doen, hanteer een formule voor het berekenen van de prijs, of reken eens na op welk uurtarief je uitkomt. Zorg dat je weet waaróm je vraagt wat je vraagt. Dan sta je sterker in je schoenen.
Oefening 6: bepaal jouw ideale prijs en ondergrens
In oefening 2 heb je je kosten in kaart gebracht. Kijk daar nog eens goed naar en bedenk nu: wat is mijn ideale prijs?
- Een prijs is opgebouwd uit onderdelen. Met welke kun je schuiven? Kun je besparen of zijn er manieren om het efficiënter te maken? Welke onderdelen van je prijs staan vast?
- Als je weet wat jouw ideale prijs is, bedenk dan wat de laagste prijs is die je bereid bent te accepteren zonder te veel in te leveren. Bepaal hoe ver je wil gaan, oftewel wat is je ondergrens?
- Schrijf nu op waarom je deze prijs hanteert en hoe je die kunt verantwoorden aan opdrachtgevers of klanten. Denk aan argumenten zoals de kwaliteit van je werk, de unieke waarde die je biedt (bijvoorbeeld je expertise of artistieke visie), de tijd en moeite die in je product zitten en je kosten voor materiaal en levensonderhoud.
Wil je jouw artistieke inspanningen omzetten in financiële beloning? Lees dan het artikel Zo word je een pro in onderhandelen voor waardevolle tips over hoe je effectief kunt communiceren met jouw opdrachtgever.
Blijf jezelf toetsen
Op basis van de bovenstaande oefeningen heb je hopelijk een beter beeld van je huidige positie en de eisen die je wilt stellen aan een opdracht. Wat denk je nu dat een gepaste prijs is voor jouw werk, optreden of opdracht? Naarmate je meer ervaring opdoet en je naam bekender wordt, kun je stapsgewijs een hogere prijs vragen. Elke tentoonstelling, prijs of positieve recensie kan een reden zijn om je prijs te herzien. Pak de oefeningen er daarom regelmatig bij om te toetsen of je prijs nog past bij jouw situatie.
Verzamel je avonturen, blessings, foto's, teksten, en ervaringen. Check je groei.
Nog wat handige en inspirerende links
- De Fair Practice Code is een initiatief dat ‘gezonde lonen’ voor creatieve professionals mogelijk wil maken.
- Gamification expert Bruno Setola deelt zijn ondernemerslessen over hoe hij de juiste opdrachtgevers vindt en zijn eigen spelregels bepaalt.
- De toolkit Zo bouw je relaties op met verzamelaars zit bordevol marketingtips om op te vallen en verzamelaars aan je te binden.
- Autonoom kunstenaar Roxy Bemmel vertelt in dit artikel over geld verdienen, geldstress en prijsverhoging.
- In deze blog schrijft communicatiespecialist en kunstverzamelaar Eline Levering waarom je als kunstenaar wél je prijzen moet noemen.
- Wil je je eigen inkomsten vergroten? Bekijk het dossier Eigen inkomsten.
Wil je sparren over de uitkomst van de oefeningen? Vraag een oriëntatiegesprek aan.
-
Stuur een e-mail naar Faye Holdert faye@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Faye Holdert