Skip naar content
Skip naar content

Ervaringsverhaal Gamification expert Bruno Setola onderneemt volgens zijn spelregels dankzij Route Ondernemerschap

Stel: je richt je op een niche en bijt je daar helemaal in vast. Wanneer je genoeg kennis en ervaring hebt, ga je op zoek naar de juiste opdrachtgevers. Maar hoe pak je dat aan? En hoe houd je zelf de regie? Bruno Setola deed mee aan Route Ondernemerschap, en deelt zijn ervaringen.

De ander centraal

“Zou ik iemand kunnen vragen te betalen voor iets wat ik heel leuk vind om te maken?” Aan het woord is Bruno Setola, expert op het gebied van gamification en game thinking. “Die vraag kwam niet eens in mijn hoofd op.” Natuurlijk, hij maakte spellen en toolkits op basis van de principes van game thinking. Maar voor hemzelf gold dit als experiment, als zoektocht. “Hoe maak je een spel zó dat je er iets mee in gang kunt zetten. Ik was daar altijd al in geïnteresseerd.” Zo’n veertien jaar geleden stuitte hij op gamification, een principe dat toen nog relatief onbekend was. Voor hem vielen de puzzelstukken op hun plek. Met studenten van Hogeschool Rotterdam, waar hij lesgaf, experimenteerde Bruno met game thinking voor grote bedrijven als KLM en Jamie Oliver. Gratis en voor niets. Alles om kennis over dit toen nieuwe onderwerp op te bouwen. Ondertussen ontwikkelde hij van alles: spellen, toolkits en workshops. Na verloop van tijd liet hij zich ook inhuren als game thinking consultant. De vraag van de opdrachtgever was daarbij leidend. “Ik probeerde mezelf te schikken naar de vraag van de klant. Daardoor draaide ik maar op tien procent van wat ik kon. Terwijl, ik hád al allerlei oplossingen klaarliggen”, vertelt hij. “Maar het idee om daar geld voor te vragen, kwam dus niet in me op.” Een jaar of drie geleden veranderde dat. Bij Bruno daalde het besef in: wat ik bedenk en maak heeft waarde. “Voorheen stelde ik de vraag centraal, niet mijn aanbod. Daar wilde ik een omslag in maken. Niet alleen in praktische zin, maar ook mentaal. En daar kon ik wel wat hulp bij gebruiken.”

‘Wat ik maak, is waardevol’

portretfoto van man met baard en bril met zwart montuur
Bruno Setola

Zo kwam hij terecht bij Route Ondernemerschap – een intensief leerprogramma van Cultuur+Ondernemen voor kunstenaars en creatieve makers die al een aantal jaar op de teller hebben en die op zoek zijn naar een zet in de goede richting. Bruno: “Voor mij werkte dit programma fantastisch. Elke week kwam ondernemerschap vanuit een andere invalshoek aan bod. Het was enorm leerzaam.” Hij blikt terug op een van zijn persoonlijke highlights van Route Ondernemerschap: de workshop over netwerken door trainer/organisatie-adviseur Ernst van Dijk. “Hij boorde iets aan wat voor mij essentieel is. Wat ik maak, is iets waard. En die waarde mag ik er ook voor vragen.” Bruno schetst het voorbeeld van een rollenspel, waarbij Ernst Bruno speelt, en Bruno een potentiële klant. Op het moment dat Bruno vraagt of er niet een aangepast product is voor een lagere prijs – iets dat in zijn eigen praktijk voor kan komen – zegt Ernst: ‘Dan krijg je een minderwaardig product, en dat is zonde. Je krijgt van mij alleen het allerbeste. En daar hoort deze prijs bij.’ “Voor mij was dat een belangrijk inzicht: ik hoef me niet naar ieders wensen te plooien. Wat ik maak is niet voor iedereen geschikt. Het gaat erom dat ik zélf geloof in de waarde van mijn product en daar ook achter blijf staan. En daar hoort ook een specifiek type klant bij.”

Direct aan de slag

Het mooie aan Route Ondernemerschap, merkt Bruno, is dat je de opgedane lessen meteen in de praktijk kunt testen. Zo kreeg hij zelf een aanvraag om te spreken op een congres. Als specialist game thinking paste hij precies bij het profiel van de spreker die de organisatie zocht. Alleen, er was geen budget. “Voorheen had ik dan misschien gezegd: vooruit, ik doe het wel. Nu was dat anders. Ik legde uit dat ik het eervol vond, maar dat ik ook een boterham moet verdienen. Uiteindelijk bleek er dan tóch ergens een potje te zijn. En heb ik voor het spreken op dat congres een goede vergoeding gehad. Alleen maar doordat ik mezelf en de kennis die ik heb, serieus nam.”

Route Ondernemerschap bestaat in totaal uit zes bijeenkomsten, waarvan er iedere week één plaatsvindt. Aan Route Ondernemerschap neemt een groep van tien tot vijftien professioneel kunstenaars of creatieve makers deel. “Dat laatste was voor mij ook enorm leerzaam. Ik vond mezelf altijd een beetje een vreemde eend, dacht: hoe pas ik hier nu in?”, vertelt Bruno. “Door de andere deelnemers aan Route Ondernemerschap zag ik dat ik helemaal zo vreemd niet was. Daardoor kreeg ik het gevoel: ik sta er niet alleen voor.”

Verschillende elementen van het kaartspel staan uitgestald, zoals de kaarten, de omdoos en een zandlopertje.
Switch is een rollenspel-kaartspel voor kinderen van 10 tot 15 jaar, waarmee ze verschillende reacties op uitdagende situaties kunnen overwegen. Het spel behandelt onderwerpen als taal, gedrag en ethiek. Grafisch ontwerp door Tereza Ruller.

De spelregels bepaal je zelf

De afgelopen periode maakte Bruno een flinke omslag. Van de gedachte dat hij blij moest zijn met iedere opdrachtgever die op zijn pad kwam, beseft hij nu dat klanten minstens net zo blij moeten zijn met hém. “Onlangs kwam een klant naar me toe. En aan de vraagstelling dacht ik al te zien dat er geen match was. Dus door duidelijke vragen te stellen en kaders te stellen, deed ik er eigenlijk alles aan om de opdracht niet te krijgen. En wat denk je? De persoon met wie ik het gesprek had, bedankte me na afloop. Ze was zó blij dat ik duidelijk was geweest. En ze wilde graag van mijn diensten gebruikmaken, onder mijn voorwaarden.”

Ondernemerschap is geen kunstje dat je één keer kunt leren. Het is iets dat je continu blijft ontwikkelen. “Zo sta ik er nu ook in. Steeds proberen wat werkt. En het ook niet erg vinden als het niet matcht.” Al met al, ziet Bruno, heeft hij nu veel meer grip op de route die hij met zijn onderneming aflegt dan daarvoor. “Ondernemen is voor mij nu een spel. Dat zit ‘m in alle verschillende elementen. Onderhandelen, in het aanbod dat je doet, de prijs die je stelt. Maar het is nu wel een spel waarbij ik zelf de spelregels bepaal.”