Skip naar content
Skip naar content

Verdieping Waarom je moet beginnen met je ‘waarom’

Waarom doe je wat je doet? Alles begint met een helder verhaal over jou en je werk. Een verhaal dat to-the-point is en waarmee je anderen overtuigt. Als je over je drijfveren kunt praten, dan volgt de rest vanzelf.

Mensen worden geïnspireerd door je waarom

De meeste bedrijven vertellen hun klanten alleen over wat ze doen (‘wij verkopen uw computer’). Sommige bedrijven vertellen ook hoe ze dat doen (‘met goede service en garantie’). En maar heel weinig bedrijven vertellen over hun waarom (‘wij willen het mensen makkelijker maken’). Toch worden klanten volgens businesscoach Simon Sinek vooral geïnspireerd door je waarom. Geef je de waarom-vraag niet genoeg aandacht, dan blijft volgens Sinek écht succes uit.

Sinek werd beroemd met zijn TED Talk over leiderschap. Daarin maakt hij duidelijk dat mensen niet kopen om wát een bedrijf doet, maar om waaróm het dit doet. Hij daagt ondernemers uit om het waarom als vertrekpunt te nemen. Het succes van computerbedrijf Apple komt volgens hem doordat zij met de waaromvraag beginnen (‘wij dagen de gevestigde orde uit’). Daarna vertellen ze hoe ze dat doen (‘op een innovatieve manier’), en pas dan wát ze doen: computers maken.

Waarom, wat, hoe: the Golden Circle

Om mensen te kunnen inspireren, moet je waarom helder zijn. Probeer dus bij jezelf na te gaan waarom je kunst maakt: wat is je beweegreden? Als je dat goed kunt vertellen, volgen de technieken (het hoe) en de vorm (het wat) vanzelf. Sinek noemt dit the Golden Circle: je waarom is de kern, het hoe en wat zijn de cirkels daaromheen.

Why How What Simon Sinek

Je waarom is je inner fire, jouw drijfveer als kunstenaar, de reden waarom je elke ochtend je bed uit springt. Natuurlijk is de buitenkant van belang, maar wat echt telt is de binnenkant. Het gaat erom dat je je interne potentieel vervult. Dat je met een inspirerend verhaal ‘uit het hart’ vertelt wat je de wereld te bieden hebt.

Praktische tips

  • Begin met iets dat je werk speciaal maakt. Bijvoorbeeld iets persoonlijks.
  • Verbind het ‘waarom’ met je werk: wat heeft je ‘waarom’ te maken met de keuzes die je maakt in materialen, titels en onderwerpen?
  • Gebruik gewone woorden en houd het concreet. Lang niet iedereen is bekend met vakjargon.
  • Houd je ‘waarom’ dicht bij jezelf. Een specifieke, persoonlijke drijfveer werkt beter dan iets algemeens als ‘ik kan nou eenmaal niet anders’ of ‘ik wil de wereld redden met mijn kunst’.
  • Je ‘waarom’ kan in de loop der tijd veranderen. Dat is prima, zolang je communiceert over de ontwikkeling, bijvoorbeeld door je nieuwe drijfveer aan je oude te koppelen. Zorg ervoor dat je niet te vaak van beweegreden verandert.

Vragen?

Heb je behoefte om jouw 'waarom' eens goed tegen het voetlicht te houden? Boek dan een vrijblijvend oriëntatiegesprek.

Mede mogelijk gemaakt door het Europees Sociaal Fonds

Lees er meer over