Skip naar content
Skip naar content

Verdieping 11 stappen naar crowdfunding

Kort en simpel: crowdfunding is het ophalen van geld bij een grote groep mensen via internet. Dat levert twee dingen op: middelen om je project uit te voeren en een groep mensen die je ondersteunt. Wat ga je crowdfunden, waar en wanneer? We hebben een compact stappenplan opgezet vol tips en links.

Wat is crowdfunding?

Vroeger ging je met de pet rond om geld op te halen voor een plaatselijk project, nu kun je via internet veel grotere groepen mensen bereiken, in je eigen woonplaats, in het hele land of over de hele wereld. Crowdfunding levert twee soorten resultaten op: middelen om je project uit te voeren en een groep mensen die je ondersteunen. Beide zijn even belangrijk. Natuurlijk, het is fantastisch als je het geld binnenhaalt om je idee te verwezenlijken, maar minstens net zo belangrijk is dat je een groep mensen hebt gevonden die jou willen ondersteunen. Zo’n groep supporters of fans kun je aan je binden voor de toekomst. Zo bekeken is crowdfunden ook een vorm van marketing: aan een grote groep mensen laten zien wat je doet en kan je leren hoe je je het beste presenteert.

In elf stappen naar een crowdfundingproject

Dit zijn de 11 stappen die je kan doorlopen voordat je jouw crowdfundingproject opzet.

Deze culturele ondernemers gingen jou voor:

House of Thol

Type crowdfunding: reward crowdfunding, oftewel gerichte voorfinanciering voor een te ontvangen product
Resultaat: €8579 met 259 donateurs t.b.v. productontwikkeling

Dit ontwerpduo heeft inmiddels twee keer een succesvolle crowdfundingcampagne voltooid op Kickstarter. Eerst voor Waterworks, een bevochtingssysteem voor planten en daarna Flower constellations, een manier om met een klein aantal bloemen een boeket te maken in een vaas. Dit is een duidelijk voorbeeld van reward crowdfunding: je bestelt en betaalt eerst en pas daarna wordt het product gemaakt. Zo wordt vooraf duidelijk of er genoeg vraag is voor wat je maakt.

Breng eerst in kaart waarvoor je geld nodig hebt. Elk doel heeft andere financieringsmogelijkheden. Je krijgt geen subsidie voor bijvoorbeeld software, maar wellicht wel een lening. En crowdfunding werkt goed voor productontwikkeling. Lees hier verder

Vis à Vis

Type crowdfunding: werving geefgeld van donateurs
Resultaat: €44.563 met 533 donateurs t.b.v. restaurant en werkplaats

Vis à Vis is een theatergezelschap met spectaculaire voorstellingen. In 2014 verhuisde het gezelschap naar een vaste locatie. Met subsidies, een lening en sponsoring wisten ze daarvoor het benodigde geld bij elkaar te brengen. Ze wilden ook nog een energieneutraal restaurant en een werkplaats bouwen. Met crowdfunding haalden ze daarvoor meer dan €44.000 op. Dat deden ze op hun eigen website.

Tip: Als je zeker weet dat je veel bezoekers hebt op je eigen website, kun je ook op die manier crowdfunden. Je hebt ook dan veel publiciteit nodig om mogelijke donateurs naar je eigen crowdfundingpagina te trekken. Lees hier verder

Robin Vogel

Type crowdfunding: werving geefgeld via VoordeKunst
Resultaat: €11.377 met 133 donateurs t.b.v. film Weg van de Kerk

Het maken van een film is altijd lastig te financieren. Vooral als het je eerste is en ook nog een persoonlijke documentaire over je eigen seksualiteit. Van een financieel adviseur van Cultuur+Ondernemen leerde filmmaker Robin Vogel financieren per fase. Hij begon met een subsidie van het Amsterdams Fonds voor de Kunst en maakte gebruik van een goedkope cultuurlening, maar dat was niet genoeg om de film af te maken. Er was geld nodig voor de muziek, de geluidsmix, ondertiteling en meer. Dus besloot hij ook nog te crowdfunden.

Tip: deel je project op in fases en zoek per fase de best passende financiering. Voor de ene fase is dat een subsidie, voor een andere wellicht een lening of crowdfunding. Lees hier verder

Meneer Monster

Type crowdfunding: werving geefgeld in de vorm van ledenbijdragen door donateurs
Resultaat: opbrengst onbekend, meer dan 200 donateurs t.b.v. jeugdtheater

Het jeugdtheatercollectief MeneerMonster zoekt nieuwe verdienmodellen om minder afhankelijk te worden van subsidies. Het gebruikte bijvoorbeeld een lening als voorfinanciering van een nieuwe theaterproductie. En het zocht verbinding met het publiek om meer permanente ondersteuning te ontwikkelen. Donateurs kunnen kiezen om per maand een bedrag te geven, variërend van €1 tot €100. Zo proberen zij een grotere kring van mensen permanent aan hen te binden.

Crowdfunding bestaat meestal uit eenmalige bijdragen. Dit is een voorbeeld hoe je mensen voor langere tijd aan je kunt binden. Lees hier verder

Spruyt&Ko

Type crowdfunding: werving leengeld
Resultaat: €24.175 met 61 investeerders t.b.v. modewinkel met jonge ontwerpers

Mensen die in je investeren hebben belang bij het slagen van je project, zij worden ambassadeurs en klanten. Zo redeneerde Kathelijne Koster bij het opzetten van haar modewinkel. Banken zijn zelden geïnteresseerd in het verstrekken van leningen aan winkels. Kathelijne gebruikte zelfs drie soorten leningen: een onderhandse (privé)lening, een cultuurlening en een lening via crowdfunding bij CrowdAboutNow.

Investeerders kunnen je kritische feedback geven op je concept zodat het nog beter wordt. Lees hier verder

Crowdfunding platforms

Dit zijn een aantal crowdfundingplatforms waar je terecht kunt:

Dit artikel en meer -actuele- informatie over financiering voor de culturele sector kun je vinden in de Culturele Financieringswijzer.