Skip naar content
Skip naar content

Ervaringsverhaal House of Thol over crowdfunden versus lenen

Ze werken samen met onder meer Pols Potten en Jee-O: House of Thol. Achter deze naam schuilt ontwerpersduo Jana Flohr en Thomas Linssen. Ze zijn niet alleen zakelijk, maar ook romantisch partners. Jana vertelt wat hun groeiende bedrijf te wachten staat en hoe een cultuurlening de twee heeft geholpen een volgende stap te zetten.

Samenwerking

“In 2007 zijn we beiden afgestudeerd. Eerst werkten Thomas en ik allebei onder onze eigen naam, waarbij we elkaar wel vaak hielpen. Nadat we in 2013 kinderen kregen, werd het noodzaak om efficiënter met onze tijd om te gaan. We hebben toen besloten onze bedrijven samen te voegen en door te gaan onder de naam House of Thol. Dat hadden we eigenlijk veel eerder moeten doen. Nu kunnen we grotere projecten aanpakken en onze expertises combineren.”

Bijzondere producten

“We hopen dat onze producten het dagelijks leven bijzonder maken. Zo is een van onze projecten, Waterworks, een bevochtigingssysteem dat het makkelijk maakt je planten gezond te houden, en er ook nog eens mooi uitziet. Ook ontwierpen we recent voor Pols Potten een porseleinen hanglamp. Het licht schijnt subtiel door het materiaal en maakt zo de lijnen in het ontwerp zichtbaar.”

Foto House of Thol Waterworks
Waterworks, foto: ©Milou Daniels

Talentlening

“We zijn nu op een punt dat we ons eigen label willen uitbreiden, en met meer labels willen samenwerken. Het is daarvoor nodig ons portfolio te verbreden. Daarom hebben we een cultuurlening aangevraagd. We hebben er 3D-software van gekocht - onmisbaar gereedschap voor wat we doen - en door het geld tijd gekregen om nieuw werk te maken en zo te investeren in een volgende professionaliseringsstap.”

Crowdfunding

“Doordat we in vrijheid hebben kunnen ontwerpen, konden we de afgelopen maanden op beurzen maar liefst zeven nieuwe producten laten zien. Ook zijn we een van onze nieuwe ideeën aan het uitwerken voor een internationale crowdfundingscampagne op Kickstarter. Het proces wordt hetzelfde als bij Waterworks: een campagne gebaseerd op voorverkoop, maar ditmaal zoeken we ook publiek op in het buitenland. Zo weten we gelijk in welke mate een product leeft onder potentiële klanten en of er dus genoeg draagvlak voor is.”

Foto Jana en Thomas, House of Thol
Foto: ©Milou Daniels

Advies

“Aan andere creatieven die financiering zoeken, zou ik adviseren: breng eerst duidelijk in kaart waar je het geld voor gaat gebruiken, daar hangt vaak vanaf welke financieringskanalen je kunt inzetten. Zo kun je voor de aanschaf van software geen fonds aanvragen, en vinden wij voor het uitbrengen van een product crowdfunding weer een prettige vorm.”

Toekomst

Logo House of Thol


“We zijn dit jaar verhuisd van Zandvoort naar Nijmegen, naar een prachtige plek in de natuur waar we wonen en werk kunnen combineren. Nu is het zaak hier een netwerk op te bouwen. Dromen zijn er zeker. Zo lijkt het ons fantastisch eens een groot inrichtingsproject te doen van een hotel of restaurant. We hebben beiden vroeger ook in de horeca gewerkt. Een hele zaak ontwerpen en inrichting, en dan ook zelf de meubels maken, lijkt me fantastisch."

Wie een cultuurlening verkrijgt, moet die ook weer terugbetalen.