Skip naar content
Skip naar content

Hoe zet ik social media simpel en effectief in?

Kunstenaar / creatieve maker
  • Laatste update: 12 november 2024

Je werk mag gezien worden. Via social media geef je het een podium. Je kunt er niet alleen je werk laten zien, maar ook inspiratie opdoen en je netwerk uitbreiden. Maar hoe pak je het handig aan?

Minimaal doen: online vindbaar zijn

Social media helpen je om vindbaar te zijn. Belangrijk, want opdrachtgevers, kopers en geïnteresseerden komen nu eenmaal niet vanzelf naar je toe. Actief zijn op social media kost wel wat tijd. Maar het is een makkelijke (laagdrempelige) manier om met mensen in contact te komen en je werk aan een groter publiek te laten zien. Begin klein, en doe wat voor jou haalbaar is. Twijfel je welke social media je moet inzetten? We zetten de belangrijkste voor je op een rij, zodat je kunt beslissen wat bij jou past. Zie je er echt tegenop om te beginnen? Doorloop dan in elk geval ons stappenplan. Dat kost je maximaal 4 uur, en het zorgt er voor dat je vindbaar bent.

Social media inzetten om jezelf te profileren

Op Instagram draait alles om beelden. Ideaal dus om je werk te laten zien als kunstenaar of creatieve maker. Maar wat moet je posten? Hoe vaak? Wat werkt en wat niet? Kijken naar hoe anderen het doen kan je op ideeën brengen. Onze social-mediaexpert Anemoon Utens deelt inspirerende voorbeelden. Daarna kun je meteen zelf aan de slag met onze tips voor een perfecte post. Of luister naar kunstenaars Marlou Fernanda en Ingrid van der Veen, die vertellen hoe zij social media gebruiken om zichtbaar te blijven en zichzelf te presenteren.

Twee keer per jaar organiseert Cultuur+Ondernemen een interactieve workshop waarin je concrete tips krijgt om je socialmedia-skills te verbeteren. Kijk in onze agenda wanneer er weer een workshop is.

Zo haal je nog meer uit je social media

Ben jij al echt lekker bezig op social media en wil je nog sterker zichtbaar zijn met meer volgers, deze kennisgids zit bomvol tips. Luister naar de derde aflevering van de podcast Hoe ik kunstenaar blijf, over waarom je je werk met de wereld moet delen en hoe sociale netwerken ook echt sociaal kunnen zijn. Of lees het interview met Marloes de Vries, die 130.000 volgers heeft. Wat heeft ze gedaan om die te krijgen?

Kennisgids mogelijk gemaakt door

Deze kennisgids kwam mede tot stand door de expertise en adviezen van Nienke van der Wal, Anemoon Utens en Loes Huizing.

Vragen?

Wil je jouw social media aanpak nog verder ontwikkelen? Kom je er niet helemaal uit, of wil je er graag met iemand over sparren? Boek dan een vrijblijvend oriëntatiegesprek.