Interview Illustrator Marloes de Vries over hoe zij Instagram inzet voor haar beroepspraktijk
Social media bieden serieuze kansen voor kunstenaars en creatieve makers. Ze zorgen voor zichtbaarheid, een netwerk en mogelijk zelfs voor opdrachten of de verkoop van werk. Dat klinkt natuurlijk mooi. Maar hoe zet je social media effectief in? Illustrator, schrijver en schilder Marloes de Vries vertelt over haar haat-liefdeverhouding met Instagram en hoe zij dit medium succesvol inzet voor haar onderneming.
Goede golf

Pas sinds vorig jaar heeft Marloes de Vries een uitgebreide website. Is dat vreemd? Misschien wel als je weet dat ze al sinds 2010 werkt als illustrator in opdracht. En dat doet ze niet onverdienstelijk. Zo tekent en schrijft ze voor onder meer Flow Magazine, CNBC, Tina en het Drents Museum. Ook illustreert ze strips en boeken. "Heel veel werk kreeg ik via Instagram", vertelt Marloes. “Het maken van een uitgebreide website kwam er gewoon niet van."
Ik zat precies op de goede golf, waardoor ik snel veel mensen aan me kon binden
Dat Marloes in 2010 – Instagram bestond krap twee dagen – haar eerste account aanmaakte, bleek zakelijk gezien een gouden zet: rond 2012 zag ze steeds meer uitgeverijen en magazines op het medium verschijnen. Haar klantgroep, waarbij ze zo in beeld kon komen. In 2016 steeg haar volgersaantal flink; iets dat ze onder andere wijt aan de toegenomen populariteit van het beeldkanaal: “Ik zat precies op de goede golf, waardoor ik snel veel mensen aan me kon binden.”

Ik denk dat het belangrijk is om te laten zien wat jij belangrijk vindt. Door welke boeken je geïnspireerd wordt, of met welke onderwerpen jij bezig bent
Obsessie voor roze luchten
Maar, hoe goed de omstandigheden ook zijn, als (creatief) ondernemer is het slim om de digitale touwtjes in handen houden. Met andere woorden: een helder doel is belangrijk. Waarom gebruik je Instagram en wat wil je ermee bereiken? Zo heeft Marloes bijvoorbeeld twee kanalen op Instagram. Het eerste en oudste is bestemd voor haar illustraties en schrijfwerk. Het tweede account opende ze in 2020; hierop plaatst ze vooral autonoom schilderwerk. Een bewuste keuze om het zo aan te pakken, laat ze weten, want natuurlijk kan ze al haar werk – autonoom of in opdracht – ook prima op één account kwijt. Maar daar kiest zij dus niet voor. "Voor illustratiewerk word ik gevraagd om iets te maken. Bij mijn autonoom werk ligt dat anders. Ik maak zelf iets, dat ik graag met anderen deel. En misschien vind ik via Instagram ook een koper voor het werk.”
Marloes' aanpak werkt. Tel haar accounts bij elkaar op, en je komt op bijna 135.000 volgers in totaal. Bovendien zorgen haar posts, reels en stories voor opdrachten, verkopen en zichtbaarheid. Blijkbaar valt ze op tussen alle andere berichten op Instagram. Hoe komt dat?
Persoonlijk is bijvoorbeeld dat ik een obsessie heb voor roze luchten. Privé is de relatie met mijn vriend. Dat laatste houd ik heel bewust voor mezelf.
Al scrollend door haar accounts valt iets op. Je leert er niet alleen haar artistieke signatuur kennen, maar ook de maker achter het werk. Marloes: "Ik denk dat het belangrijk is om te laten zien wat jij belangrijk vindt. Door welke boeken je geïnspireerd wordt, of met welke onderwerpen jij bezig bent." Dat betekent trouwens niet dat ze alles op tafel gooit. Er is wat Marloes betreft een onderscheid tussen persoonlijke - en privézaken. “Persoonlijk is bijvoorbeeld dat ik een obsessie heb voor roze luchten. Privé is de relatie met mijn vriend. Dat laatste houd ik heel bewust voor mezelf.”
Het leuke aan deze manier van zichzelf tonen is dat haar volgers – waaronder potentiële opdrachtgevers en klanten – zo nu en dan ook zonder op haar Insta te kijken aan haar denken. “Van wildvreemden krijg ik bijvoorbeeld zomaar uit het niets foto's van roze luchten toegestuurd.”
Maak het leuk voor jezelf

Veel klussen en een uitgebreid, relevant zakelijk netwerk: je zou zeggen dat Marloes niets dan enthousiast is over Instagram. Maar dat is niet altijd zo. “Ik zeg weleens: als ik het voor mijn werk niet nodig had, zou ik er niet op zitten.” De druk om steeds maar weer te posten, liefst drie keer per week, en de grote hoeveelheid tijd die het haar kost om de posts, reels en stories te maken – je kunt Marloes’ relatie met Instagram er gerust één van haat en liefde noemen. “Soms voelt het alsof ik meer bezig ben met vertellen over wat ik aan het doen ben in plaats van dat ik iets aan het doen ben", vertelt ze. "Maar er zit ook zeker een positieve kant aan. Interactie met anderen is voor mij belangrijk. Ik maak mijn werk om het met anderen te kunnen delen. En daar is Instagram tot op zekere hoogte prima voor.”
Overigens is de druk om te posten wel afgenomen, vult Marloes aan. Nu plaatst ze vooral als er iets in haar opkomt dat interessant of bijzonder is voor haarzelf en haar doelgroep. “Laat dingen zien waar je passie voor hebt. Als je oprecht bent en plezier hebt in wat je doet, haken anderen daar automatisch op aan. En wees vooral ook niet bang om fouten te maken”, is haar tip voor andere ondernemers in de creatieve industrie. En voor wie moeite heeft met het bedenken van goede posts: praat eens met een vriend, vriendin of collega-maker over je werk, waar je mee bezig bent en waar je enthousiast van wordt. Kans is groot dat je zó op een rij goede onderwerpen komt. “Om te kunnen schrijven over jezelf en je eigen maakproces moet je uitzoomen. Je moet in soort helikoptermodus boven jezelf gaan wapperen. Zeker wanneer je zelf midden in het creatieve proces zit, kan het best disruptief zijn om zoveel afstand te nemen. Een ander kan je vaak wel helpen met reflecteren. Zo maak je het leuker en makkelijker voor jezelf.”
Prioriteiten op de helling

Als we Marloes’ Instagramkanalen over een jaar bekijken, wat zien we dan? Marloes, lachend: “Dan zie je meer posts over mijn schilderijen, omdat ik meer tijd maak voor autonoom werk. Ook spannend natuurlijk, want de rekeningen moeten worden betaald. Instagram heeft goed voor mijn illustratieklussen gewerkt. En hopelijk werkt het voor mijn schilderijen net zo.”
-
Bel Krista Heijster
020 530 59 66 -
Stuur een e-mail naar Krista Heijster krista@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Krista Heijster