Skip naar content
Skip naar content

Oefening In een paar stappen vindbaar op social media

  • Kunstenaars en creatieve ondernemers
  • In een paar stappen vindbaar zijn op LinkedIn en Instagram

Oké, je hebt echt geen zin om tijd te besteden aan social media. Zorg er dan in elk geval voor dat je vindbaar bent. Want dat is het allerbelangrijkste. Met deze oefening helpen we je in maximaal 4 uur op de rit. En ben je vindbaar op Instagram en LinkedIn.

Voor de zichtbaarheid van je werk: Instagram

1. Maak een account aan

  • Download Instagram via de App Store op je mobiel.
  • Vul je e-mailadres of telefoonnummer in. Dat is nodig om je een beveiligingscode te kunnen sturen.

2. Vul je naam in

  • Op Instagram heb je twee namen: je gebruikersnaam en de naam die boven je bio staat. Je gebruikersnaam is de naam die iedereen ziet als je bijvoorbeeld reageert op een post van iemand anders.: hij staat bovenaan in je profiel. De andere staat boven je bio, als een soort ondertitel. Zorg dat in een van de twee je echte naam staat. Zo ben je altijd vindbaar.
  • Welke naam je waar zet, hangt af van hoe je je presenteert. Neem als gebruikersnaam de naam waaronder je bekend bent als kunstenaar.

    Je kunt in je gebruikersnaam geen spaties zetten. Wel punten of liggende streepjes. Soms is je gebruikersnaam al bezet. Instagram doet dan suggesties.
Instagramprofiel van een beeldend kunstenaar als voorbeeld

3. Vul je profiel aan

  • Via ‘Bewerken’ kun je je profiel verder aanvullen.
  • Kies een profielfoto. Neem in elk geval een foto waar je zelf op staat. Dat hoeft niet per se een portret te zijn; een foto van jou en je werk is ook leuk. Zie het als een eerste voorstelmoment: je laat anderen alvast iets zien van wie jij bent en wat je doet.
  • Heb je een website of blog? Voeg dan een link naar je website of blog toe. Heb je geen website? Maar ben je bijvoorbeeld weleens geïnterviewd of heeft je werk in een galerie gehangen? Ben je weleens te gast geweest in een podcast? Maak dan een Linktree aan en zet de links naar dit soort dingen daarin.
  • Je kunt kiezen voor een privéaccount of een professioneel account (business of creator account). Het voordeel van een professioneel account is dat je meer mogelijkheden hebt. Je kunt bijvoorbeeld een contactknop toevoegen, zodat mensen met één druk op de knop contact met je kunnen opnemen. Ook is het makkelijker om werk via Instagram te verkopen. Bovendien krijg je toegang tot statistieken, zodat je meer inzicht krijgt in wat werkt en wat niet. Als je als kunstenaar zichtbaar wilt zijn, is een professioneel account eigenlijk altijd een goed idee. Voor kunstenaars wordt een creator account aangeraden.
  • Vul je bio in (zie stap 4).

4. Vul je bio in

  • Je bio is een kort verhaaltje over wie je bent en wat je doet. Je hebt maar 150 tekens, dus het is belangrijk dat je goed nadenkt over wat je opschrijft. Alles draait om maar één ding: dat mensen in één oogopslag zien wat je doet, wat voor werk je maakt en hoe ze met je in contact kunnen komen.
  • Als het bij je past: gebruik emoji’s in je bio. Ze trekken de aandacht en je kunt er, zonder woorden, een extra boodschap mee geven.
Bio op Instagram van een kunstenaar als voorbeeld
  • Weet je niet wat je in je bio moet schrijven? Ga eens kijken bij anderen. Word je vertegenwoordigd door een galerie? Vertel dit dan ook in je bio en noem de gebruikersnaam van de galerie.

5. Maak je eerste posts

  • Het is fijn als je meteen 6 posts online zet (3 kan ook, maar 6 is nog beter). Zie het als jezelf voorstellen: dit ben ik en dit doe ik. Dat kan ook iets uit het verleden zijn. Kies foto’s waaraan mensen kunnen zien wat je doet, of waar je bekend van bent.
  • Beschrijf bij elke foto wat erop te zien is. Ben je bijvoorbeeld fotograaf, dan kun je vertellen op welke plek de foto is gemaakt. Of welke camera je hebt gebruikt. Laat je een foto van een tekening zien, dan kun je bijvoorbeeld het formaat en de gebruikte techniek vermelden.

    Je kunt instellen dat er drie posts standaard bovenaan staan. Dat is dan het eerste wat mensen zien, een soort voorstelfoto’s. Posts ‘vastpinnen’ doe je door bij een post te drukken op de drie bolletjes rechtsboven het beeld, in de balk waar ook je logo, profielnaam en locatie staan. In dit menu selecteer je de optie 'vastzetten op je profiel'. 

    6. Hoe verder?

    Nu je te vinden bent op Instagram, kun je uitproberen wat voor jou (en je publiek) goed werkt.

    • Wil je verder niets, zorg dan dat je 3 of 6 posts online hebt staan. Zo ben je in elk geval vindbaar en maak je duidelijk wat je doet.
    • Wil je voorzichtig iets meer? Probeer dan bijvoorbeeld een keer per week iets te plaatsen. Mensen willen jou als maker leren kennen. Met die gedachte kun je verhalen bedenken. Maak een foto van je studio, neem mensen mee in je proces, laat zien hoe je te werk gaat of wat je inspireert. Of lees hoe je een perfecte Instagram-post maakt.
    • Wil je meer en ben je benieuwd hoe je meer volgers kunt krijgen? Lees dan hoe je aan meer volgers komt.

      Voor je netwerk: LinkedIn

      Je werk kun je het beste laten zien op Instagram, maar voor de meeste mensen is LinkedIn de eerste plek waar ze zoeken naar bedrijven en ondernemers. Je hoeft niet actief berichten te plaatsen, maar het is wel goed om een profiel te hebben.

      1. Maak een account aan

      Je hebt alleen een e-mailadres of een telefoonnummer nodig. Je vult je e-mailadres in en je maakt een wachtwoord aan. LinkedIn stuurt een e-mail met een code naar het e-mailadres dat je bij de eerste stap hebt ingevuld. Zo kan iemand anders geen profiel maken met jouw e-mailadres.

      2. Vul je profiel in

      Zorg dat het in ieder geval duidelijk is wat je doet en waar mensen je kunnen bereiken. Trainingen en interesses kun je noemen, maar zijn geen noodzakelijk onderdeel. Onderstaande onderdelen zijn handig om op orde te hebben en ook af en toe aan te vullen.

      • Profielfoto: Zorg ervoor dat je een recente foto gebruikt van goede kwaliteit.
      • Achtergrondfoto: Dit is een optie om je profiel een persoonlijker tintje te geven. Gebruik bijvoorbeeld een afbeelding van jezelf in actie. Of een werk waar je trots op bent.
      • Kopregel: Meteen onder je naam staat een regel waarin je iets over jezelf kunt vertellen. Veel mensen noemen daar hun functie. Vertel wat jouw expertise is, bijvoorbeeld: vormgever & docent Japans. Als mensen zoeken op LinkedIn naar een bepaald beroep, zijn dit de steekwoorden waarop gezocht wordt. Omschrijf je functie dus goed.
      • Samenvatting (Info): Hier kun je vertellen wat jouw werk inhoudt en waarvoor mensen je kunnen benaderen. Waar ben je trots op? Waar krijg je energie van? Schrijf een tekst die je ook zou gebruiken om jezelf voor te stellen aan een potentiële opdrachtgever. Maar maak het niet te lang en ingewikkeld. Maximaal twee alinea’s is genoeg.
      • Uitgelicht: Hier kun je documenten en links naar websites plaatsen. Bijvoorbeeld jouw cv of portfolio, een link naar een tentoonstelling waar je aan deelneemt of een interview over jouw werk.
      • Werkervaring: Vul banen in die jij relevant vindt. Een bijbaantje op de middelbare school zegt weinig over je huidige vaardigheden.
      • Opleiding: Spreekt voor zich. Overweeg hoe volledig je wilt zijn, bijvoorbeeld of je ook onafgemaakte opleidingen wil noemen.
      • Prestaties: Wat heb je in je carrière al bereikt? Vertel iets over de prijs die je hebt gewonnen, mooie projecten die je hebt gedaan of certificaten die je hebt behaald.
      • Contactinformatie: Zorg dat je contactinformatie up to date is en noem in elk geval je e-mailadres, website en eventueel je mobiele nummer. Mensen moeten immers contact met je op kunnen nemen.
      • Je persoonlijke URL: Pas je persoonlijke LinkedIn URL aan naar je naam. Dus www.linkedin.com/in/naam/ in plaats van de URL die Linkedin voor je aanmaakt met veel cijfers achter je naam.


      3. Maak connecties met bekenden

      LinkedIn draait om netwerken. Hoe meer connecties je hebt, hoe meer mensen jouw berichten zien. Begin ermee om iedereen die je kent uit te nodigen tot je netwerk. Zo heb je in ieder geval een vertrekpunt: je kunt hun netwerk dan bekijken en zo nieuwe connecties maken. Nodig niet zomaar mensen uit die je niet kent. Als je dat wel doet, stuur dan altijd een begeleidend bericht mee met een tekst waarom je wilt connecten. Heb je daar geen zin in? Dan laat je het hierbij. Je bent nu in elk geval vindbaar.

      Volg relevante bedrijven en neem deel aan groepen

      Het kan handig zijn om bedrijfspagina’s of groepen te volgen. Bedrijfspagina’s zijn pagina’s van bedrijven en organisaties. Je kunt ze volgen als je geïnteresseerd ben in hun producten of diensten, of graag met ze wil samenwerken. Denk aan musea, festivals of een galerie. Of aan organisaties zoals de Kunstenbond. Groepen zijn communities rond een bepaald onderwerp waar je lid van kunt worden of waarvoor je wordt uitgenodigd. Hoewel ze al een tijdje in populariteit dalen, zijn groepen wel fijn als je op zoek bent naar advies en steun van vakgenoten. Daarnaast kun je in groepen makkelijk mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw expertise en ze ook persoonlijk benaderen.