Verdieping Zes praktische redenen om toch iets aan social media te doen
De een zit dagelijks uren met plezier te scrollen. De ander heeft er helemaal niets mee en besteedt er het liefst zo min mogelijk tijd aan. Hoe je er ook over denkt: social media helpen je om vindbaar te zijn.
Social media kan heel simpel en op jouw manier. Je hoeft niet actief te zijn op alle sociale netwerken, je kunt er ook een of twee kiezen. Je hoeft niet elke dag berichten te posten, het kan ook af en toe. Maar social media zijn wel dé manier om je werk te laten zien. Je neemt drempels weg voor mogelijk geïnteresseerden. En je komt in contact met je publiek.
1. Het is gratis
Een groot voordeel van social media is dat ze gratis zijn. Het kost je niets om berichten te plaatsen. Het enige wat je erin hoeft te investeren is een beetje tijd. En daarvoor geldt: je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
2. Je bent zichtbaar en vindbaar
Het leuke aan social media, zoals Instagram, is: ze zijn vaak gericht op beeld. Dat maakt ze heel geschikt om je werk te delen met een groter publiek. Je kunt er je eigen tentoonstelling bouwen! Daarnaast word je sneller gevonden door vakgenoten en potentiële klanten of financiers. En door Google! En als opdrachtgevers af en toe iets van jou langs zien komen, zullen ze bij een volgende opdracht wellicht eerder aan je denken.
3. Je kunt aandacht vragen voor je werk
Via social media kun je op een makkelijke manier je werk promoten. Je kunt je portfolio laten zien, evenementen aankondigen, laten weten dat je een workshop geeft of meer vertellen over een nieuw project. Sommige kunstenaars gebruiken hun socials zelfs als verkooppunt. Volgers kunnen dan een werk kopen door een berichtje te sturen.
4. Het is een laagdrempelige manier om te netwerken
Socialmediaplatforms zijn ook fijne plekken om contact te zoeken met vakgenoten, belangenorganisaties, musea, galerieën, curatoren en andere professionals uit de culturele sector. Zo kun je op een laagdrempelige manier connecties maken met potentiële opdrachtgevers en samenwerkingspartners.
5. Je komt in contact met je publiek
Social media zijn voor iedereen toegankelijk. En dus heel geschikt om direct in contact te komen met je publiek. Mensen waarderen interactie, dus je kunt bijvoorbeeld vragen beantwoorden over je werk en je creatieve proces. Of vraag je volgers om mee te denken, waardoor je tegelijkertijd een beter beeld krijgt van de smaak van je publiek.
6. Je doet inspiratie op
Tot slot kun je social media gebruiken om inspiratie op te doen en de laatste ontwikkelingen in je vak of de sector te volgen. Volg vakgenoten en culturele organisaties en je krijgt een goed beeld van nieuwe technieken, trends en relevante opleidingen en trainingen.
Waar begin je?
Internet staat vol met informatie en tips over het gebruik van social media. In dit artikel leggen we je uit welke platforms voor jou het meest relevant zijn, en waar je rekening mee moet houden wanneer je besluit een account aan te maken. Doe daarna de oefening ‘In een paar stappen vindbaar op social media’ om een goede basis neer te zetten.
Besluit je te beginnen met social media, controleer dan gelijk even hoe je website erbij staat. Op social media kun je namelijk verwijzen naar je website. Klopt je verhaal daar nog en werkt de website zoals hij hoort te werken? In de kennisgids ‘Hoe verbeter ik mijn website?’ lees je hoe je dit aanpakt. Ben je al flink actief op social media en wil je meer volgers ga dan naar het artikel: 'Hoe kom je aan meer volgers op Instagram?'
-
Bel Krista Heijster
020 530 59 66 -
Stuur een e-mail naar Krista Heijster krista@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Krista Heijster