De essentie van je werk in vijf stappen

Iedere artistieke praktijk is weer anders. Maar bijna altijd komt er wel een moment dat het goed is om je plannen te delen met de buitenwereld. Omdat je financiering nodig hebt, behoefte hebt aan inhoudelijke feedback, of bijvoorbeeld een plek zoekt om te exposeren. Hoe kom je nou tot een verhaal dat de essentie van je werk overbrengt, en – heel belangrijk – dat blijft hangen in het hoofd van je luisteraar?

Een succesvolle positionering in vijf stappen

Trainer Marlies Leupen coacht ondernemers hoe zij zich kunnen positioneren. Zij ontwikkelde een methode die je houvast biedt om te komen tot een goed verhaal. Ze noemt deze methode ‘B hungry & get fed’, als je nieuwsgierig bent kan de feedback van anderen je voeden. Marlies heeft veel ervaring in de culturele sector en gaf inmiddels al meer dan 100 trainingen met deze methode. Probeer je verhaal eens te structureren met behulp van haar 5 stappen. Doe je het liever niet alleen? Drie keer per jaar is er een online interactieve sessie waar je jouw voorbereide presentatie kunt testen. Marlies en andere deelnemers luisteren en geven je daarna gerichte feedback.

Stap 1: Begin je verhaal met een persoonlijke waarneming
Een goed begin is extreem belangrijk: het bepaalt of je publiek meegaat in je verhaal. Begin niet te ingewikkeld, maar help je luisteraars om hun aandacht op jouw verhaal te richten. Hoe je dat doet? Betrek je publiek bij jouw belevingswereld. Leg uit wat jou triggert. Of neem mensen mee in een actuele aanleiding voor jouw werk. En vertel daarover op zo’n manier dat mensen het voor zich zien. Als je dat goed doet, zit je publiek in je verhaal en zijn ze gemotiveerd om naar je te blijven luisteren.

Stap 2: Deel vervolgens een ontdekking die daarmee samenhangt
Als je al lang(er) met iets bezig bent, ontwikkel je vaak een inzicht of een overtuiging. Hoe zou je je publiek daarover vertellen? Wat heb je ontdekt over een trend of ontwikkeling? Deel een persoonlijke visie. Dat heeft impact en geeft vertrouwen in jou als spreker.

Stap 3: Vervolg je verhaal met je waardepropositie
Dit is de kern van je verhaal. Hét moment om je toehoorders te overtuigen van de waarde van je idee of kunstenaarschap. Tot welke dienst, product of oplossing heeft je inzicht geleid? Wat houdt het in? En waarom is dit van meerwaarde voor je publiek? Of: wat typeert jou als kunstenaar of creatief ondernemer? Wees concreet: wat krijgen mensen als ze aandacht, tijd of geld in jou investeren?

Stap 4: Vertel over je ervaring
Wanneer je de interesse van je publiek hebt gewekt, is het tijd om over je achtergrond te vertellen en je wapenfeiten te delen. Haal vooral de krenten uit de pap: vertel over de tentoonstellingen, prijzen, opdrachten en samenwerkingen waar je het meest trots op bent. Zorg dat mensen jouw profiel kunnen ‘meetekenen’ in hun hoofd, zodat er bij hen een duidelijk beeld van je ontstaat. Noem bekende namen, vertel over actuele successen, en laat zaken die afbreuk kunnen doen aan je imago liever achterwege.

Stap 5: Eindig je verhaal met een vraag
Maak van je pitch een poreus verhaal waar nog wat op valt aan te vullen, in plaats van een hermetisch dichtgetimmerd betoog. Bij dat laatste zijn mensen namelijk geneigd achterover te leunen en te klappen. Ze denken: ‘Goed verhaal, niets meer aan doen.’ Maar je wilt juist dat ze je vooruithelpen, dat ze met je meedenken. Dus hoe zet je die mee-denkkracht aan? Mensen helpen graag anderen. Het enige dat je hoeft te doen is een relevante vraag stellen. Waar zit jij nog mee? Waar heb je hulp bij nodig? Wat zoek je? Maak de vraag niet te groot: geef aan welke stappen je al hebt gezet en welke gaten er dan nog overblijven.

Praktische tips:

  • Bak een taart of kook een pan soep en test je pitch op anderen. Vraag je publiek op welke momenten ze op het puntje van hun stoel zaten bij je verhaal, en op welke punten hun aandacht juist afdwaalde. Feedback van anderen is goud waard - het helpt je je verhaal en de rode draad daarin verder aan te scherpen.
  • Pas op met het woord ‘leuk’. Als je in termen van ‘leuk’ over je werk praat, dan bestaat de kans dat het in de hoofden van toehoorders een hoog fröbel-gehalte krijgt.
  • Kijk uit met veralgemeniseren. Probeer niet te oordelen voor je luisteraars (‘Iedereen weet dat zus of zo’), want luisteraars willen voor zichzelf denken
  • En tot slot: een goede pitch …
    … is persoonlijk (niemand blijft geboeid bij een verhaal dat een willekeurige ander ook had kunnen vertellen);
    … is een momentopname (je luisteraars willen weten wat er aan dit moment vooraf ging en wat je hoopt dat hierna gebeurt);
    … eindigt met een vraag (mensen willen geen raad krijgen, ze willen veel liever raad geven, vraag daarom advies, dan blijf je in hun gedachten.)

> Bekijk en luister hoe Marlies zelf haar methode uitlegt.
> Lees tekstvoorbeelden van een kunstenaar die de training van Marlies volgde.

Doe mee aan een online sessie. Drie keer per jaar organiseert Cultuur-Ondernemen een interactieve sessie waar je jouw voorbereide presentatie kunt testen. Marlies en andere deelnemers luisteren en geven je daarna gerichte feedback. Kijk in onze agenda wanneer er weer een sessie is.

Mede mogelijk gemaakt door het Europees Sociaal Fonds

Lees er meer over