Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

A&R Manager, docent Music Management

Michael Peterson

LinkedIn

Om als popmuzikant succesvol te zijn dient de artiest zelf op allerlei gebied initiatieven te nemen. Dat maakt het verschil. Ik vind het mooi om talentvolle artiesten en goede muziek onder de aandacht van een groot publiek te brengen. Als duizenden mensen er dan ook naar gaan luisteren en kijken, geeft dat een enorme kick.

Michael Peterson is geen onbekende in de muziekindustrie. Na de School voor de Journalistiek werkte hij zeven jaar als perspromotor bij Polydor met onder andere The Cure, Golden Earring en Bryan Ferry’s Roxy Music. Daarna verhuisde hij voor een jaar naar Ariola/BMG waar hij werkte aan de doorbraak van de 'Frank Boeijen Groep'.

Tot 1998 was hij A&R Manager bij EMI Music en tekende onder meer voor de successen van André Hazes, Claw Boys Claw, Dulfer en Jan Vayne. Peterson werkte vanaf 1998 onder de naam Peterson Productions met als eerste succes de documentaire ‘Zij gelooft in mij’, over het leven van André Hazes, gemaakt in samenwerking met Zeppers Film & TV. Daarna begeleidde hij onder andere Wouter Hamel en Marike Jager.  

'Wouter heb ik aan een muzikale partner gekoppeld en ondergebracht bij de voor hem juiste muziekmaatschappij. Het is belangrijk dat een artiest het juiste team om zich heen verzamelt, want het is niet gemakkelijk om je muziek onder de aandacht te krijgen van het grote publiek. Bij Wouter is dat, met de juiste mensen op de juiste plaats, goed gelukt. Zijn debuutplaat werd platina. Inmiddels heeft hij een internationaal contract getekend bij Universal en komen zijn cd’s over de gehele wereld uit. In Japan is Wouter Hamel een wereldster.'  

Peterson kun je een oude rot in het vak noemen. Hij doceert Music Management aan de Hogeschool voor Media en Entertainment en het conservatorium Music Academy in Haarlem. Sinds jaren doceert en begeleidt hij ook bij Cultuur+Ondernemen in Amsterdam.

Wat houdt hem gaande in de muziekwereld? 'Ik heb aan de wieg gestaan van de popmuziek, toen The Beatles bij EMI hun eerste singeltjes uitbrachten. Voor mij gaat het verder dan muziek alleen. De bijpassende lifestyle spreekt mij ook aan. Ik kom uit het Engelse Mod-tijdperk, waar popmuziek, kleding en haardracht hand in hand gingen en je identiteit bepaalden.'

BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy

BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy

'De wereld is veranderd, de beleving van popmuziek ook. Om als popmuzikant succesvol te zijn dient de artiest zelf op allerlei gebied initiatieven te nemen. Dat maakt het verschil. Ik vind het mooi om talentvolle artiesten en goede muziek onder de aandacht van een groot publiek te brengen. Als duizenden mensen er dan ook naar gaan luisteren en kijken, geeft dat een enorme kick.'

Bekijk hier met welke mentoren wij nog meer samenwerken, lees alles over ons mentoringtraject of neem contact op met Christine voor vragen of aanmelden.

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht