Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Talentscout, fashion consultant

Carlo Wijnands

Twitter LinkedIn Website

Als mentor wil ik mijn netwerk en ervaring gebruiken om ontwerpers te begeleiden en te adviseren bij zowel het ontwerpproces als de verschillende stappen en stadia in presentatie, productie en sales.

Carlo Wijnands (1962) studeerde modevormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Na twee jaar lang onder eigen naam collecties te hebben ontworpen, vertrok hij naar Parijs. Daar werkte hij twee jaar als junior designer bij Jean-Paul Gaultier, waarna hij besloot terug te gaan naar Amsterdam.

Als designer/stylist deed hij bij retail-organisaties ruime ervaring op in het ontwerpen voor grote doelgroepen. Tijdens zijn jaren als docent modevormgeving aan de Academie in Arnhem ontdekte Wijnands dat zijn hart lag bij het werken met jonge ambitieuze mensen met uiteenlopende creatieve visies. Het duurde dan ook niet lang voordat hij zijn weg vond naar HTNK, het advies- en bemiddelingsbureau voor het modevak. Hij ging daar als talentscout aan de slag, gaf workshops en begeleidde jong getalenteerden.

Sinds 2010 werkt Wijnands als zelfstandig fashion consultant en talentscout. Hij adviseert organisaties als de Amsterdam Fashion Week, Dutch Fashion Foundation, Fonds BKVB, Modefabriek en Cultuur+Ondernemen.  

Carlo Wijnands: ‘Ik signaleer positieve ontwikkelingen in de mode. Van diverse kanten worden belangrijke podia opgezet en tegelijkertijd lijkt mode meer aanwezig in Nederland. Zowel in de mindsets van de Nederlanders als in de media lijkt mode nu echt een plek te hebben verdiend. Dat schept kansen voor jonge talentvolle ondernemers.'    

'Door mijn werk met fashion instanties en organisaties zoals de Amsterdam International Fashion Week, de Arnhem Mode Biënnale, Modefabriek en projecten als Red Light Fashion Amsterdam, sta ik constant ‘oog in oog’ met fashion designers die een eigen label op zetten. Het vergt talent je identiteit om te zetten in een collectie. Het is een behoorlijke stap deze vervolgens aan de buitenwereld te presenteren, daar moet je bewust mee om gaan.'  

'Naast het ontwerpen, wordt er ook op ander vlak veel van je geëist. Ondernemend vermogen, communicatieve vaardigheden en een pro-actieve houding ten opzichte van je netwerk, zijn essentiële eigenschappen en capaciteiten waarover je moet beschikken. Of je moet wat dat betreft samenwerking zoeken met anderen. Daarnaast komen aspecten aan de orde zoals het zichtbaar maken van je ontwerpen, het productieproces en sales, het zijn even zovele stappen die je moet maken om je label bestaansrecht te geven. Als mentor wil ik mijn netwerk en ervaring gebruiken om ontwerpers te begeleiden en te adviseren bij zowel het ontwerpproces als de verschillende stappen en stadia in presentatie, productie en sales.’  

Bekijk hier met welke mentoren wij nog meer samenwerken, lees alles over ons mentoringtraject of neem contact op met Christine voor vragen of aanmelden.

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht