Skip naar content

Stap 2 Belang van je idee

Wie zijn je stakeholders?

Je hebt je idee nu beschreven en kunt je visie uitleggen. Op naar de volgende stap: je stakeholders in kaart brengen. Dat zijn mensen of organisaties die jouw idee waardevol vinden of belang hebben bij de realisatie ervan. Zij kunnen je helpen om je idee succesvol te maken, onder andere door je geld te geven.

Vraag hulp aan mensen in je netwerk, zoals vrienden, kennissen of andere bekenden. Zij kunnen je in contact brengen met personen of organisaties die geïnteresseerd zijn of je verder kunnen helpen.

Steun van alle kanten

Behalve je doelgroep of andere voor de hand liggende stakeholders, kan je idee ook waarde hebben voor partijen waar je in eerste instantie nog niet aan had gedacht. Bijvoorbeeld een stichting die het thema van je boek, album of voorstelling belangrijk vindt. Of een producent die je kunst vernieuwend vindt, en er een product van wilt maken. Misschien wil iemand in je directe omgeving wel met zijn of haar bedrijf investeren in je idee. Verruim je blik en oriënteer je goed op de mogelijkheden!

Stakeholders hebben uiteenlopende belangen. Bijvoorbeeld een maatschappelijk belang, cultureel belang, commercieel belang of persoonlijk belang. Dit heeft te maken met hun doelen en waarden. Doe dus onderzoek naar de drijfveren van potentiële stakeholders.

Actie: Bepaal je stakeholders

Om een duidelijk beeld te krijgen van wie je stakeholders zijn en welke voor jou het meest van belang zijn in je zoektocht naar geld, maak je een stakeholderanalyse:

  • Bepaal wie je idee waardevol vindt of er belang bij heeft.
  • Verdeel deze stakeholders over categorieën, zoals organisaties of personen.
  • Doe onderzoek: lees websites en kijk naar de voorwaarden en regelingen van financiers, om te bepalen of je aanvraag ertussen past.
  • Neem contact op met je potentiële stakeholders voor vragen.
  • Stel vast welke stakeholders dichtbij je staan, zoals kennissen, en welke verder weg.
  • Zet je stakeholders in volgorde van meeste belang naar minste belang.


Je idee aan de man brengen

Je gaat nu per stakeholder een waardepropositie bedenken. Hiermee interesseer en overtuig je ze. Je beschrijft waarom je idee van belang is, ook in vergelijking met de ideeën van anderen. Je laat zien dat het onderzoeken of uitvoeren van je idee waardevol zal zijn. Met de waardeproposities ‘verkoop’ je in principe je idee.

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Video transcript

Cruciaal bij het vinden van financiering is weten wat de waardepropositie is van je voorstel of aanbod. Maar wat is dat eigenlijk, een waardepropositie? Een waardepropositie is simpelweg jouw voorstel of aanbod in termen van de waarden die dat heeft voor de potentiële koper, bezoeker of financier.

Er zijn verschillende soorten waarden, zoals culturele, sociale, economische en technologische waarden. Centraal staat dat de propositie een duidelijke, waargenomen, geaccepteerde en toegevoegde waarde vertegenwoordigt. Eigenlijk is het dus een beschrijving van hoe je mensen, klanten, blij maakt met jouw culturele product of dienst. Hier geldt: hoe specifieker, hoe beter.

Check het Engelse artikel van bedrijf Hubspot over hoe je succesvol een waardepropositie schrijft.

Klaar voor de volgende stap?

Heb je een goed beeld van wie je stakeholders zijn?

Ga dan naar de stap 3, en vind uit op welke manieren je geld kunt vinden.

Heb je meer tijd nodig om je uit te zoeken wie de stakeholders zijn van jouw idee, gebruik dan deze pagina als checklist. Kom je er zelf niet uit, neem dan contact op met Cultuur-Ondernemen. Wij helpen je graag vooruit!