Stap 6 Voorbeeld uit de praktijk
Hoe zag de financieringsmix van ontwerper Heiko Balster eruit?
Hoewel het makkelijker is om geld te vinden voor een concreet plan dan een beginnend concept, lukte het ontwerper Heiko Balster om geld te krijgen voor beide. Hij realiseerde met succes zijn idee en maakte een mooie start met zijn onderneming.
Ondernemersgeest
Heiko begon met het verkopen van zijn ontwerpen, maar werd zelfstandig ondernemer toen bedrijven niet zo happig bleken te zijn. Hij richtte zijn pijlen op zijn speciale ontwerp: een bestekset.
Geld voor prototypes
Naast spaargeld en een lening bij zijn ouders, kreeg Heiko het meeste geld via een subsidieregeling voor innovatieve ideeën van de provincie Gelderland. Een voorwaarde was dat hij zelf een bedrijf regelde die het bestek zou produceren. Met online research vond hij een Nederlands bedrijf met productiefaciliteiten in China dat wilde investeren. Heiko kreeg de subsidie, de mallen werden gemaakt en hij ontving de eerste samples.
Geld voor de eerste oplage
Heiko had minstens €32.500 nodig voor een grote oplage. Hij zette een crowdfundingcampagne op, waarbij potentiële donateurs het bestek buiten de deur konden uitproberen in verschillende winkels. Een goede zet: zo zagen en voelden de donateurs letterlijk waar hun geld heen zou gaan. Heiko’s campagne kreeg een boost toen Museum Boijmans van Beuningen zijn bestekset kocht. Zo lukte het om genoeg geld te krijgen, en kon hij de besteksets laten produceren.
Geld voor de onderneming
Het succes van de campagne en de grote interesse in de bestekset gaf Heiko het vertrouwen om vervolgstappen te zetten. Hij huurde een adviseur in, maakte een ondernemingsplan en deed een aanvraag voor een Talentlening bij Cultuur+Ondernemen. Met deze lening kon zijn onderneming verder groeien. Hij verkocht zijn set aan het Stedelijk Museum Amsterdam en andere particulieren via zijn webshop en in winkels. Ook organiseerde hij een tweede crowdfunding waarmee hij zijn bestekset uitbreidde.
Het aanvragen van de Talentlening heeft mijn ogen als ondernemer geopend. Ik moest mijn plannen helder formuleren. Dat kostte tijd, maar het verhelderde mijn doelstellingen.- Heiko Balster
Heiko kreeg in het begin vaak ‘nee’ te horen. Vraag bij een afwijzing vooral waaróm het bedrijf je niet wil sponsoren of helpen, wat je kunt verbeteren en of ze bedrijven in hun netwerk kennen die misschien wel geïnteresseerd zijn.
Geldbronnen voor verschillende fases
Een idee realiseren bestaat meestal uit vier fases:
- een idee bedenken;
- onderzoeken, ontwikkelen en testen;
- voorbereiden en uitvoeren;
- en evalueren.
Heiko doorliep deze fases twee keer. De eerst keer toen hij zijn ontwerp als product wilde verkopen, en de tweede keer toen hij zijn onderneming wilde laten groeien met een verdienmodel. Hij gebruikte verschillende geldbronnen.
Produceren en verkopen:
Eigen spaargeld
Lening van familie
Sponsoring van het Chinese bedrijf
Subsidie van de provincie Gelderland
Voorverkoop via crowdfunding
Groei van de onderneming:
Eigen spaargeld
Lening van familie
De Talentlening van Cultuur+Ondernemen
Aankoop door het Stedelijk Museum Amsterdam
Verkoop aan particulieren
Voorverkoop via crowdfunding
Heiko’s voorbeeld laat zien dat geld zoeken voor je artistieke idee soms veel moeite kost. Maar uiteindelijk is het hem gelukt met doorzettingsvermogen, vertrouwen in zijn ontwerp en een groeiend netwerk. Lees hier het uitgebreide artikel over de bestekset van Heiko.
Succes!
Nu heb je alle stappen doorlopen, en ben je er hopelijk klaar voor om aan de slag te gaan en financiers te benaderen. We wensen je veel succes met de realisatie van je artistieke idee, plan of project!
Heb je hulp nodig?
Twijfel je over de haalbaarheid van je project? Wil je checken of je de juiste geldbronnen hebt gekozen? Kom dan vooral langs bij Cultuur+Ondernemen voor een oriëntatiegesprek. We helpen je graag vooruit!
Projectleider financieren