Stappenplan Vergroot je impact met Instagram in drie stappen
Wereldwijde zichtbaarheid, een online portfolio en directe interactie met je publiek: Instagram heeft voor kunstenaars en creatieve makers veel voordelen. Maar hoe benut je de kansen die dit medium biedt optimaal? Dit voorjaar zetten we in drie artikelen de belangrijkste stappen op een rij.
Nederland alleen al telt 8 miljoen gebruikers, wereldwijd zijn er zelfs 1,35 miljard Instagramaccounts. En daar zitten ook galeries, musea, magazines en potentiële kopers of opdrachtgevers bij. Instagram kan daarom voor kunstenaars en creatieve makers een belangrijk online verlengstuk zijn van hun praktijk, aldus socialmedia-expert Anemoon Utens van Afresh Media. Je haalt er inspiratie uit, creëert kansen voor jezelf en je bouwt aan een netwerk van volgers. En ja, aanwezig zijn op Instagram kan ook nog eens heel leuk zijn.
Optimaliseer je account in 3 stappen:
Stap 1: maak meteen indruk
Instagram bestaat, net als andere social media, uit twee delen. Aan de ene kant is er een tijdlijn, waarop je posts van je netwerk en advertenties ziet. Aan de andere kant heeft ieder account een eigen profiel. Deze eerste stap gaat daarover. Want met een interessant, overzichtelijk profiel maak je indruk op de juiste mensen. En een eerste indruk maak je maar één keer. Het optimaliseren van je profiel is dus de investering waard.
Zorg voor overzicht
Elke dag komt er enorm veel informatie op ons af. Online geldt dat nog een factor duizend meer dan offline. Wil je online indruk maken op de juiste mensen? In tien seconden moeten ze op jouw profiel het volgende kunnen zien:
- Wie je bent,
- Wat je maakt,
- Waar je te zien bent of waar je werk te koop is,
- Hoe iemand contact met je kan opnemen.
Zorg voor helderheid. Overzicht. Heel belangrijk is het om in je bio (het korte stukje tekst onder je naam) de belangrijkste feiten kort op te sommen. Je kunt daarvoor het bovenstaande rijtje gebruiken. Gebruikt bullets of passende emojis om de opsomming te laten opvallen. Voeg ook een call-to-action aan je bio toe, bijvoorbeeld: ‘Bekijk mijn werk hier’, ‘DM me voor een afspraak’ of ‘Mail me voor advies’. Werk met korte zinnen, en gebruik geen hashtags of afwijkende lettertypen.
Herkenning is fijn, ook in de naam boven je profiel. Let op, hier staan twee namen (zie ook de afbeelding hieronder met screenshots ter verduidelijking). :
- Eén naam staat helemaal bovenaan je profiel. Dat is je zogenaamde username of handle Dat is een unieke naam waarmee mensen je taggen en de naam die ze zien als je een comment of like plaatst.
- De andere naam is de naam die vlak boven je bio staat. Hier kan je ook nog je discipline of bedrijfsnaam noemen, maar ook altijd je eigen naam.
Kies in beide gevallen een naam die herkenbaar is. Staat in de naam boven je profiel alleen je bedrijfsnaam? Voeg dan je eigen naam toe. Plaats ook je discipline in de naam (fotograaf, beeldend kunstenaar, illustrator.) Gebruik bijvoorbeeld een verticaal streepje of een emoji om naam en discipline overzichtelijk van elkaar te scheiden. Belangrijk, want door discipline te noemen, word je beter gevonden. Bijvoorbeeld wanneer iemand via Instagram naar een illustrator zoekt.

Nog een aantal overwegingen:
- Voeg je een profielfoto van jezelf toe, of van je bedrijfslogo of werk? Mensen vinden het fijn om met mensen te werken. Kies je voor je werk of bedrijfslogo? Zorg dan dat in je posts ook een post met een foto van jezelf terugkomt.
- Zorg voor een handige username of handle. Is dat een naam met veel punten of iets dat niet op je naam of bedrijfsnaam lijkt? Dan maak je het je volgers moeilijk om interactie met je aan te gaan.
- Zorg dat je mailadres goed vindbaar is, door een e-mailknop aan je profiel toe te voegen. Wees voorzichtig met het delen van je telefoonnummer.
Hoe krijg je de zinnen in je bio netjes onder elkaar? Gebruik de notes/notitie functie op de mobiele telefoon, maak daar een mooie opsomming en knip/plak dit in je bio op Instagram. Voilà!
Kies het juiste type account
Grofweg biedt Instagram drie verschillende soorten accounts. Pas je niets aan, dan heb je een persoonlijk account. Maar voor kunstenaars en creatieve makers zijn professionele accounts interessant. Je kunt dan namelijk een categorie aan je account toevoegen (bijvoorbeeld: kunstenaar, fotograaf of illustrator). Ook monitor je zo beter hoe je posts het doen, en wanneer jouw volgers online zijn.
- Maak je vaak posts, reels of stories met muziek eronder? Dan is het makersaccount/creator account misschien interessant. Je kiest dan uit een onbeperkte hoeveelheid muziek. Het gaat overigens om muziek die op Spotify staat, want dat is voor Instagram de bron van te kiezen liedjes.
- Heb je een bedrijf, winkel, werkplaats of andere locatie waar je bezoekers of kopers ontvangt? Dan kan een bedrijfsaccount/business account interessant zijn. Je kunt dan namelijk het adres van de winkel onder de bio in je profiel weergeven. Lekker duidelijk voor klanten of bezoekers! Maar wil je muziek delen, bijvoorbeeld in een post? Dan heb je helaas geen toegang tot alle muziek op Spotify en ben je aangewezen op zogenaamde stockmuziek.

Beschrijving voorbeeld links
In het voorbeeld van Nienke Hoogvliet, die een creator account heeft, is de categorie van haar account zichtbaar onder de profielnaam, en bezoekers kunnen contact opnemen via de knop onder de bio.
Beschrijving voorbeeld rechts
In het voorbeeld van een bedrijfsaccount van het profiel van Jenna Postma, staat onder de categorie ook een call-to-action vermeld, samen met het adres en een link naar haar website. Contact kan worden opgenomen via een e-mailknop.
Belangrijk: zet je profiel niet op privé. Dan word je namelijk niet gevonden.
Accounttype in Instagram aanpassen? Open je profiel en tik op het menu > instellingen > account > account wijzigen. Kies vervolgens voor het gewenste accounttype.
Wil je tóch een keer muziek toevoegen aan een reel, maar heb je een bedrijfsaccount? Switch dan tijdelijk naar een makersaccount. Als de reel gepost is, switch je weer terug naar een bedrijfsaccount.
Maak ook een pagina aan op Facebook. In Meta Bussines Suite volg je namelijk heel handig je analytics voor Instagram en Facebook. Zo houd je grip op hoe je posts, reels en stories het doen bij je publiek.
Stap 2: jezelf presenteren
Zichtbaar zijn op Instagram kan op verschillende manieren. Een gewone post is daar een voorbeeld van. Maar ook reels of stories maken impact. Wat deel je, en welke vorm gebruik je daarvoor?
Denk vooraf goed na over wat bij jou als ondernemer en bij je werk past. Het kan bijvoorbeeld interessant zijn om volgers met het maakproces mee te laten kijken. Of om een tutorial te geven over het materiaal dat je gebruikt. Iets delen over je werk, deelname aan een podcast, een lezing, workshop, expositie, inspiratiebronnen, een toekenning of prijs – om maar een paar voorbeelden te noemen – kan ook.
- Posts komen in je grid terecht. Die zien je volgers in hun tijdlijn, en zij kunnen ze ook nog op je profiel terugvinden. Zorg voor afwisseling in je posts: herhaal bijvoorbeeld niet steeds hetzelfde beeld. Let op als je een rechthoekige afbeelding met tekst post. Zorg dat de tekst ook nog goed leesbaar is in het vierkante kader dat op je profiel te zien is. En stem de kleuren die je in beelden/post gebruikt op elkaar af. Zo blijft je grid aantrekkelijk, opgeruimd en overzichtelijk.
Deel je iets bijzonders of ben je ergens trots op? Maak je post dan vast bovenaan je grid. Dit noemen we ‘pinnen’. Je kunt dit met maximaal drie posts doen. Deze drie posts zijn het eerste dat mensen zien op jouw profiel. Zorg dus dat het posts zijn die echt iets over jou zeggen. Of denk aan een uitnodiging voor je expositie. Klik op de drie bolletjes rechtsbovenin je post en vervolgens op ‘vastzetten’.

- Interactie vergroten? Kies dan voor stories. Je hebt veel mogelijkheden tot interactie met je volgers, bijvoorbeeld via polls of vragen die je stelt. Stories zijn dus perfect om volgers bij je account te betrekken, of om extra aandacht te genereren voor een post door deze te delen in stories. Ook kun je in je je story een link naar je website, podcast of expositie zetten.
- Tutorial delen, iets uitleggen of bijvoorbeeld je werkproces tonen aan volgers? Kies dan voor een reel. Een reel is een video, die je, net als een post, in je grid kunt plaatsen. Deel je een reel? Kijk dan wel kritisch naar het coverbeeld dat in je tijdlijn verschijnt. Niet zo charmant als je er net met open mond opstaat. Je kunt dit zelf simpel aanpassen, door een ander beeld uit dezelfde video te selecteren of door een foto vanaf je telefoon of computer toe te voegen.
Masseer het algoritme
Soms plaats je een interessante post, en krijg je nul interactie. Jammer! Maar geef de moed niet op. Een deel van je succes op Instagram, ligt in jouw handen. Een ander deel ligt bij het algoritme dat achter dit medium schuilgaat. Maar je kunt het algoritme wel beïnvloeden.
- Instagram is een sociaal medium. En dat is het niet voor niets. Sociaal staat voor interactie. Alleen posten (lees: zenden) is dus niet genoeg. Zoek de interactie zelf ook op. Plaats comments onder posts van anderen, doe mee aan polls in stories, deel likes uit bij posts die je aanspreken of die passen bij wat jij wil uitdragen met je werk. Die interactie heeft weer een positief effect op het algoritme. Ben je van plan zelf iets te posten? Zorg dan dat je in ieder geval actief bent vóór en nadat je zelf post. Dan heeft je interactie het meeste effect: je valt dan ook op bij anderen met je post en zij zijn waarschijnlijk eerder geneigd om ook op jouw post te reageren.
- Daarnaast wil Instagram zo veel mogelijk relevante informatie delen met de juiste personen. Hoe meer interactie je met jouw bijdragen genereert, hoe interessanter je bent volgens Instagram. Interactie creëer je bijvoorbeeld via stories (zie hierboven). Maar ook met posts heb je hier mogelijkheden voor. Deel bijvoorbeeld een carrousel aan foto’s (meer dan één foto), waardoor volgers door je beelden heen moeten klikken. Ze blijven dan langer hangen bij je post en klikken er ook nog eens doorheen. Instagram stimuleert haar gebruikers erg om naast reels carrouselposts te plaatsen. Deze posts zijn tegenwoordig ook te zien in het overzicht met reels. Binnenkort kunnen gebruikers in plaats van tien beelden waarschijnlijk zelfs vijftien beelden in een carrousel kwijt.
- Invloed op de interactie heb je ook door te posten als je volgers daadwerkelijk online zijn. Maar hoe kom je daarachter? Ga naar het professionele dashboard, onder totaal aantal volgers. Scrol erdoorheen en kijk op welke dagen en tijdstippen de meesten online zijn.
- En tot slot: post consistent. Op vaste tijden en dagen bijvoorbeeld. Instagram ‘weet’ dan al dat er iets aankomt, en dat is weer positief voor het bereik. Plus: zorg dat je zelf ook met andere interacteert. Reageer, like, deel. Wees in het bijzonder actief voor en nadat je iets deelt. Dat is weer positief voor de zichtbaarheid en de interactie op jouw content.
Licht uit wat belangrijk is
Stories zijn 24 uur zichtbaar. Tenzij je ze uitlicht, als hoogtepunt. Ze blijven dan beschikbaar en komen boven je grid te staan, in een bolletje. Je kunt verschillende hoogtepunten aanmaken, bijvoorbeeld: expo, atelier, media, prijzen en over mij. Dit is een manier om de bezoekers van je profiel op een snelle manier meer informatie over jou en je werk te geven en overzicht te creëren. Zorg dat je ieder hoogtepunt een korte naam geeft (het standaard ‘Hoogtepunten’ laten staan is een no-go, want: nietszeggend en dus niet boeiend voor volgers). Kies ook een passend coverbeeld voor ieder hoogtepunt: bijvoorbeeld een kleur, passend bij je werk en de rest van je profiel, of zelfontworpen iconen. Ook hier geldt: zorg voor helderheid en consistentie met de rest van je profiel.

Stap 3: je netwerk uitbreiden
Interessante kopers, een mooie galerie, fijne samenwerkingspartners: ze zitten niet altijd in je eigen bubbel. Het kan dus goed zijn je netwerk uit te breiden. En Instagram biedt daar goede tools voor. Het optimaliseren van je account met de eerste twee stappen in dit artikel helpt daar al bij. Maar twee zaken zetten we graag in de spotlights:
- Post je interessante content, dan willen anderen dat mogelijk opnieuw delen in een story. Dat noemen we reposten. Je kunt volgers extra aanmoedigen om iets te reposten door het vooraf aan hen te vragen, of door hen in je post, reel of stories te taggen. Dit is een mooie manier om met jouw content ook in het vizier van mensen buiten je bubbel te komen.
- Werk je met iemand samen? Dan kun je een zogenaamde collaboration post maken. Dat is een post die in jouw grid en tijdlijn komt, én in het grid en de tijdlijn van degene met wie je deze collaboration post aangaat. Dit is dus nóg krachtiger dan een repost. Wil je een collaboration post aanmaken? Overleg dan vooraf wel even met degene die je in deze post wil noemen.

Zoek naar sleutelfiguren in jouw netwerk die je dichter bij je doel kunnen brengen. En vraag hen om jouw post opnieuw te delen (te reposten) of om een collaboration post met je te maken. Zoek het hierbij in je eigen netwerk. Zomaar een groot museum of een vooraanstaande galerie taggen heeft geen zin.
Meer tips over inzet van social media
Dit stappenplan is geschreven naar aanleiding van een webinar over Instagram voor zelfstandig kunstenaars, creatieve makers en cultureel ondernemers. Zelf een webinar bijwonen? Houd dan onze agenda in de gaten.
Meer informatie over hoe je social media optimaal inzet, lees je in onze kennisgids over dit onderwerp. Je vindt hier praktische oefeningen en tips, maar ook inspiratie. Zoals het interview waarin illustrator Marloes de Vries vertelt over haar ervaringen met Instagram. Ook kun je een vraag gericht bespreken met een van onze adviseurs tijdens een oriëntatiegesprek.
-
Bel Krista Heijster
020 530 59 66 -
Stuur een e-mail naar Krista Heijster krista@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Krista Heijster