Skip naar content
Skip naar content

Handleiding In vijf stappen aan de slag met een NFT in je eigen praktijk

  • Kunstenaars en creatieve makers
  • In vijf stappen een eigen digitaal kunstwerk creëren en verkopen (NFT)

In een eerder artikel namen we je mee in de wereld van NFT’s: is het een hype of biedt het kansen voor de eigen beroepspraktijk? De tijd zal het leren, maar een NFT blijkt in ieder geval een welkome innovatie te zijn voor makers én kopers. In dit artikel leggen we je stapsgewijs uit hoe je zelf aan de slag kan gaan met het creëren en verkopen van een eigen NFT.

NFT (Non-Fungible Token) is in essentie een digitaal eigendomscertificaat dat gekoppeld is aan een digitaal object: een muziekstuk, foto, video, tekst, animatie, ontwerp, 3D-afbeelding, verzin het maar. Het maakt de digitale markt beter toegankelijk en transparanter met nieuwe vormen van verkoop en inkomsten voor een maker. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw eigen praktijk? Ga aan de slag met deze vijf stappen.

Stap 1: open een crypto wallet

Voor een NFT heb je een veilige plek nodig, een zogenaamde crypto wallet of portemonnee. Hierin bewaar je jouw NFT die je koppelt aan een blockchain. Metamask is een veelgebruikte online wallet. Als je verwacht dat je NFT veel waard kan worden, zou je kunnen overwegen voor een hardware wallet te kiezen. Vergelijk het met een USB-stick: trek je ‘m uit je computer dan kan geen hacker er meer bij. Bekende hardware wallets zijn van Trezor en Ledger.

Stap 2: koop crypto currencies

Het hebben van een wallet en het verhandelen van een NFT vraagt om beheer en het kost energie. Het platform van je keuze zal daarvoor commissies vragen, zogenaamde ‘gas fees’. Die reken je af in crypto currencies. Je moet je wallet dus vullen met crypto currencies. Meestal is dit Ethereum (ETH), maar afhankelijk van je gekozen platform kan dat ook WAX of FLOW zijn. Crypto currencies koop je op een cryptobeurs.

Stap 3: maak of digitaliseer een (kunst)werk

In stap 1 en 2 heb je de randvoorwaarden gecreëerd om een NFT aan je werk koppelen. Je werk moet wel digitaal zijn of je moet een digitale versie van een fysiek werk kunnen maken. Een afbeelding kan bijvoorbeeld een JPEG- of een PNG-bestand zijn, een video een MP4-bestand. Kortom, alle gangbare digitale bestandstypen werken. De omvang van een bestand maakt wel uit. Ieder platform hanteert daarvoor eigen normen. Vooralsnog is het bijvoorbeeld lastig om van een speelfilm een NFT te maken.

Stap 4: creëer je NFT

Op het platform van je keuze creëer je een NFT, ook wel ‘minten’ genoemd. Het platform zal je in een aantal stappen de weg wijzen hoe je dat moet doen. Bedenk wel dat je bij het doorlopen van die stappen om informatie zal worden gevraagd: de titel van het werk, een adequate en aantrekkelijke beschrijving, maar bijvoorbeeld ook de prijs van het werk of de commissie die je wil ontvangen bij een doorverkoop.

Stap 5: promoot en verkoop je NFT

Net als bij een fysiek werk zal je je NFT onder de aandacht willen brengen. Eigenlijk gaat dat op dezelfde wijze. Jij, of bijvoorbeeld je galeriehouder, zal het via bestaande netwerken en de sociale media bekend maken. Maar er zijn bijvoorbeeld ook digitale marktplaatsen die de handel in NFT’s bevorderen zoals OpenSea. Verkoop je een NFT, dan verloopt dat helemaal digitaal en word je crypto wallet digitaal dikker!

Tot slot

De ontwikkelingen met NFT’s gaan enorm hard. Is het een hype of een kans? Zoals we al concludeerden in een eerder artikel, de handel in (kunst)werken is met de komst van NFT’s voorgoed veranderd en bied je de mogelijkheid je positie als maker op een dynamische markt te verstevigen. Alle reden om voor jezelf na te gaan of het al iets voor jou is of (nog) niet!

Meer weten dit onderwerp?