Handleiding In vijf stappen aan de slag met een NFT in je eigen praktijk
In een eerder artikel namen we je mee in de wereld van NFT’s: is het een hype of biedt het kansen voor de eigen beroepspraktijk? De tijd zal het leren, maar een NFT blijkt in ieder geval een welkome innovatie te zijn voor makers én kopers. In dit artikel leggen we je stapsgewijs uit hoe je zelf aan de slag kan gaan met het creëren en verkopen van een eigen NFT.
NFT (Non-Fungible Token) is in essentie een digitaal eigendomscertificaat dat gekoppeld is aan een digitaal object: een muziekstuk, foto, video, tekst, animatie, ontwerp, 3D-afbeelding, verzin het maar. Het maakt de digitale markt beter toegankelijk en transparanter met nieuwe vormen van verkoop en inkomsten voor een maker. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw eigen praktijk? Ga aan de slag met deze vijf stappen.
Stap 1: open een crypto wallet
Voor een NFT heb je een veilige plek nodig, een zogenaamde crypto wallet of portemonnee. Hierin bewaar je jouw NFT die je koppelt aan een blockchain. Metamask is een veelgebruikte online wallet. Als je verwacht dat je NFT veel waard kan worden, zou je kunnen overwegen voor een hardware wallet te kiezen. Vergelijk het met een USB-stick: trek je ‘m uit je computer dan kan geen hacker er meer bij. Bekende hardware wallets zijn van Trezor en Ledger.
Stap 2: koop crypto currencies
Het hebben van een wallet en het verhandelen van een NFT vraagt om beheer en het kost energie. Het platform van je keuze zal daarvoor commissies vragen, zogenaamde ‘gas fees’. Die reken je af in crypto currencies. Je moet je wallet dus vullen met crypto currencies. Meestal is dit Ethereum (ETH), maar afhankelijk van je gekozen platform kan dat ook WAX of FLOW zijn. Crypto currencies koop je op een cryptobeurs.
Kijk ook naar duurzaamheid
Blockchains verschillen sterk in energieverbruik. Sommige oudere systemen (zoals Ethereum vóór 2022) gebruikten veel stroom. Inmiddels zijn er duurzamere alternatieven zoals Ethereum (na de overstap naar Proof of Stake), Polygon en Solana. Kies dus bewust een blockchain die niet alleen praktisch, maar ook energiezuinig is.
Stap 3: maak of digitaliseer een (kunst)werk
In stap 1 en 2 heb je de randvoorwaarden gecreëerd om een NFT aan je werk koppelen. Je werk moet wel digitaal zijn of je moet een digitale versie van een fysiek werk kunnen maken. Een afbeelding kan bijvoorbeeld een JPEG- of een PNG-bestand zijn, een video een MP4-bestand. Kortom, alle gangbare digitale bestandstypen werken. De omvang van een bestand maakt wel uit. Ieder platform hanteert daarvoor eigen normen. Vooralsnog is het bijvoorbeeld lastig om van een speelfilm een NFT te maken.
Let op de opslag van je werk
Je werk zelf komt meestal niet op de blockchain te staan, maar op een externe server of via een systeem zoals IPFS. Als die opslag wegvalt, kan het bestand onbereikbaar worden. Zorg daarom dat je je werk ook zelf goed bewaart en maak back-ups. Geef kopers duidelijkheid over waar het bestand opgeslagen is.
NFT is geen auteursrecht
Met een NFT verkoop je een digitaal certificaat, maar dat betekent niet dat de koper automatisch ook jouw auteursrechten krijgt. Wil je gebruiksrechten meegeven, of juist niet? Leg dit vast in duidelijke afspraken, bijvoorbeeld in een korte licentie of overeenkomst naast de NFT. Zo voorkom je misverstanden.
Stap 4: creëer je NFT
Op het platform van je keuze creëer je een NFT, ook wel ‘minten’ genoemd. Het platform zal je in een aantal stappen de weg wijzen hoe je dat moet doen. Bedenk wel dat je bij het doorlopen van die stappen om informatie zal worden gevraagd: de titel van het werk, een adequate en aantrekkelijke beschrijving, maar bijvoorbeeld ook de prijs van het werk of de commissie die je wil ontvangen bij een doorverkoop.
Regel je doorverkoop royalties
Je kunt instellen dat je bij iedere toekomstige doorverkoop automatisch een percentage van de opbrengst ontvangt. Dit heet een royalty. Zo profiteer je mee als je werk in waarde stijgt, ook als je het zelf allang hebt verkocht.
Stap 5: promoot en verkoop je NFT
Net als bij een fysiek werk zal je je NFT onder de aandacht willen brengen. Eigenlijk gaat dat op dezelfde wijze. Jij, of bijvoorbeeld je galeriehouder, zal het via bestaande netwerken en de sociale media bekend maken. Maar er zijn bijvoorbeeld ook digitale marktplaatsen die de handel in NFT’s bevorderen zoals OpenSea. Verkoop je een NFT, dan verloopt dat helemaal digitaal en wordt je crypto wallet digitaal dikker!
Wees alert op veiligheid
De NFT-wereld kent ook risico’s, zoals namaak, phishing en fraude. Gebruik daarom betrouwbare platforms, deel nooit je privésleutels of ‘seed phrase’ en klik niet zomaar op links. Overweeg een hardware wallet voor extra veiligheid.
Tot slot
De ontwikkelingen met NFT’s gaan enorm hard. Is het een hype of een kans? Zoals we al concludeerden in een eerder artikel, de handel in (kunst)werken is met de komst van NFT’s voorgoed veranderd en bied je de mogelijkheid je positie als maker op een dynamische markt te verstevigen. Alle reden om voor jezelf na te gaan of het al iets voor jou is of (nog) niet!
Meer weten dit onderwerp?
-
Stuur een e-mail naar Alexander Ramselaar alexander@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Alexander Ramselaar