Skip naar content
Skip naar content

Stappenplan Eigen inkomsten vergroten: zo maak je voor jouw organisatie in 4 stappen een krachtig actieplan

  • Zakelijk verantwoordelijken bij een culturele of creatieve organisatie
  • Ga aan de slag met het vergroten van de eigen inkomsten van jouw organisatie met dit stappenplan

Een opstap naar (meer) financiële vrijheid, minder risico als een financieringsbron wegvalt en het laat zien dat er vraag is naar het artistieke werk van jouw organisatie. Dit zijn enkele redenen waarom je voor jouw organisatie misschien wel de eigen inkomsten wilt vergroten. Met deze vier stappen kom je tot een effectief actieplan.

Download het stappenplan

Voorbeeld van het invulvel. Download het en maak zelf een actieplan.
Voorbeeld van het invulvel. Download het en maak zelf een actieplan.

Stap 1: wat is jullie financiële doel?

Denk na over hoeveel extra inkomsten je met jouw organisatie wilt verdienen en binnen welke periode. Bedenk ook waarom jullie meer eigen inkomsten willen, zodat het financiële doel ook bij de missie van de organisatie past.

  • Hoeveel extra inkomsten willen we de komende 6-12 maanden verdienen?
  • Welke specifieke doelen horen daarbij? (bijv. aantal verkochte tickets, aantal projecten)
  • Hoe past dit bij de bredere visie en artistieke doelstellingen van de organisatie?

Stap 2: op welke manieren kan je jullie financiële doel bereiken?

In deze stap gaan jullie brainstormen over (nieuwe) manieren om de eigen inkomsten voor jouw organisatie te vergroten. Begin met vragen als: “Hoe kunnen we voor dit project minstens 50% eigen inkomsten realiseren?” of “Hoe kunnen we in 3 jaar een bepaald bedrag opbouwen?”. Betrek in deze stap een aantal mensen uit de organisatie zodat iedereen zich betrokken voelt bij de ideeën die je later gaat uitwerken.

  • Welke ideeën hebben we al om ons financiële doel te behalen?
  • Zijn er nieuwe of afgeleide producten/diensten die we kunnen ontwikkelen?
  • Zijn er digitale mogelijkheden om ons publiek of onze klanten op nieuwe manieren te bereiken?
Voorbeelden van eigen inkomsten

Stap 3: wat doen anderen in jullie omgeving?

Om de haalbaarheid van jullie plannen te onderzoeken, is het belangrijk om marktonderzoek te doen. Doe bijvoorbeeld online onderzoek en ga in gesprek met mensen uit jullie professionele netwerk. Het doel is om een duidelijk beeld te krijgen van de markt waarin jouw organisatie werkzaam is. Hierdoor valt er misschien een idee af of krijgt een idee juist meer vorm.

  • Zijn er culturele organisaties die iets vergelijkbaars doen? Om hoeveel organisaties gaat het?
  • Hoeveel geld vragen zij voor hun product of dienst?
  • Wat onderscheidt ons product of onze dienst van datgene wat andere organisaties aanbieden?

Stap 4: wat pakken jullie als eerste aan?

Bij deze laatste stap maak je jullie idee concreet met een planning. Schrijf hieronder op wie en wat de organisatie nodig heeft voor de uitwerking van jullie idee. Bedenk daarna wat jij of andere mensen in de organisatie als eerste gaan doen. Hieronder staan een paar vragen die je kunnen helpen om tot een goed actieplan te komen.

  • Wat zijn tussentijdse kleinere mijlpalen om tot ons einddoel te komen?
  • Wat is het eerste dat ik kan doen en wat is het eerste wat andere mensen in de organisatie kunnen doen?
  • Hoeveel uren of dagen in de week kan ik of iemand anders vrij maken om aan het plan te werken?
  • Is er misschien nog een financieel plan nodig? Op deze pagina van Qredits staat handig uitgelegd hoe je een financieel plan kan opstellen.

Verdiep je kennis verder met de dossiers Eigen inkomsten en Verdienmodellen in de culturele en creatieve sector

Vragen?

Wil je sparren met een adviseur van Cultuur+Ondernemen over het vergroten van je eigen inkomsten? Vraag dan gratis een oriëntatiegesprek aan.