Blog Cahit Metin, Hanneke Meijers en Rosa Boon - Over de invloed van de sterke internationale context
In Slagkracht, brieven aan zakelijk leiders, wordt er elke maand antwoord gegeven op een prangende vraag van een zakelijk leider, door een collega-zakelijk leider. Deze persoon geeft vervolgens met het stellen van een nieuwe vraag de pen door aan een inspirerende collega. We maken in deze reeks kennis met een verscheidenheid aan zakelijk leiders die op hun eigen manier invulling geven aan hun werk. Welke dilemma's spelen er binnen de beroepsgroep? En welke visies zijn er op die diverse thema's?
Cahit Metin, Hanneke Meijers en Rosa Boon, zakelijk en artistiek leiders van TENT antwoorden op de brief van Niek vom Bruch.
--------------
Toen wij werden benaderd door Niek vom Bruch om een vraag te beantwoorden in het kader van deze mooie reeks kettingbrieven van en aan zakelijk leiders twijfelden wij geen moment. Niek heeft een belangrijke rol gespeeld in de volwassenwording van TENT en het was dan ook een eer om het stokje van hem over te nemen.
Hij vroeg ons naar de invloed van de sterke internationale context waarin wij werken op onze zakelijke kaders en hoe wij tegelijkertijd onze inzet voor professionalisering van nieuwe generaties circusmakers combineren met onze inzet voor de verandering van het Nederlandse theaterveld. En welke veranderingen we zien in het hedendaags circusveld na bijna 13 jaar TENT.
Laten we wij ons eerst even voorstellen. Wij zijn Cahit Metin, Hanneke Meijers en Rosa Boon, collectief zakelijk en artistiek leiders van TENT. TENT is het huis voor hedendaags circus van Nederlandse bodem met grenzeloze ambities, voor en door circusmakers met hart voor het vak. Sinds onze oprichting in 2010 ondersteunen we makers in verschillende stadia van hun artistieke ontwikkeling door verschillende trajecten aan te bieden, variërend van een act op ons open podium tot een vierjarig traject als huismaker. Hiermee investeren wij in een kwalitatief hoogwaardig en divers circusaanbod in Nederland. In dit huis beantwoorden we vragen en bevragen we antwoorden. We onderzoeken en verleggen de grenzen tussen circus en andere kunstdisciplines, waarbij samenwerking op dit vlak wordt gestimuleerd. In inhoud en vorm streven we altijd naar een krachtige verbinding met het publiek en de samenleving. Als onafhankelijk, landelijk opererend productiehuis kunnen we makers met verschillende artistieke, culturele en geografische achtergronden een huis bieden. Hierbij werken we samen met een groot aantal partners uit het veld.
Er wordt regelmatige gedacht (en uitgesproken), 3 directeur/bestuurders, is dat niet wat veel? Deze collectieve samenwerkingsvorm is het circus echter niet vreemd. Binnen reizende gezelschappen verkocht de directeur ook de popcorn en hielp de marketingmedewerker mee opbouwen. We geloven daarnaast in de kracht van de verschillende stemmen, en de ruimte voor diversiteit die dit bestuursmodel biedt. Wat wij bereid zijn om daarvoor in te leveren is de extra tijd die het gezamenlijk besturen kost. Sinds 2021, het moment waarop we ook opgenomen werden in zowel het stedelijke als landelijke kunstenplan, is de organisatie gegroeid. Verder werkten ernaast onszelf nog twee mensen op kantoor en werkten we in 2022 met 78 freelancers verspreid over 15 projecten.
Zoals Niek in zijn vraag al stelde, werkt TENT ook veel in een internationale context. De taalloosheid van het circus maakt dat we de voorstellingen internationaal kunnen spelen, zowel in zalen als in diverse festivalcircuits. Hier maken we dankbaar gebruik van. Voor de makers is werken in een internationale context spannend. Het vergroot hun afzetmarkt, de beschikbare (co)productiebudgetten en de uitkoopsommen liggen hoger. Buiten Nederland zijn er vaak residentieplekken die voorzien in loon voor de werkende artiesten, naast vergoedingen voor reizen, overnachtingen en verblijf tijdens de residentie. Daarmee compenseren ze de lage Nederlandse uitkoopsommen en de hoge kosten van het maken van een circusproductie. Er is vaak een langere repetitieperiode nodig dan bij regulier theater of dansvoorstellingen omdat er ook aan het repeteren van technische trucs gewerkt moet worden. Daarentegen hebben de voorstellingen een langere levensduur en spelen ze met regelmaat meerdere seizoenen op rij.
Dit laat meteen ook zien dat het voor circusartiesten en makers veel voordeliger is om zich buiten Nederland te vestigen. Dat was het afgelopen decennium ook al zo en regelmatig hebben we succesvolle makers, met pijn in ons hart, naar Frankrijk of België zien vertrekken. Maar een kentering is in zicht.
TENT zet zich in om het klimaat in Nederland te verstevigen, juist met het doel om hier een aantrekkelijker vestigingsklimaat te creëren. We geloofden dat er alleen op die manier echt ruimte was voor een bloeiend hedendaags circusklimaat. We hebben ons daarom sinds onze oprichting, samen met een handvol andere organisaties, ingezet voor bekendheid bij fondsen en overheden, budget, plekken, ondersteuning en een afzetmarkt voor in Nederland geproduceerd werk. En wat hebben we daar al veel in bereikt.
Steeds vaker geven theaters en festivals een plek aan circus in de reguliere programmering (en soms staat het zelfs als apart genre gemeld). De landelijke bezoekersaantallen voor het circus in al zijn verschijningsvormen stijgen gestaag en festivals voor hedendaags circus verschijnen door heel het land.
Als TENT bewegen we hoofdzakelijk in het domein van kunst & cultuur en is de plek waar we onze financiering kunnen zoeken vaak ook binnen dit domein te vinden (enkele uitstapjes daargelaten).
We hebben het afgelopen jaar samengewerkt met Paul van de Waterlaat, een van de oprichters van Zwermers. Dit interessante en bloeiende Tilburgse performance-gezelschap van Paul van de Waterlaat en Inez Wolters maakt werk wat zich niet in een domein laat plaatsen. Het beweegt zich tussen de domeinen van kunst, maatschappelijk debat en community art. Met zowel een lokale als brede maatschappelijke output. We kunnen ons dan voorstellen dat jullie voor de financiering van jullie projecten telkens binnen verschillende domeinen (kunst, cultuur, sociaal en lokaal) zoeken. Wij richten onze vraag aan Inez, zakelijk verantwoordelijke bij Zwermers. Hoe gaan jullie hiermee om en welke kansen en uitdagingen levert dit op?
Groeten van Cahit, Hanneke en Rosa
Iedere maand (behalve augustus in verband met zomervakanties) wordt de nieuwe brief van een collega-zakelijk leider toegevoegd in het virtuele postvak. Zo kun je alle brieven nog eens rustig nalezen.
Over Hanneke Meijers, Cahit Metin, en Rosa Boon
Hanneke Meijers
Als tiener werd ik, Hanneke Meijers, gegrepen door het circus. Bij Circus Elleboog ontdekte ik dat samen iets maken veel meer voldoening gaf dan als solistische turnster op de evenwichtsbalk. Dus ik ruilde de trainingshal in voor het theater en daar ben ik nooit meer weggegaan. Ook niet na mijn HBO-opleiding Grafisch Ontwerpen. Het ontwikkelen van een eigen beeldtaal was de drijvende kracht in mijn grafische werk, en dat strekt zich inmiddels uit tot op het toneel: in een scenografie, als kritisch artdirector, als bedenker van pure concepten en in mijn eigen grafisch bedrijf Hanneke Kijkt. Bij TENT ben ik betrokken als coach naast de makers van LOOP, NET en 3. Later als projectleider van Be Kind, Being Benjamin en Rocking. Daarnaast ben ik coregisseur van Romeo & Julia, PIT, 360 en MAT. De unieke, realistische en spannende wereld die je als circusartiest op het podium kunt creëren, waarmee je een publiek in vervoering kan brengen, zal mij altijd blijven inspireren.
Cahit Metin
Cahit kwam al op jonge leeftijd in aanraking met het circus, bij het Amsterdams jeugdcircus Circus Elleboog. Samen met Rosa en Hanneke doorliep hij daar de voorstellingsgroep. Ze vertrokken gezamenlijk en bleven ook daarna allemaal aan Elleboog verbonden. Cahit deed dat naast zijn studie technische bedrijfskunde. Al gauw ontdekte hij dat zijn hart meer bij het circus dan bij de studie lag, maar de combinatie komt nu goed van pas. Zijn veelzijdigheid is nu van nut bij TENT, waar hij door de jaren heen vele verschillende rollen heeft gehad, van speler in voorstellingen tot directeur bestuurder.
Rosa Boon
Vanaf het eerste moment dat Rosa als 8-jarige voet zette in het oude pand van Circus Elleboog aan de Passeerdersgracht raakte ze verknocht. Bij het circus vond ze een plek waar voor iedereen ruimte is, waar de optelsom van de afzonderlijke individuele talenten leidt tot grootse magie. Het circustheater, waarin de kunst van het circus samenvloeit met de kracht van het theater. Met de komst van circusopleidingen en festivals in Nederland zag Rosa de mogelijkheid om dat vers afgestudeerde talent een podium te bieden: de kiem voor TENT. Nu, bijna 13 jaar later, werkt Rosa nog steeds gepassioneerd aan het vrijmaken van geld, tijd en ruimte voor de ontwikkeling van hedendaags circus in Nederland. Dat doet ze middels haar functie bij TENT, als bestuurslid voor Circuspunt en als docent ondernemerschap bij Codarts Circusarts.
Meer Slagkracht?
Slagkracht is het ontwikkelprogramma waar je als zakelijk verantwoordelijke handvatten krijgt aangereikt om je te ontwikkelen en te professionaliseren binnen de zakelijke kant van de culturele en creatieve sector. Met Slagkracht bieden we een online en offline platform waar je maandelijks aan een programma kunt deelnemen over uiteenlopende onderwerpen, waarmee je een stevige basis legt in je vak.
-
Stuur een e-mail naar Karen de Meester karen@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Karen de Meester