Organisaties en ondernemingen die ervoor kiezen om digitale verdienmodellen te ontdekken en ontwikkelen kiezen ervoor om te innoveren. De uitkomst van innovatieprocessen laat zich lastig voorspellen. De neiging kan daarom zijn om een meer organische en ongestructureerde aanpak te volgen. De theorie over innovatieprocessen laat juist zien dat het volgen van een gestructureerde aanpak de kans op succesvolle uitkomsten vergroot. Er zijn verschillende aanpakken die kunnen worden gevolgd en gecombineerd. Inzet van die aanpakken kan helpen bij het structuren van het innovatieproces en daarmee bijdragen aan de kans op een succesvolle uitkomst.
1. Ontwerpen op basis van Design Thinking
Het ontwikkelen van duurzame digitale verdienmodellen begint bij de mensen die je daarmee wilt bereiken en hun behoefte. Pas als je heel goed begrijpt wie deze mensen zijn, hoe zij denken en wat hun voorkeuren zijn kun je daar als organisatie een waardevol aanbod voor ontwikkelen. Design thinking biedt houvast en concrete instrumenten om dit inzicht in de behoefte te ontwikkelen en op basis hiervan ideeën te genereren voor te ontwikkelen diensten of verdienmodellen.
2. Testen op basis van Lean startup
Pas als je een nieuw verdienmodel in de praktijk toepast ervaar je hoe gebruikers hierop reageren en wat de effecten zijn voor de eigen organisatie. De Lean startup methode biedt houvast bij het maken van prototypes, het testen van deze prototypes met echte gebruikers en het op basis van data bijstellen van het concept.
3. Ontwikkelen op basis van Agile
Het ontwikkelen van digitale diensten en producten kost tijd en is complex. Door de ontwikkeling op een Agile wijze aan te pakken, werk je snel toe naar bruikbare deelproducten en ervaar je snel of het werkt zoals bedacht. Producten en diensten zijn nooit af, maar vragen om continue doorontwikkeling.
Advies aan organisaties en individuen in de cultuursector:
|
Wat kun je morgen doen?
|
Ontdek ook de andere inzichten uit Digitaal DNA. Bekijk inzicht #1 en inzicht #2.
Deel je ervaringen Leren doe je niet alleen! Onderneemt jouw organisatie concrete initiatieven om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen met behulp van digitale technologie? Laat het ons weten via dit formulier. Op deze manier kunnen we initiatieven volgen, ondersteunen en delen. |
Digitaal DNA is een initiatief van DEN, New Nodes en Cultuur+Ondernemen
Hoe kunnen organisaties in de cultuursector door digitale innovatie nieuwe verdienmodellen ontdekken en ontwikkelen? Samen met DEN en New Nodes zochten wij dit verder uit. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode van januari t/m april 2020.