Je collectie digitaliseren en eraan verdienen, hoe doe je dat als kleine organisatie?

Het Nederlands Jazz Archief ging met dit vraagstuk aan de slag. Hoe kijken zij terug op hun deelname aan Digitaal DNA 2? Frank Jochemsen en Jan Brouwer vertellen je over de opbrengst, delen hun learnings en geven tips voor jouw eigen digitale project(en).

Je cookievoorkeuren staan het helaas niet toe om deze video weer te geven. Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

Over Digitaal DNA 2

Hoe digitaal volwassen is jouw organisatie? Is er voldoende kennis en ervaring aanwezig op het gebied van digitalisering? Hanteert jouw organisatie begrippen als ‘digitale innovatie’ en ‘digitaal verdienvermogen’? Of heb je het idee dat er nog een flinke digitaliseringsslag gemaakt moet worden, en hoe dan?

Deze vragen stonden centraal in Digitaal DNA 2, het samenwerkingstraject van Cultuur+Ondernemen, DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie en New Nodes. Digitaal DNA 2 is een vervolg op Digitaal DNA 1 in 2020. In dit vervolgtraject onderzochten vier deelnemende culturele organisaties verschillende mogelijkheden om met digitale innovatie samen nieuwe verdienmodellen te ontdekken en te ontwikkelen. De deelnemende organisaties waren Opera Zuid, Stichting Noorderkerkconcerten, theater Concordia Enschede en het Nederlands Jazz Archief. Zij onderzochten en formuleerden in digitale werksessies kansen om nieuw aanbod te maken, nieuwe doelgroepen te bereiken, impact te vergroten én om nieuwe inkomsten te verwerven.

Cultuur+Ondernemen, DEN en NewNodes willen deze inspirerende kennis en inzichten graag breder delen met andere makers en organisaties in de culturele en creatieve sector. Deze resultaten zijn zowel relevant en interessant voor organisaties die al van start zijn gegaan met digitale transformatie, als voor organisaties die nog aan het begin staan.