Skip naar content
Skip naar content

Verdieping Doelen stellen en concreet durven zijn

Als je acquisitie eenmaal kunt zien als een kans om samen te werken, is het ineens een stuk makkelijker om mensen aan te spreken. Maar hoe begin je? De eerste vraag die je voor jezelf helder moet krijgen, is: wat is je doel? Als je dat goed weet, zie je ineens overal mogelijkheden.

Stel je doelen en spreek ze uit

Als je serieus met acquisitie aan de slag wilt, moet je doelen stellen. Uitstelgedrag ligt op de loer, en doelen helpen je om gefocust te blijven. Door doelen te stellen weet je waar je op de lange termijn naartoe wilt. En daardoor ga je automatisch nadenken over hoe je daar kunt komen. Het gevolg is dat je alerter wordt op kansen in je omgeving. Ongeveer net zoals een zwangere vrouw ineens overal zwangere vrouwen ziet. Of de auto die je net hebt gekocht ineens overal opduikt.

Maak je doelen zo concreet mogelijk

Veel mensen weten wel ongeveer wat ze willen. Maar voor acquisitie is het belangrijk om je doelen zo concreet mogelijk te maken. Visualiseer waar je naartoe wilt en schrijf op hoe je daar wilt komen. Wees zo specifiek mogelijk. Hoeveel omzet wil je dit jaar halen? Hoeveel nieuwe klanten wil je binnenhalen? Op welke plekken wil je exposeren? Is er een award die je wilt winnen? Heldere doelen stellen maakt dat je een focus hebt. En dan zie je ineens overal mogelijkheden. Die je vervolgens ook nog eens makkelijker voor elkaar krijgt.

Een hulpmiddel om je doelen concreet te maken, is de luisteroefening van trainer Wendelien Koop uit de kennisgids Hoe benut ik mijn talent?.

Praat erover en durf te vragen

Eén ding is wel belangrijk om je doelen te bereiken: deel ze met de rest van de wereld. Als je aan iedereen vertelt dat je op zoek bent naar een huis, vind je er sneller een dan als je maar stilletjes afwacht. Mensen zijn sociale dieren. Bijna iedereen is bereid om je te helpen en met je mee te denken. Maar dan moeten ze wel weten waarmee. Spreek je doelen dus vooral uit en kijk wat er gebeurt.

Zoek iemand met wie je bijvoorbeeld eens per week contact hebt om de stand van zaken te bespreken. Zo creëer je een externe druk om de doelen die je voor jezelf gesteld hebt ook daadwerkelijk serieus te nemen en uit te voeren.

Vragen

Wil je je doelen op een rijtje zetten met een adviseur van Cultuur+Ondernemen, vraag dan een gratis oriëntatiegesprek aan.