Verdieping Digitaal DNA - Inzicht #3 Digitale verdienmodellen ontwikkelen vergt een gestructureerde aanpak
De uitkomst van innovatieprocessen is lastig te voorspellen, maar met een gestructureerde aanpak vergroot je de kans op een succes. Binnen het initiatief Digitaal DNA deden we drie inzichten op over het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen door digitale innovatie in de culturele sector. Het gezamenlijk onderzoek is uitgevoerd in de periode van januari t/m april 2020. Hierbij het derde inzicht:
Organisaties en ondernemingen die ervoor kiezen om digitale verdienmodellen te ontdekken en ontwikkelen kiezen ervoor om te innoveren. De uitkomst van innovatieprocessen laat zich lastig voorspellen. De neiging kan daarom zijn om een meer organische en ongestructureerde aanpak te volgen. De theorie over innovatieprocessen laat juist zien dat het volgen van een gestructureerde aanpak de kans op succesvolle uitkomsten vergroot. Er zijn verschillende aanpakken die kunnen worden gevolgd en gecombineerd. Inzet van die aanpakken kan helpen bij het structuren van het innovatieproces en daarmee bijdragen aan de kans op een succesvolle uitkomst.
1. Ontwerpen op basis van Design Thinking
Het ontwikkelen van duurzame digitale verdienmodellen begint bij de mensen die je daarmee wilt bereiken en hun behoefte. Pas als je heel goed begrijpt wie deze mensen zijn, hoe zij denken en wat hun voorkeuren zijn kun je daar als organisatie een waardevol aanbod voor ontwikkelen. Design thinking biedt houvast en concrete instrumenten om dit inzicht in de behoefte te ontwikkelen en op basis hiervan ideeën te genereren voor te ontwikkelen diensten of verdienmodellen.
2. Testen op basis van Lean startup
Pas als je een nieuw verdienmodel in de praktijk toepast ervaar je hoe gebruikers hierop reageren en wat de effecten zijn voor de eigen organisatie. De Lean startup methode biedt houvast bij het maken van prototypes, het testen van deze prototypes met echte gebruikers en het op basis van data bijstellen van het concept.
3. Ontwikkelen op basis van Agile
Het ontwikkelen van digitale diensten en producten kost tijd en is complex. Door de ontwikkeling op een Agile wijze aan te pakken, werk je snel toe naar bruikbare deelproducten en ervaar je snel of het werkt zoals bedacht. Producten en diensten zijn nooit af, maar vragen om continue doorontwikkeling.
Advies aan organisaties en individuen in de cultuursector
- Begin niet zonder plan en bepaal daarom vooraf de aanpak voor het ontwikkelen van een digitaal verdienmodel.
- Maak daarbij gebruik uit de inzichten uit bovenstaande methoden.
Wat kun je morgen doen
- Wanneer de inspiratie heeft geleid tot de wens om iets te gaan maken: vorm een (klein) projectteam met mensen binnen en buiten de organisatie.
- Begin met het begrijpen van de klantbehoefte gebruik makend van instrumenten uit Design Thinking.
Deel je ervaringen
Leren doe je niet alleen! Onderneemt jouw organisatie concrete initiatieven om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen met behulp van digitale technologie? Laat het ons weten via dit formulier. Op deze manier kunnen we initiatieven volgen, ondersteunen en delen.
Ontdek ook inzicht #1 en inzicht #2 uit Digitaal DNA.
Oriëntatiegesprek
Extra hulp nodig bij het vinden van een geschikt digitaal verdienmodel, of het vinden van een link tussen digitale strategieën en ondernemerschap? Vraag dan kosteloos een oriëntatiegesprek aan met Susanne Moed of een van onze adviseurs.
Hoe kunnen organisaties in de cultuursector door digitale innovatie nieuwe verdienmodellen ontdekken en ontwikkelen? Samen met DEN en New Nodes zochten wij dit verder uit. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode van januari t/m april 2020.
Digitaal DNA is een initiatief van DEN, New Nodes en Cultuur+Ondernemen
Mede mogelijk gemaakt door het Europees Sociaal Fonds
Lees er meer over-
Stuur een e-mail naar Susanne Moed susanne@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Susanne Moed