Skip naar content

Stap 3 Financiers overtuigen

Hoe wek je vertrouwen in jullie plan?

Je weet hoeveel geld je organisatie wanneer nodig heeft, en welke financiers je wilt benaderen. Nu komt het erop aan: hoe overtuig je ze? In deze stap ga je nadenken over hoe je jullie project aan de man kunt brengen.

Heeft je organisatie in het verleden al eens financiering geregeld voor een project met onzekere inkomsten? En eventueel geleend geld terugbetaald? Maak de financier dan duidelijk hoe dat was georganiseerd. Deze positieve trackrecords helpen om financiers te overtuigen dat het geld bij jullie in goede handen is.

Actie Schrijf een overtuigend plan

Om een financier te overtuigen van jullie plan, moet je kunnen uitleggen wie jullie precies zijn en waarom je durft te investeren in dit project. De ervaring leert dat het handig is om dit op te schrijven. Vaak moet je namelijk een schriftelijke aanvraag doen waarin je dit uitlegt. Deze vragen helpen je hierbij:

1. Wie zijn jullie?

Vertel kort maar pakkend wie je bent, wat de organisatie al heeft gedaan, wat jullie visie is en waarom dit project voor jullie een logische stap is. De financier moet vertrouwen krijgen in jullie competenties. Geef een overzicht van de activiteiten, de cijfers van de afgelopen periode en de verwachting voor de komende jaren. Bijvoorbeeld via het jaarverslag en de jaarrekeningen. Als er over je organisatie is geschreven in de pers, voeg dan de artikelen toe. Vermeld het ook als je experts inhuurt.

2. Waarom heeft je organisatie geld nodig?

Leg uit wat je precies wil gaan doen en waarom je hier al dan niet tijdelijke financiering voor nodig hebt. Vertel van welke financiers je toezeggingen verwacht, zoals een overheid, fonds, bank, financier van cultuurleningen of een leverancier. Vertel ook welke financiers je nog meer gaat benaderen, en of je organisatie een deel met eigen vermogen financiert. Laat het weten als er iemand voor jullie garant staat. Maak ten slotte duidelijk waarom het belangrijk is voor de organisatie om dit project te realiseren. Beschrijf wat het concreet gaat opleveren.

3. Voor wie is het geld?

Maak duidelijk wat de juridische situatie is van je organisatie. Zijn jullie bijvoorbeeld een stichting of bv? Vertel daarnaast hoe jullie bestuursmodel eruitziet, zoals wie de directie is en de verantwoordelijkheid heeft. En leg uit hoe de organisatiestructuur eruitziet: hoeveel mensen werken er, en wie heeft welke rol? Is er een speciaal projectteam samengesteld? Financiers willen weten waar hun geld naartoe gaat, en wie er aansprakelijk is. Kijk eens naar de Governance Code Cultuur voor meer informatie over goed bestuur en toezicht in de cultuursector.

4. Hoeveel geld heb je precies nodig?

Vertel hoeveel het project gaat kosten, en wanneer je deze kosten moet betalen. Zet vervolgens de drie inkomstenscenario’s naast elkaar. Maak duidelijk welk scenario jullie het meest waarschijnlijk vinden. Onderbouw dit met concrete verwachtingen. En laat zien hoeveel inkomsten je uiteindelijk denkt te ontvangen op basis van het gekozen scenario. Vertel hoeveel geld je op dit moment nog tekortkomt.

5. Kan je organisatie de financiering terugbetalen?

Als het om een lening gaat, maak dan duidelijk wanneer en hoe je organisatie het geld verwacht terug te betalen. Laat weten waarom je er zo zeker van bent dat dit gaat lukken. Leg uit wat je doet als de kosten hoger uitvallen of de inkomsten lager. Je wil de financier geruststellen dat je de risico’s zorgvuldig hebt afgewogen.

6. Maak een risicoanalyse

Het is voor de organisatie zelf belangrijk een uitgebreide risicoanalyse op te stellen inclusief eventuele beheersmaatregelen mochten die risico’s zich voordoen. Geef financiers hier inzicht in. Het laat zien dat jullie in control zijn. In de kennisgids 'Hoe ga ik om met risico's?' helpt je aan de slag te gaan met risicomanagement.

Nu komt het erop aan:

  1. Kies welke financiers je in welke volgorde gaat benaderen. Kijk goed naar de aanvraagtermijn die ze hanteren.
  2. Ga met hen in gesprek over de mogelijkheden en voorwaarden.
  3. Let er goed op dat je beoogde financiers écht over de brug kunnen komen op de momenten waarop je organisatie het geld nodig heeft.

Je kunt de gesprekken met financiers alleen of met een team vanuit de organisatie voeren: jullie zijn de beste ambassadeurs van het plan. Maar vergeet niet dat er ook ervaringsdeskundigen of adviseurs zijn die jullie hierin kunnen bijstaan.

Klaar voor de volgende stap?

Weet je hoe je financiers kunt overtuigen?

Ga dan door naar stap 4, waarin we laten zien waarom het belangrijk is een goede band op te bouwen met je financiers.

Heb je meer tijd nodig om uit te zoeken hoe je financiers overtuigt van jullie plan? Gebruik dan stap 3 als checklist. Kom je er zelf niet uit, neem dan contact op met Cultuur+Ondernemen. We helpen je graag vooruit.