Misha de Ridder fotografeert landschappen en natuurlijke fenomenen. Hij legt momenten vast van onrealistische en magische perceptie die je anders doen laten nadenken over de relatie met de dingen om ons heen. We volgen Misha in zijn reis naar het mogelijk maken van een nieuwe werkwijze door middel van fondsenwerving. De Ridder wil digitaal kunnen fotograferen en drukken. Deze werkmethode biedt hem een zeer hoge resolutie, wat van belang is om de essentie van zijn werk te laten spreken.
Tot op heden heeft Misha de Ridder gewerkt met een analoge productiewijze. De eerste stap naar digitaal fotograferen is de aankoop van een digitale camera. Er moet dus eerst geïnvesteerd worden in de aanschaf van bedrijfsmiddelen, pas daarna zal verkoop van gemaakt werk geld kunnen opleveren (eigen inkomsten). Tegen 0% rente (dat noem je een rentevrije lening) en een eenmalige betaling van administratiekosten leent Misha bij Fonds Kwadraat het bedrag dat hij nodig heeft voor het kopen van de digitale camera. Voordelen van lenen bij Fonds Kwadraat zijn de lage kosten, tot € 5000 wordt geen onderpand vereist en de mogelijkheid om voor het aanschaffen van productiemiddelen te lenen. Misha wist bovendien dat de camera die hij zou kopen weinig in waarde zou dalen, dus in het ergste geval kan hij altijd de camera verkopen om de lening af te lossen.
Maak aan een financier duidelijk dat het bedrijfsmiddel een restwaarde heeft. Dat kan met referentiegetallen van internet of nog beter, met een opgave van de leverancier.
Net zoals bij de meer reguliere fondsen moet ook bij Fonds Kwadraat voor het verkrijgen van de renteloze lening aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Voordat Misha zijn aanvraag deed, onderzocht hij aan welke voorwaarden hij moest voldoen. Een commissie beoordeelt de aanvragen namelijk op professionaliteit (CV), de kwaliteit van je werk en de kwaliteit van het project waarvoor de lening wordt aangevraagd (artistieke kwaliteit,
Als je moeite hebt met het verwoorden van de aansluiting van jouw project op de beleidscriteria en voorwaarden van het fonds waarbij je een aanvraag doet, vraag dan iemand in je omgeving om je daar bij te helpen, of je teksten na te lezen en van commentaar te voorzien. Er zijn zelfs fondsen waarbij je een conceptaanvraag kan voorleggen ter becommentariëring.
De lening werd door Fonds Kwadraat verstrekt en zodoende kocht Misha de lang gewenste digitale camera. Door het werken met een digitale camera veranderde ook het productieproces van zijn werk. De Ridder wilde zelfstandig op de hoogst mogelijke resolutie digitaal kunnen printen. De printer kon hij zelf bekostigen, maar er bleef onvoldoende geld over om met de printer goed te kunnen experimenteren. Het papier en de inkt zijn erg duur. Misha moest opnieuw op zoek naar geld.
Het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) biedt Amsterdamse kunstenaars de kans op een ontwikkelbudget om hun carrière een artistieke kwaliteitsimpuls te geven. De bijdrage van maximaal 15.000 euro moet binnen één jaar bijdragen aan het verbeteren van de positie van de kunstenaar in de markt. Door opnieuw goed onderzoek te doen naar de voorwaarden van het fonds en daarna een sterke onderbouwing voor zijn project te formuleren weet Misha het ontwikkelbudget binnen te slepen.
Misha heeft inmiddels het nieuwe productieproces tot in de puntjes onder de knie. Zo past hij deze ook toe op een recent project waarin hij voor het stadsarchief van Amsterdam de Oude Kerk fotografeert. De bedoeling is om van de geschoten beelden een boek te maken. Opnieuw gaan dan de kosten voor de baat uit. Tevens moeten er veel partijen bij elkaar worden gebracht om de productie te kunnen realiseren. Daarom doet Misha bij het Mondriaan Fonds een aanvraag voor de zgn. Bijdrage Publicaties. Met deze bijdrage kan tot 35% van de productiekosten worden gedekt. De toekenning van het Mondriaan Fonds wordt door bij de productie betrokken partijen gezien als een vorm van erkenning van de artistieke waarde en kwaliteit van Mischa’s project.
Misha leest de voorwaarden van het fonds vaak al maanden voor de daadwerkelijke aanvraag tot in de puntjes door. Dit zorgt ervoor dat hij op onverwachte momenten inzichten krijgt over hoe de voorwaarden van het fonds terugkomen in zijn projecten.
[Muziek]
Interviewster:
We zijn hier in het Stadsarchief Amsterdam. Op de tentoonstelling "Stad in Zicht" hangt namelijk werk van fotograaf Misha de Ridder en ik ga hem spreken over zijn nieuwste project en hoe hij de financiering daarvoor heeft rond gekregen.
Mischa de Ridder:
Ik ben Misha de Ridder. We zijn hier bij een tentoonstellingen waar mijn laatste project hangt: "High up Close By". Van het project ben ik ook een boek aan het maken. Het werk is gemaakt in de Oude Kerk in Amsterdam en het gaat over licht en kleur op de muren van de kerk.
Het begon eigenlijk gewoon met een lukraak bezoek aan de Oude Kerk. Ik zag iets in de kerk en ik heb daar een schetsje van gemaakt. Toen ben ik eens teruggegaan voordat ik ook maar andere partijen erbij ga betrekken of financiering ook maar te gaan regelen. Ik moet eerst zelf heel sterk staan, ik moet zelf eigenlijk eerst even heel helder hebben van: Ik heb een idee, kan dit, wil ik dit?
Interviewster:
Het lijkt echt bijna gewoon een abstract schilderij, maar je ziet dan dat hier zo net putjes en streepjes in zitten van alle mensen die er zijn langs gelopen.
Mischa de Ridder:
Ja, dat is het mooie van, dat het ook echt die realiteit is. Ik probeer die beelden zo te maken dat mensen er lang naar gaan kijken. Dat je niet in één keer ziet wat het is.
#1 Jij moet de kar trekken
De basis is goed werk. Op het moment dat je goed werk hebt, kun je daarin mensen meekrijgen. En je moet er ook zin in hebben. Jij moet die kar trekken, jij moet het allemaal gaan doen, zo'n heel boek maken en zo’n tentoonstelling. Niemand heeft daar feitelijk belang bij.
Interviewster:
Niemand wordt wakker en denkt: Ging Misha de Ridder nou maar eens de Oude Kerk fotograferen.
Mischa de Ridder:
Ging Misha maar een serie maken van de Oude Kerk. Nee, dat moet echt uit je zelf komen hè, je moet het ook gaan dragen.
#2 Het hoeft niet altijd geld te zijn
Via een collega kon ik een groot formaat inkjetprinters kopen. En ik heb eigenlijk zijn tweedehands printer afgelost door ja, uren eigenlijk voor hem te werken. Ik heb eigenlijk in natura dat betaald. Dat hoeft geen geld te zijn.
[Muziek]
#3 Zet steun om in nieuwe steun
Omdat ik natuurlijk al steun had van het Stadsarchief en ik had ook een sleutel gekregen van de Oude Kerk. Dus ik had eigenlijk van twee instituten al steun. En dan ja, dat kan je dan ook weer inzetten van kijk jongens, ik heb al steun en ik heb om die nieuwe stap te maken in mijn werk, gewoon financiering nodig.
#4 Wees niet bang om te lenen
Ik kies ervoor vooraf geld te lenen en dan naderhand dat op een slimme manier terug te verdienen. Dus met edities, speciale edities. Het gaat om die prints. Het gaat om het zien van het werk en dat je verliefd wordt. Voor andere projecten werkt dat wellicht anders en ik vindt dit een renteloze lening. Ik heb intussen al, ik doe het al heel lang ging via het fonds Kwadraat, en ik vind het zelf een hele prettig manier van werken. Dus op een gegeven moment krijg je er ook vertrouwen in.
#5 Houd je vaste lasten laag
De ultieme tip die ik zou willen geven aan culturele ondernemers, aan kunstenaars is: zorg dat je vaste lasten zo laag mogelijk zijn. Soms moet je inderdaad gewoon echt een beetje schrapen en honger lijden en soms is je financiële positie heel precair. En dat moet je er voor over hebben.
#6 Bouw je project op als een huis
En vergeet niet dat het allemaal bouwstenen zijn, dus dat je stapsgewijs te werk moet gaan. Als je geld wil hebben van bijvoorbeeld het Mondriaan Fonds, heb je een uitgever nodig. En ook om een uitgever te krijgen, moet je eigenlijk al een idee hebben voor je ontwerp, voor je werk. Alles haakt als het ware in elkaar. Daar is tijd en geduld voor nodig en vooral doorzettingsvermogen. Ik zou zeggen geef niet te snel op.
[Muziek]
Interviewster:
Nou, Misha had duidelijk een hoop ervaring op het gebied van ondernemen en financieren. En wil je nou zelf weten hoe je geld bij elkaar krijgt om je idee tot uitvoering te brengen, of wat financieringsmogelijkheden zijn? Ga dan naar www.culturelefinancieringswijzer.nl
[Muziek]
Voor zijn nieuwste publicatie, High Up Close By, heeft Misha weer een mooie financieringsmix ingezet. Hij initieerde zelf een project over lichtval in de Oude Kerk. Daarvoor kreeg hij een opdracht fotografie van het Stadsarchief.
Voor het ontwikkelen van een specifieke printtechniek ontving hij steun van het Amsterdams Fonds voor de Kunst in de vorm van een Ontwikkelbudget.
Na het afronden van de fotografie, richtte hij zich op het ontwikkelen van een boek. Daarvoor maakte hij gebruik van een Bijdrage Publicaties van het Mondriaan Fonds.
Dat vulde hij aan met een lening bij Fonds Kwadraat en voorverkoop van een speciale editie bij Foam Editions.
Een bijdrage van uitgeverij Roma maakte de financiering rond. In een video-interview vertelt hij over zijn financieringsroute en geeft hij financieringstips, zoals: ‘Het hoeft niet altijd geld te zijn’.