Verdieping Netwerken: zo pak je dat aan
Netwerken is dé manier om nieuwe mensen te leren kennen, goed op de hoogte te blijven en in aanraking te komen met potentiële klanten. Je bent nog niet direct aan het verkopen. Maar je creëert wel kansen door de gesprekken die je aangaat. Wat zijn de do’s en dont's?
Netwerken doe je niet alleen voor jezelf
Netwerken is het leggen en onderhouden van contacten met mensen die je verder kunnen helpen in je werk. Dat is niet alleen nuttig voor jou, maar ook voor de ander. Je kunt netwerken zien als een manier om plezierig met mensen om te gaan en met ze mee te denken. En als jij zelf open bent over wat je wilt en wat je bezighoudt, denken anderen ook met jou mee. Zo help je elkaar dus verder.
Zoek plekken waar relevante mensen komen
Netwerken kan overal. Maar het gaat natuurlijk het best op plekken waar veel mensen komen die voor jou relevant zijn. Bedenk dus eerst waar je jouw werk graag zou willen zien. Wil je exposeren in exclusieve galeries, of liever in bibliotheken of op festivals? Wie zijn de mensen die daarover beslissen en op welke plekken zou je hen kunnen ontmoeten? Daar moet je jouw verhaal vertellen.
Breng je verhaal met energie
Om je verhaal op een overtuigende manier te vertellen, is naast de inhoud ook de vorm belangrijk. Denk aan je lichaamstaal en je stemgebruik. Kijk je iemand recht in de ogen? Sta je stil of praat je met gebaren? Laat je pauzes vallen of ga je als een sneltrein door je verhaal? Het doet ertoe, want klanten kopen niet alleen je werk, maar ook je energie. Kijk maar eens naar de bestverkopende kunstenaars. Zij maken niet altijd het beste werk, maar vertellen vaak wel het beste verhaal. Je maakt echt contact als je vertelt wat jou fascineert, of waarom je doet wat je het liefste doet. Houd je verhaal kort, zorg dat het veel energie geeft en wees concreet, met voorbeelden.
Benoem je successen
Tot slot: wees niet bang om successen te benoemen. Je mag vertellen over je wapenfeiten. Benoem vooral dat je in het buitenland exposeert, welke bekende klanten je hebt of dat je werk op een prominente plek hangt. Mensen zijn nu eenmaal dol op succesverhalen. Je verhaal zal er langer door blijven hangen.
Tips
- Denk ook na over een goede afronding van je verhaal. Hoe je een minder zinvol gesprek zorgvuldig afbreekt. Voor je het weet, sta je de hele avond met die vage kennis te praten en dat is zonde. Een goede afsluiting is bijvoorbeeld om te benoemen waar je een volgende keer over door wilt praten. Of om eerlijk te zijn, en te benoemen dat je jezelf tot doel hebt gesteld om meerdere mensen te willen spreken op deze bijeenkomst.
- Wees niet bang om de wie-vraag te stellen. Wie heeft beslissingsbevoegdheid? Wie beheert het budget? Wie zou me hiermee verder kunnen helpen? Zo kom je vanzelf uit bij de persoon die je nodig hebt.
- Regelmatig worden bijeenkomsten georganiseerd waar je jouw idee of werk zou kunnen pitchen. Creative Mornings heeft bijvoorbeeld gratis maandelijkse ontbijtsessies voor creatieve gemeenschappen in verschillende steden. Ook openingen van exposities zijn goede plekken om je netwerk uit te breiden.
En, heel belangrijk: gun jezelf de tijd om te oefenen. Het gaat niet in een keer perfect. Creëer juist momenten om netwerken uit te proberen, het contact hoeft niet altijd soepel te verlopen. Je mag experimenteren. Verlegenheid geeft niks, sociale onhandigheid ook niet, blijf proberen. Ondernemen is vallen en weer opstaan
Vragen
Wil je met behulp van één van onze adviseurs aan de slag met netwerken? Vraag dan een gratis oriëntatiegesprek aan.
-
Bel Krista Heijster
020 530 59 66 -
Stuur een e-mail naar Krista Heijster krista@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Krista Heijster