Cultuur+Ondernemen

Stichting Cultuur+Ondernemen is hét kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Lees meer of plan direct een oriëntatiegesprek.

Financieel Ecosysteem Cultuur

Private investeerders moeten er lol in hebben

Wie voor zijn/haar culturele organisatie op zoek is naar financiering, denkt wellicht als eerste aan subsidies, crowdfunding of leningen. Cultuur+Ondernemen legt in een serie artikelen de aandacht op een andere optie: private investeerders oftewel business angels. In dit artikel oprichter Frederick Gentis en een investeerder van Gallerease aan het woord.

‘Je kunt ons zien als een soort Funda. De aangesloten kunsthandels en galeries betalen ons een vast abonnementsgeld. In ruil daarvoor plaatsen ze hun aanbod op de site. Het goedkoopste abonnement is 500 euro, de duurste 2500 euro per jaar. Dat bedrag is groot genoeg om een team van 12 man draaiende te houden, zowel stagiaires als vaste krachten.’ 

Dat is de kern van Gallerease, een uiterst succesvol initiatief van Frederick Gentis dat nog geen jaar actief is. Eind 2015 kwam hij op het idee om een platform op te zetten dat bemiddelt tussen de kunstwereld en particuliere verzamelaars, samen met Cuno van der Feltz, kunsthistoricus van huis uit. Op 14 juni 2016 ging de website de lucht in, en sinds die tijd is Gallerease booming.

‘Ik had berekend welk bedrag we nodig hadden om het eerste jaar goed door te komen. Ik hoef er zelf niet van te leven, want ik heb een vaste baan als obligatiehandelaar. Van huis uit ben ik bedrijfseconoom, voor de kunsthistorische kennis doe ik een beroep op Cuno, die beëdigd taxateur is.’ Omdat Gentis met twee benen in de financiële wereld staat was het niet zo ingewikkeld om een investeerder over de streep te trekken. Binnen de kortste keren had hij een geldschieter - die aandelen neemt in het platform - die bereid was 50 duizend euro in Gallerease te steken. Dat was voldoende om de website te bouwen. ‘Toen er zich daarna nog een investeerder meldde die 70 duizend euro in onze onderneming wilde steken, konden we echt gaan draaien en mensen aannemen.’

Match met investeerders

Gallerease heeft nu zeven aandeelhouders inclusief de oprichters, waarbij zich recentelijk een grote voegde, met 100 duizend euro aan aandelen. Deze laatste investeerder is een internationaal bekende kunstverzamelaar. De eerste investeerder had juist geen verstand van kunst. Deze investeerder, die anoniem wil blijven, geeft als argument om mee te doen ‘dat het product tastbaar is of dat er een duidelijke waarde wordt toegevoegd ’. Omdat er familiegeld was vrijgekomen besloot hij zelfstandig te gaan adviseren op het gebied van marketing en sales-strategie. De branche - in dit geval de kunstwereld - geeft voor hem niet speciaal de doorslag, het initiatief moet toekomstbestendig zijn en zich goed lenen voor marketinginspanningen. ‘Ik zou niet investeren in initiatieven die schadelijk zijn voor milieu of maatschappij.’

Omdat Gallerease al direct zo veelbelovend draaide, was een pitch bij Investormatch in feite niet meer nodig. Desondanks deed Gentis mee, beseffend dat hij een uitzondering was. ‘Ik heb negen jaar gewerkt in een supercompetitieve omgeving met sales. Ik had, merkte ik, by far de slechtste powerpointpresentatie, maar dat maakte kennelijk niet uit. Het wil niet zeggen dat het voor anderen ook zo makkelijk gaat. We hadden gewoon mazzel dat er al een investeerder klaar stond.’ Via Investormatch kwam deze anonieme investeerder terecht bij Gallerease. Investeren doet hij overigens ook via platforms als Leapfunder, Money Meets Ideas, Startup boothcamp en Utrecht Inc. Er was een klik met Gallerease, zegt de investeerder en hij voelde zich aangesproken door het realistische plan van aanpak. Het deugdelijke businessplan van Gentis trok hem over de streep, waarbij de investeerder kon terugvallen op zijn eigen commerciële ervaring. ‘Iedere investering zou zich binnen 5 tot 7 jaar 5 tot 10 keer moeten kunnen terugverdienen.’ Gallerease zou daaraan kunnen voldoen, schatte hij in. Omdat hij ervaring had met startups, durfde hij de stap aan. En meer dan dat. ‘We hebben afgesproken dat ik een aantal uren per week advies zou geven tegen een bepaald bedrag of korting op de aandelen.’ Zo sneed het mes aan twee kanten.

Het eerste schaap over de dam

De kunstindustrie is nou niet bepaald de meest zakelijk of commercieel opgetuigde sector in de economie, constateert Gentis. De kunsthandels en galeries waren nogal afwachtend. Pas als een grote en gerenommeerde handel wil meedoen, gaan anderen ook overstag. Het is typisch het verhaal van het eerste schaap dat over de dam loopt. Voor individuele kunstenaars ligt de lat nog hoger, zegt Gentis. Die moeten kunnen aantonen dat ze ergens geëxposeerd hebben of een galerie achter zich hebben staan.

Gallerease heeft het geluk dat het samenwerkingsverbanden kon aangaan met PAN, de jaarlijkse beurs voor de ‘betere’ kunsthandel in Amsterdam. Op Art Breda presenteren ze zich ook, de KunstRai en Unseen volgen. Natuurlijk zijn er risico's, erkent Gentis, omdat je de deelnemers moet overtuigen dat dit model werkt. Je hebt een keerpunt nodig: zodra de eerste deelnemer ‘ja’ zegt volgen er meer. Inmiddels weet Gallerease zich verzekerd van 90 handelaren - niet alleen in Nederland maar ook in België, Duitsland en zelfs Beiroet en Johannesburg - met 5300 kunstwerken van meer dan 1800 kunstenaars.

De range van Gallerease is kunst, antiek, juwelen en rare books, het aanbod dat je ook kunt aantreffen op de PAN of de TEFAF. Vooraanstaande kunsthandels hebben zich aangemeld, zoals E.J. Wisselingh, Delaive en Pappot in Amsterdam. De lijst kunstenaars is indrukwekkend. Design zou zeker in aanmerking kunnen komen, maar andere kunstdisciplines, zoals theater, minder snel, denkt Gentis. ‘Je moet een product kunnen aanbieden. Misschien dat een ander platform daarvoor geschikt is, alleen het onze niet. Ik zit te denken aan kamermuziek waarvoor je investeerders kunt interesseren. Het probleem is dat Nederland domweg te klein is. Voor investeerders is de markt hier vaak niet interessant. Wat verder meespeelt is dat de kunstwereld nu nog voornamelijk hangt aan sponsors en subsidiëring. Dat werkt goed, maar verpest ook iets. Veel kunstinstellingen worden daardoor luier en denken niet commercieel.’ Diezelfde kunsthandels zouden in de ogen van Gentis ook wat meer ‘out of the box’ moeten denken. Hij loopt veel galeries af en stuit vaak op hautain gedrag en de neiging naar exclusiviteit. Kunst zou wat hem betreft wat meer onorthodox moeten handelen. ‘Op de site kunnen belangstellenden filteren op kleur, formaat, stijl, genre. Daar wordt nog wel eens meesmuilend over gedaan. Maar het is nu eenmaal zo dat een consument die een kunstwerk mooi vindt, wil weten of het in zijn huis past, en ja inderdaad, boven de bank. Het hele verhaal eromheen hoeft hij in eerste instantie niet te horen.’ En ja, bij Gallerease bestaat geen taboe op een bepaald soort kunst. Gentis: ‘Ik houd van het eclectische, een Louis Seize-stoeltje met daarboven hedendaagse fotografie.’

Tips voor een succesvolle match tussen een culturele onderneming met een private investeerder

Hoe lang blijft de band tussen een investeerder en Gallerease bestaan? Hij zal immers ook een keer rendement van zijn aandeel verwachten? Gentis gelooft in een goed onderhouden relatie waardoor aandeelhouders met je meegaan als er een nieuw initiatief wordt aangeboden. ‘Of dat ze meegaan in een volgende fase van Gallerease. Je moet transparant zijn, en de ideeën die in je hoofd zitten delen met private partijen. Daar is de investeerder ook happy mee, want die gaat af op de visie die wij als ondernemer hebben.’ Cruciaal is het businessplan dat Gentis in de avonduren heeft opgesteld en het concept dat op tafel ligt. Dat is de basis voor een solide verstandhouding. ‘ “I count my blessings”. Dit kon ik alleen opzetten omdat ik al contacten in de financiële wereld had.’  Als je die contacten niet hebt, wordt het bepaald lastiger - en kan de bemiddeling van platforms of matchmakers noodzakelijk zijn.

Zijn eerste investeerder heeft voldoening, ja zelfs lol, in het feit dat hij besloot tot participatie, terwijl hij beseft dat van de 10 startups slechts 2 slagen. Hij denkt dat de kunstsector meer zou kunnen profiteren van particuliere investeerders omdat ze altijd op zoek zijn naar creatieve, originele en onderscheidende ideeën ‘die tastbaar zijn en likeable voor het publiek.’ Zijn conclusie is duidelijk: ‘Begin met een goed business plan met een financiële prognose en houd dit plan aan zoveel mogelijke mensen (ondernemers en investeerders) aan voor feedback. Het business plan wordt sterker als je voorbeelden, eerdere ervaringen, onderzoeken of al een pilot heb gedaan waarin je kunt aantonen dat er behoefte is aan je product/dienst waar mensen voor willen betalen.’

Nog geen jaar in de lucht en de toekomst voor Gallerease ziet er rooskleurig uit. Hoe ziet Gentis zijn onderneming over tien jaar? ‘Dat we een go-to-source-platform zijn waar je van alles te weten komt over een kunstenaar en een kunststroming. Dat we een vergaarbak van kennis en informatie zijn, waar kopers en verzamelaars iets van hun gading kunnen vinden.’ Het heeft de soms wat ingedutte kunstwereld in ieder geval wakker geschud.

---

Artikelen uit de reeks Private Investeerders

Cultuur+Ondernemen draagt bij aan een gezond Financieel Ecosysteem Cultuur. In de aankomende periode besteden we meer aandacht aan verschillende personen uit dit ecosysteem. In het ecosyteem staat de verbinding tussen kennisdeling, netwerken en financieringsmogelijkheden centraal.

Heb je hulp nodig bij het investeringsklaar maken van jouw plannen en in jouw zoektocht naar een passende investeerder, meld je dan bij Cultuur+Ondernemen voor advies.

Deel deze pagina

Wat Cultuur+Ondernemen kan doen voor kunstenaars, culturele organisaties en bedrijven

Bekijk ons productoverzicht