Skip naar content
Skip naar content

Verdieping Online toolkit leidt tot hybride ondernemen

Het Nieuwe Instituut tijdens de coronacrisis het nieuwe (interne en externe) online platform ‘Enter’. Cultuurmarketing sprak met Pepijn Lemmens, manager online bij Het Nieuwe Instituut, over de opzet en ontwikkeling van het platform.

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam fungeert sinds 2013 als museum en agentschap voor architectuur, design en digitale cultuur. Daarnaast zijn ze ook in het bezit van de rijkscollectie voor Nederlandse architectuur en stedenbouw. Net als alle andere musea, moest ook Het Nieuwe Instituut als gevolg van de lockdown de deuren op 12 maart 2020 sluiten en zoeken naar manieren om de programmering toch door te laten gaan. Het instituut koos voor een online aanbod en ontwikkelde daarvoor een nieuw platform: Enter.

Verschillende commerciële bedrijven als Zoom, Microsoft en Google bieden tools aan om online projecten te ondersteunen, maar deze hebben behoorlijke implicaties op het gebied van privacy, veiligheid en toe-eigening. Aangezien Het Nieuwe Instituut hét instituut is voor digitale cultuur zijn wij daar kritisch over. Dan moet je niet je hele programma daar naartoe verhuizen.

Vanuit die gedachte ontwikkelde Lemmens samen met een team van experts een toolkit voor een nieuw platform die beter aan de standaarden van de organisatie voldoen. Bij Enter is privacy en veiligheid van de gebruikers gegarandeerd, omdat het platform geen gebruikersinformatie opslaat die verder gaat dan benodigd voor de basisfuncties.

Lees het volledige artikel.