“Wat voor type directeur zoeken we?’, dat was de vraag na de vorige editie van het festival,” vertelt Ruurd Bierman. Sinds september 2017 is hij bestuursvoorzitter van het Nederlands Film Festival (NFF). Het is een prachtig festival met een omvangrijke taak voor de toekomst, zegt Bierman: “Naast de tien dagen festival en de uitreiking van de bekende Gouden Kalveren kan het Nederlands Film Festival gedurende het hele jaar een belangrijke rol spelen in de veranderingen die de filmindustrie op dit moment doormaakt. Daar ben ik van overtuigd.”
Cultuur+Ondernemen werd benaderd om een rol te spelen in het werving- & selectieproces. Voor het zo ver was, moest de organisatie eens goed naar zichzelf kijken. Bierman: “Waar wil je heen als organisatie? En hoe wil je dat precies doen?” Samen met de NFF-medewerkers werd er over die vragen gebrainstormd. Cultuur+Ondernemen adviseur Elisabeth Dielesen voerde een quickscan uit. Bierman: “Zij is met een twintigtal mensen gaan praten - binnen en buiten de organisatie - over de ontwikkeling van het NFF en over de toekomst.” Uit al die gesprekken ontstond een beeld over het profiel van de nieuwe directeur, maar ook van de organisatie als geheel.
Met de Governance Code Cultuur in de hand keek Dielesen samen met de mensen van het Nederlands Film Festival zorgvuldig naar de bestaande bestuursstructuur. Dielesen reageert: “De Code is een heel goed instrument om naar je organisatie te kijken. Eén van de negen principes is ‘Kies uw besturingsmodel bewust’. Daar is het bestuur van het NFF mee aan het werk gegaan.”
“Om door te kunnen groeien als festival moet er een professionaliseringsslag worden gemaakt,” gaat Bierman verder. Om die stap te maken werd - op advies van Cultuur+Ondernemen - besloten om over te stappen van het bestuur-model naar het raad van toezicht-model. De nieuwe directeur-bestuurder krijgt in dit model een veel grotere verantwoordelijkheid. Bierman: “Het huidige bestuur bestaat uit professionals die naast hun werk voor het NFF ook nog hele zware functies hebben. We zouden allemaal meer tijd aan het Nederlands Film Festival willen besteden, alleen: in veel gevallen is dat niet haalbaar.” De optie die Dielesen voorstelde is daarom een hele logische stap, vervolgt de bestuursvoorzitter.
Wat wordt er gevraagd van de nieuwe algemeen directeur? Bierman: “We zoeken iemand die zijn visie goed kan uitdragen, en die daar ook de financiering voor weet te vinden.” De ontwikkelingen in de media-industrie gaan razendsnel. Het is dan ook best lastig om als kleine Nederlandse speler het hoofd te bieden aan de toenemende internationale competitie. Bierman verduidelijkt: “Een serie als ‘The Crown 2’ heeft een budget van zo’n tweehonderd miljoen euro. Terwijl een Nederlandse serie het met vier, misschien vijf miljoen euro moet doen.” Toch is het zeker mogelijk om goede series te maken in zo’n context, zegt Bierman. “We moeten alleen wel stappen blijven maken.”
Het NFF kan een platform zijn in die discussie, denkt hij. Dan moet er alleen wel een directeur komen met een breed profiel: iemand die net zo thuis is in de wereld van de film, als in de game-industrie begrijpt. Iemand die de digitale ontwikkelingen begrijpt, en de wereld van het internationale top-drama dat nu wordt uitgezonden via Netflix, HBO en Apple.
De transitie is een proces van de lange adem, zegt Bierman. Eind dit jaar wordt de overgang gemaakt naar het raad van toezicht-model. “Het is een arbeidsintensief proces. Aan de hand van de Code moeten we de statuten actualiseren, zoiets gaat niet van de een op de andere dag.” Dat het gaat gebeuren is zeker, aldus Bierman. Het gaat om bewustwording, en dat zie je terug in de hele sector, zegt ook Elisabeth Dielesen: “Je ziet dat steeds meer organisaties met de Code bezig zijn. Ze treden naar buiten, ze zijn transparant en zoeken ondersteuning.”