Skip naar content
Skip naar content

Interview Jip Heijmerink genereert met vlogs inkomsten voor zichzelf én musea

Jip Heijmerink, cultuurvlogger en oprichter van My Daily Shot of Culture, bedacht een plan. Als we niet naar musea kunnen, dan breng ik de musea bij de mensen thuis. Een week nadat het bericht kwam dat musea dicht moesten, lanceerde ze Thuismuseum. Ze vertelt over haar idee en werk in coronacrisistijd.

Twee dagen paniek

Sinds zo’n vier jaar runt Jip cultuurplatform My Daily Shot of Culture, en heeft ze drie mensen in dienst. Al vloggend brengen zij en haar team de Nederlandse cultuursector in de volle breedte beeld: van feministische terror in het theater via het debuut van een drumrobot op Lowlands naar een uitstapje door de Rotterdamse gabberscene met hardcore legende George Ruseler. Op die manier helpen Jip en haar team culturele instellingen, tegen betaling, met toffe content bij het bereiken van een jong publiek.

Maar dan. Zit je in Mexico, op een persreis van het Drents Museum, en hoor je ineens dat alle culturele instellingen dicht moeten vanwege je-weet-wel. En dus dat al je opdrachten - boem - wegvallen. Jip: “Dat sloeg in als een bom. Zodra ik weer terug was in Nederland, heb ik mijn mensen gebeld. Jongens, het houdt even op. Ik vroeg werktijdverkorting aan en dat was dat. Twee dagen lang stond ik echt in de paniekstand. Dan ben je ineens heel kwetsbaar.”

Overzicht = ruimte = nieuwe plannen

Die paniekstand duurde maar kort. Krap een weekend later, op 22 maart, lanceerde ze Thuismuseum. Hoe lukte het haar zo snel weer op te krabbelen? “Er moest eerst overzicht komen. Tot wanneer kan ik mijn hoofd nog boven water houden? Met wat passen en meten kon ik het nog wel tot eind mei uitzingen, zag ik. Dat gaf rust. Daardoor kwam er ook weer ruimte voor creativiteit.”

Jips vader gaf een voorzet. ‘Kun je niet een thuismuseum beginnen ofzo?’, zei hij. Toen rolde het balletje snel voort. De url werd gereserveerd, de website werd gebouwd. “Bij My Daily Shot of Culture heb ik dat zelf gedaan. Toen dacht ik vaak: waarom huur ik hier niet gewoon een webbouwer voor? Nu kwam die kennis goed van pas.” Ook van het netwerk in de museumwereld, dat Jip in de afgelopen jaren om zich heen verzamelde, profiteerde ze flink.

Ze nam contact op met de Hermitage, een museum waar ze in het verleden zelf werkte, en legde haar plan voor. Dat was: een vlog in het museum, een virtuele rondleiding als het ware, waardoor het museum ook in deze tijd zichtbaar blijft. Als ze willen, doneren kijkers vervolgens een bedrag aan het museum - in plaats van hun entreeticket. “Een constructie die mij als ondernemer financieel lucht geeft, want ik vraag er een vergoeding voor, en waarmee ik tegelijkertijd een deel van de cultuursector kan supporten. Dat was het idee. Musea waren meteen enthousiast. En ook de pers dook erop. Zat ik ineens in Op1, en de volgende dag stonden we in de Volkskrant en in Metro.”

Jip Heijmerink vloggend in de Hermitage
Jip vloggend bij de tentoonstelling 'Juwelen' van de Hermitage.

Drukker dan ooit

Inmiddels worden Jip en haar collega’s platgemaild en -gebeld door musea met interesse. “Ik heb nu meer werk dan ooit. Die werktijdverkorting heb ik dus meteen weer teruggedraaid. Daarnaast werken we samen met andere vloggers, zoals met de meiden van Goeie Ouwe Koeien. Dat kwam super mooi bij elkaar. Wij hadden te veel werk, en zij wilden graag helpen.”

Het succes van Thuismuseum zit ‘m niet alleen aan de kant van de musea met interesse. De website werd in één week tijd door 14.000 bezoekers bekeken. “Omdat musea verschillende donatietools gebruiken, weet ik niet precies hoeveel geld het hen oplevert. Wat ik wel weet is dat het ze helpt online zichtbaar te blijven. Dat is al winst voor veel organisaties. En door die persaandacht bereiken ze ook nog eens een groot publiek.”

Voor de diensten van Thuismuseum vraagt Jip dus een vergoeding aan de musea die meedoen. Dat is niet de hoofdprijs, legt ze uit, want ze wil dat het platform ook bereikbaar is voor kleinere musea. Toch lopen de verdiensten, nu zij en haar collega’s twee of drie vlogs per dag schieten, aardig op. “Vergis je niet: het kost ons per vlog veel tijd. Qua kosten en inzet is het dus misschien nog niet helemaal in balans. Maar ik ben heel trots om iets te kunnen doen. Voor een klein deel van de cultuursector maken we wél een verschil.”

Ook het bereiken van een nieuwe doelgroep (bijna de helft van de bezoekers van Thuismuseum is 65+, My Daily Shot of Culture bereikt normaal gesproken vooral 20- tot 40 jarigen) en haar succesvolle, nieuwe YouTubekanaal ziet Jip als winst. “Dat biedt perspectief voor de toekomst, als alles straks weer normaal is”, vertelt ze, glimlachend. “En voor mijn netwerk in de museale sector is het een mooie boost. Ik heb nu zo’n beetje alle museumdirecteuren in mijn telefoon staan.”

Hoe gaan jullie verder nu musea weer mondjesmaat open zijn?

"We zijn in maart begonnen met het idee om kunst bij de mensen thuis te brengen toen de musea dicht waren. Nu de musea weer open zijn, laten we enerzijds zien wat voor moois er te zien is, anderzijds zijn we er nog steeds voor de groep mensen die lastig naar het museum toe kunnen. We hebben inmiddels 73 rondleidingen gemaakt, en gaan zeker nog door tot de 80, want die zijn al bevestigd. Veel mensen vroegen zich af of we gingen stoppen toen de musea weer open gingen. Nou, niet dus, haha."

Een lege zaal in de tentoonstelling 'Juwelen' van de Hermitage,

Tip van Jip:

“Zorg allereerst voor rust. Zorg dat je weet waar je aan toe bent. Hoe lang kun je nog vooruit? Welke kosten kun je drukken? Kun je afspraken maken met opdrachtgevers? Als je dat allemaal in beeld hebt, kun je verder. Als je overzicht hebt, geeft dat ruimte in je hoofd. En dan, als je een plan hebt, wees niet bang om met anderen te sparren. Leg je idee voor en check wat de ander ervan vindt. Ik deed dat ook, bij de Hermitage. En dat hielp enorm. En tot slot: kijk niet te veel naar wat anderen doen, maar focus op je eigen kracht.”

Dit stappenplan helpt je overzicht in je financiën te krijgen

Cijfers Thuismuseum (augustus 2020): inmiddels zijn er 73 rondleidingen gemaakt. Die zijn bekeken door 60.000 unieke personen op de site. Het Youtubekanaal heeft bijna 1600 volgers, 50 procent van hen is 65+. De BankGiro Loterij heeft 20 rondleidingen afgenomen om cadeau te doen aan partnermusea en Thuismuseum te sponsoren.