Skip naar content

Stap 3 Financiers overtuigen

Hoe wek je vertrouwen in jullie investering?

Je weet hoeveel geld er nodig is voor de verbouwing of koop, en welke financiers je wilt benaderen. Nu komt het erop aan: hoe overtuig je ze? In deze stap ga je nadenken over een heldere presentatie van jullie plan.

Heeft je organisatie in het verleden al eens succesvol financiering geregeld? En geleend geld terugbetaald? Maak de financier dan duidelijk hoe dat was georganiseerd. Deze positieve trackrecords helpen om financiers te overtuigen dat het geld bij jullie in goede handen is.

Actie Schrijf een overtuigend plan

Om een financier te overtuigen van jullie plan, moet je kunnen uitleggen wie jullie precies zijn en waarom je deze verbouwing of koop wil doen. De ervaring leert dat het handig is om dit ook op te schrijven. Vaak moet je namelijk een schriftelijke aanvraag indienen waarin je dit uitlegt. Deze vragen helpen je hierbij:

1. Wie zijn jullie?

Vertel kort maar pakkend wie je bent, wat de organisatie al heeft gedaan en wat jullie visie is. Geef een overzicht van de activiteiten, de cijfers van de afgelopen periode en de verwachting voor de komende jaren. Bijvoorbeeld via het jaarverslag en de jaarrekeningen. Als er over je organisatie is geschreven in de pers, voeg dan de artikelen toe. De financier moet vertrouwen krijgen in jullie competenties. Vermeld het ook als je experts wil gaan inhuren om de verbouwing of koop te ondersteunen.

2. Waarom heeft je organisatie geld nodig?

Leg uit wat jullie willen verbouwen of kopen, en waarom deze investering belangrijk is voor de organisatie. Beschrijf wat het concreet gaat opleveren. Gaat de nieuwe ruimte jullie bijvoorbeeld helpen om te groeien, of om meer inkomsten te genereren? Moet de verandering van interieur meer bezoekers aantrekken? Vermeld eventueel ook de voorwaarden van de huidige eigenaar van het pand. En voeg bijvoorbeeld een verkoopbrochure toe, of een offerte van de verbouwing.

3. Wat zijn de kenmerken van de ruimte?

Maak overzichtelijk wat de kenmerken zijn van de verbouwing of koop:

  • Wat zijn de karakteristieken? Zoals het aantal vierkante meters, hoogte, aantal kamers en de faciliteiten.
  • Gaat het om eigen grond, erfpacht, een grondgebonden ruimte of een vereniging van eigenaren?
  • Hoe is de onderhoudsstaat? Zijn er problemen, zoals asbest of slechte fundering?
  • Kan je organisatie het in de toekomst gaan verhuren?

Geef een plattegrond van de ruimte en voeg eventuele animaties toe als bijlage. En, als dat er is, een taxatierapport waarin de waarde staat vermeld.

4. Voor wie is het geld?

Maak duidelijk aan de financier wat de juridische situatie is van je organisatie. Zijn jullie bijvoorbeeld een stichting of bv? Vertel daarnaast hoe jullie bestuursmodel eruitziet, bijvoorbeeld wie de directie is en de verantwoordelijkheid heeft. En leg uit hoe de organisatiestructuur eruitziet: hoeveel mensen werken er, en wie heeft welke rol? Een financier wil weten waar het geld naartoe gaat, en wie er aansprakelijk is. Kijk eens naar de Governance Code Cultuur voor meer informatie over goed bestuur en toezicht in de cultuursector.

5. Hoeveel geld is er nodig, en wanneer?

Maak duidelijk aan de financier op welk moment je organisatie geld nodig heeft voor de verbouwing of koop. En hoeveel geld dat precies is. Laat een tijdsoverzicht zien van wanneer jullie kosten moeten betalen, en wanneer je inkomsten ontvangt.

6. Kan je organisatie de financiering terugbetalen?

Als het om een lening gaat, maak dan duidelijk wanneer en hoe je het geld verwacht terug te betalen. Laat weten waarom je er zo zeker van bent dat dit gaat lukken. Vermeld eventuele cijfers van eerdere succesvolle investeringen. Laat zien dat de organisatie gezond is en waarom dat zo blijft. En laat een realistische begroting zien met de prijs van de verbouwing of koop. Je wilt de financier geruststellen dat je de risico’s zorgvuldig hebt afgewogen. Vertel ook van wie je al toezeggingen hebt gekregen, zoals een bank, vastgoedfinancier of subsidieverstrekker. Voeg schriftelijke stukken als onderbouwing toe, zoals toezeggingsbrieven of offertes.

Nu komt het erop aan:

  1. Kies welke financiers je in welke volgorde gaat benaderen. Kijk goed naar de aanvraagtermijn die ze hanteren.
  2. Ga zoveel mogelijk in gesprek met de financiers over de mogelijkheden en voorwaarden.
  3. Let er goed op dat je beoogde financiers écht over de brug kunnen komen op de momenten waarop je organisatie het geld nodig heeft.

Je kunt de gesprekken met financiers alleen of met een team vanuit de organisatie voeren: jullie zijn natuurlijk de beste ambassadeurs van het plan. Maar vergeet niet dat er ook ervaringsdeskundigen of adviseurs zijn die jullie hierin kunnen bijstaan.

Klaar voor de volgende stap?

Weet je hoe je financiers kunt overtuigen?

Ga dan door naar stap 4, waarin we laten zien waarom het belangrijk is een goede band op te bouwen met je financiers.

Heb je meer tijd nodig om uit te zoeken hoe je financiers overtuigt van jullie plan? Gebruik dan stap 3 als checklist. Kom je er zelf niet uit, neem dan contact op met Cultuur+Ondernemen. We helpen je graag vooruit.