Interview Zo wordt marketing een leuk onderdeel van je onderneming
Een gezonde beroepspraktijk kan niet zonder marketing. Het maakt je zichtbaar en je bouwt ermee aan een netwerk. De vraag is alleen: hoe pak je dat nu goed aan? Zelfstandig adviseur Ingrid Maria Meijer heeft ervaring als maker én als marketeer. Haar advies: zorg voor een goede verhaallijn, en gebruik die als leidraad om te vertellen over je werk en projecten. Zo wordt marketing een leuk onderdeel van je to-dolijst, in plaats van een moetje.
Een soepelvallende, comfortabele zijden kimono, met op het rugpand ‘De Bedreigde Zwaan’ van Jan Asselijn. Als je Ingrid Maria Meijer vraagt naar één van de meest memorabele projecten in haar carrière als marketeer, noemt ze dit voorbeeld. Het gaat hier om een samenwerking tussen Etsy, het online platform waar ze toen werkte, en Rijksstudio, de online tak van het Rijksmuseum. Ze nodigde een selectie van makers die hun werk via Etsy aanboden uit om met werken van de Rijksstudio hun eigen product te creëren. En waarom? In plaats van te vertellen dat Etsy er voor creatieve makers is, straalde het bedrijf dit uit. En wel met een sprekend project dat ook nog eens veel bereik had. “Het project ging meteen viral. We bereikten veel publiek over de hele wereld.” Een goed voorbeeld dat laat zien wat een creatieve insteek voor je kan betekenen.
Posten op socials is geen doel
Ingrid begon haar carrière als modeontwerper, met een eigen label voor duurzame kleding. Ze leerde daar veel over het ondernemerschap – hoe ga je bijvoorbeeld als kleine speler om met een bedrijf dat niet met de tweede betaling over de brug komt? – en in het bijzonder over marketing. Een vakgebied dat volgens haar dichter bij kunstenaars en andere creatief ondernemers ligt dan soms gedacht wordt. “Op de kunstacademie leer je conceptueel denken, en dat is een kwaliteit die je goed kunt gebruiken voor marketing.”
En ja, waarom dan niet het beste van twee werelden combineren? Als zelfstandig adviseur helpt Ingrid vanuit haar bedrijf Crafts Consultancy makers in de creatieve industrie – met name in toegepaste kunst – nadenken over hun merkverhaal en bij het opzetten van een marketingstrategie. “Veel makers hebben het idee dat ze moeten posten op social media om aanwezig te zijn. Maar dat klopt niet. Het gebruik van social media kan een tool zijn, het is geen doel op zich.”
Het verhaal centraal
Alles draait volgens haar hierom: denk na over je eigen verhaal. Wie ben jij als maker? Welke technieken gebruik je? Wat draag je bij aan de wereld? En wat maakt jouw product uniek? “Dat verhaal, jouw verhaal, helpt je aan structuur en houvast. Dit kun je dan gebruiken om een tof project te bedenken waarmee je zichtbaar wordt, zoals het voorbeeld van Etsy en Rijksstudio. Kies vooral iets dat dicht bij jou als maker en bij je verhaal ligt.”
Even een stap terug. Want hoe kóm je aan dat verhaal? Het is pittig om over jezelf te vertellen wat jou nu precies uniek maakt. “Dat is absoluut waar. Vraag daarom anderen om je hierbij te helpen. Dat kan met een contact uit je netwerk, of met een coach of consultant. Zo iemand is vaak heel goed in staat om met een neutrale blik naar jouw werk te kijken.”
Enthousiasme en creativiteit
En als je verhaal staat, hoe bedenk je dan een goed project waarmee je in the picture komt bij je doelgroep? “Het gaat vooral om: waar gaat jouw hart sneller van kloppen? Waar word je zó enthousiast van dat je bijna niet kunt stoppen erover te praten? Dan heb je iets te pakken. En geef daar vervolgens een creatieve draai aan.”
Een modeshow in een gymzaal door gymnasten, zoals Borre Akkersdijk deed aan het begin van zijn loopbaan, zorgde voor veel applaus en aandacht. “Hij had van tevoren echt niet helemaal uitgedacht wat op welk socialmediakanaal moest komen. Dat volgde allemaal uit zijn enthousiasme voor dit ene project. Als je het goed aanpakt, hoef je niet letterlijk te vertellen wie je bent of wat jou uniek maakt. Dat blijkt namelijk uit de projecten die je doet. En dát is waar je de juiste mensen mee aanspreekt.”
Is deze aanpak alleen geschikt voor toegepast, of ook voor meer autonoom werk? “In principe werkt deze aanpak voor beide. Ik zal een ander voorbeeld noemen. Een kunstenaar die ik ken, experimenteerde met bloemenzaadjes in betonblokken. Ze kwam erachter dat de plantjes tóch groeiden, dwars door het beton heen. Haar experiment deelde ze met haar netwerk. Zo kwam ze erachter dat mensen enthousiast waren over dit werk, en kleine blokjes beton van haar wilden kopen. Daarmee kon ze vervolgens een groter, abstracter museaal werk financieren.”
Volharden, vallen en opstaan
Het goed nadenken over je verhaal, en dat vervolgens gebruiken om jezelf als kunstenaar te positioneren, is een weg naar succes. Maar, zo geeft Ingrid meteen toe, het is geen makkelijke route. Volharden, vallen, opstaan – het hoort er allemaal bij. “Zoek daarom vooral ook partners om je heen die je kunnen helpen je verhaal te vertellen. Door met Etsy Rijksstudio te betrekken, bereikten we een heel ander publiek, dat paste bij onze doelen. Samenwerken helpt je ook om risico’s en kosten te verdelen”, vertelt ze. Haar laatste tip sluit daarop aan. En dat is: sta niet stil, blijf niet in je atelier zitten. “Zichtbaarheid heeft niet alleen te maken met online, maar ook met een fysiek netwerk om je heen. Dus zorg dat je uitgenodigd wordt op een opening, ga eens koffie drinken bij een organisatie die bij jou past. Zoek de gatekeepers die jou en je werk verder kunnen helpen. Zo creëer je een flow om je heen die je verder helpt. Het kost tijd en inzet, maar uiteindelijk heb je er zeker profijt van.”
-
Stuur een e-mail naar Susanne Moed susanne@cultuur-ondernemen.nl -
Bekijk de LinkedIn pagina van Susanne Moed