Verdieping Digitaal DNA - Inzicht #1 Toepassing digitale verdienmodellen staat in de kinderschoenen
In project Digitaal DNA hebben we drie inzichten opgedaan over het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen door digitale innovatie in de culturele sector. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode van januari t/m april 2020. Hierbij het eerste inzicht:
De cultuursector is net gestart met het ontdekken en ontwikkelen van digitale verdienmodellen
Bij verdienmodellen denken mensen vaak aan het vergroten van inkomsten. En hoewel dat ook voor culturele organisaties een belangrijk onderdeel is van een verdienmodel, gaat het ook over andere vragen. Hoe zorg je ervoor dat je een zo groot en breed mogelijk publiek op een betekenisvolle manier bereikt én hoe zorg je ervoor dat je dit op een economisch duurzame manier doet? Voor organisaties in de cultuursector gaat het verdienmodel over het vergroten van het aanbod, het bereik, de impact én de inkomsten.
Digitalisering kan aan ieder van die onderdelen een bijdrage leveren, maar voor veel organisaties is ook dat begrip relatief nieuw. Veel organisaties hebben inmiddels (een deel van) hun aanbod gedigitaliseerd en beschikbaar gemaakt. Het blijkt vervolgens een stuk lastiger om hiermee bereik, impact of inkomsten te vergroten. Gelukkig zijn er heel veel voorbeelden van manieren waarop organisaties binnen en buiten de cultuursector digitale technologie toepassen in de ontwikkeling van hun verdienmodel.
Digitale innovatie
1. Digitale innovatie is veel meer dan alleen het inzetten van nieuwe technologie.
2. Digitale innovatie gaat om het introduceren van nieuwe paradigma’s, gedreven door technologie.
3. Nieuwe spelers hebben een voorsprong op gevestigde partijen.
4. Digitale innovaties laten zich slecht voorspellen.
5. Innovatie is hard werken: de technologie temmen en de waarde ervan benutten.
In het volgende overzicht zie je verschillende manieren waarop organisaties in de cultuursector digitale technologie kunnen inzetten om hun verdienmodel te verstevigen.
Op dit moment is het werken aan digitale verdienmodellen in de cultuursector beperkt tot een klein aantal organisaties. De kennis en ervaring blijft hierdoor beperkt. De sector heeft er baat bij dat een groter aantal organisaties actief werkt aan digitale verdienmodellen, dat dit onderwerp breed binnen organisaties en binnen de sector op de agenda komt en dat ervaring hierover wordt gedeeld.
Advies aan organisaties en individuen in de cultuursector
- Maak een bewuste keuze als organisatie om tijd en aandacht te maken voor het ontdekken en ontwikkelen van digitale verdienmodellen.
- Spreek die ambitie uit en maak iemand verantwoordelijk.
- Zorg voor breed draagvlak.
- Betrek ook directie en bestuur, toezichthouders, makers en ondersteuners.
- Het verdienmodel gaat iedereen aan.
- Werk waar mogelijk samen met andere organisaties.
- Om investeringen in tijd en geld te delen en om kennis en ervaring te delen.
Wat kun je morgen doen
- Gebruik de voorbeeld agenda voor dit gesprek.
- Gebruik het kaartspel om de bewustwording over de impact van digitalisering voor jouw organisatie te bespreken.
- Schrijf jezelf en collega’s in voor één van de programma’s in de DEN Academie over digitalisering, innovatie en transformatie. Zie DEN Academie
- Of kijk voor meer informatie over de ontwikkeling van verdienmodellen, hoe deze te financieren en inspirerende voorbeelden op Inspirerende voorbeelden van online tonen en verdienen en Digitale verdienmodellen voor tijdens de coronacrisis.
Deel je ervaringen
Leren doe je niet alleen! Onderneemt jouw organisatie concrete initiatieven om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen met behulp van digitale technologie? Laat het ons weten via dit formulier. Op deze manier kunnen we initiatieven volgen, ondersteunen en delen.
Ontdek ook inzicht #2 en inzicht #3 uit Digitaal DNA.
Oriëntatiegesprek
Extra hulp nodig bij het vinden van een geschikt digitaal verdienmodel, of het vinden van een link tussen digitale strategieën en ondernemerschap? Vraag dan kosteloos een oriëntatiegesprek aan met Susanne Moed of een van onze adviseurs.